Cysta
Jag har inte läst alla svar så ursäkta om jag upprepar samma som någon redan sagt.
Jag fick en cysta av cerazette. Fattade inte vad det var till en början utan bytte glatt till p-stav med liknande hormoner. Jag hade under hela den här perioden otroliga smärtor under den tid som jag normalt skulle ha haft ägglossning. Jag vaknade på nätterna och bara skrek för det gjorde så ont. I efterhand har jag fått veta att cystan kan ha vridit sig runt äggledaren vilket orsakat smärta.
Den cystan jag fick av cerazett/p-stav var en sk. vattencysta eller follikercysta. Det är en äggblåsa som i normala fall spricker i samband med äddlossning, men med den här typen av hormon så har man inte vanlig ägglossning och det kan i stället bli så att den fortsätter att fyllas med vatten vilket kan göra ont. Det är helt ofarligt och för mig försvann den snabbt efter det att hormonerna var borta. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog men inte mer än nån månad.
Den försklaringen har iaf jag fått. Hoppas det går bra för dig och att det snabbt går över!