• Joona

Varit i Grekland? Agia marina, Chania, Platanias?

Aldrig varit i grekland men vill verkligen dit nu!

Vilket är finast, bäst, mysigast, trevligast, bäst restauranger, barer, shopping?

Skulle bli jätteglad för lite tips!

Kommer åka med sambon och dotter på då 1år.

Vi vill ha shopping, fin strand, god mat och nära till allt utan backar! Finns de och vart?

/ Jenny

• Svar på tråden Varit i Grekland? Agia marina, Chania, Platanias?
  • Pinkstar

helt klart chania tycker jag =)
    var i Platanias förra sommaren med min familj, utelivet är välldigt begränsar inga typ barer eller discon men välldigt fina restauranger o jätte bra strand!!sedan tar det bara typ 15 minuter in till chania centrum vilker är bra om man vill shoppa loss eller ta en drink i hamnen!Platanias har typ inga backar alls så barnvänligt är det.. dock ligger hotellen mitt vid vägen som går igenom staden men det gör inte så mycket.. men har man barn kan ju det vara ett problem kanske?!
    annars är Korfu en jätte fin ö oxå =)
    har varit i grekland typ 12 ggr o jag älskar det.. ska jag resa snart igen blir det till grekland allt är perfekt där!!

• Joona

Tack så jättemycket

Vi ska åka från hemstaden Norrköping och blir då begränsade till just Kreta! Korfu ska jag komma ihåg till framtida resor!

Har ni tagit taxi då i 15 från Platanias till Chania eller är det gångavståndet?

Agia marina ligger ju mellan dem, vet du något om det området!
    Då kan vi promenera till bra strandliv i platanias och  till barer och shopping i Chania om jag inte fattar fel?

Är Chania en storstad eller är det en turistby med shopping och barer utmed kajen typ?
    Läste att det var mycket backar och så i Chania, stämmer det?

Så kul att höra från någon som verkligen varit där och älskar Grekland!

• KarinN80

Ja Chania är en hyfsat stor stad. Finns mycket affärer, men oftast åker man väl in till Chania på kvällen o då är de bara "turiststråken" som har öppet. Där vi har gått har de inte varit några backar
    Va kan de va 5km in till Chania från Agia Marina. Vilka ska ni åka med? Apollo har ett bra hotell i Kalamaki, inte långt från Agia Marina. Där finns två pooler, lekplats o det är jättenära till stranden. Ligger dock oxå vid "stora vägen".

• Mamasnest

I Agia Marina och Platanias är det nästan omöjligt att komma fram med barnvagn på trottoarerna. Vi var där förra året och tröttnade snabbt på den kraftiga trafiken och de icke barnvänliga trottoarerna.

A new idea is like a child. It's easier to conceive than to deliver.
  • Joona

Ok tack

Jobbigt om det blir problem med barnvagnen!

Vi ska nog åka med ving så vi kan åka direkt från norrköping för det är guldvärt att spara de extra restimmarna till alranda med en 1åring!

Kan inte välja hotell eller område bara!

Med era beskrivningar så känns det som att de vore bäst att välja ett hotel närmare chania så man kanske kan gå eller iallafall ta taxi.

Nu har vi bestämt oss för 2 veckor iallafall!

Ving har tydligen inga hotell i just Chania, får se hur det går jag letar vidare!

Tack så mycket alla!

• mia1968

jag tror inte du ska välja att bo inne i chania, bo hellre en bit utanför och åk in på kvällen för middag och shopping, man tillbringar ju största tiden på stranden ändå. Det är rätt billigt att åka taxi, vi bodde i kalamaki och det tog ca 10 min. med taxi om jag inte minns fel.... många hotell ligger dessvärre vid huvudvägen eftersom den går längst med havet... det finns dock några som ligger lite längre in (lite backar men inte så det är jobbigt)

skulle jag åka tillbaka till kreta skulle jag åka en dagsutflykt till elafonissi.... .det är en hemsk väg och det tar lite tid men det är värt det, det är en helt underbar strand med alldeles klart vatten, men åk med ett charterbolag, de har ju luftkonditionering på bussarna och de stannar inte överallt.

• mattispadd

Hallå..har rest runt i grekland ett antal år och det är höga trottoarer där,,,,så ta du med dig vagnen och gå om kring på kvällarna och njut utav god mat och dryck istället för att oroa sig om höga trottoarer..och du inne i chaina e inget jag rekomenderar där är det trafik och baaara trottoarer nej håll dig runt Platainas och Aghia maria där det är lugn !!!

• Emelie82

Hej!

Säger precis som mattispadd - håll er utanför chania. Chania är en stor stad och kan vara mysig att åka in och äta några kvällar. Annars fördrar jag platnias, en mysig by med massa resturanger. Även barer och diskotek om man vill det. (Pinkstar skrev att det inte fanns några men det stämmer inte helt, vet många greker som åker från chania till och omkring platanias för att gå ut.)

Jag hade själv valt platnias och inte agia marina då det är mycket mindre och typ bara "en väg". Det finns också massa hotel i platantias som inte ligger vid huvudvägen. Skulle nog vilja påstå att det är barnvänligt - förtom just trottoarerna, men så är det på det flesta ställen.

Ända backen i platnias är den som går upp till gamla byn, ganska brant med barnvagn - men jättemysigt där uppe!

Ett stort och praktistk hotel när man har barn är Jasmine Village. Men det är ett av de stora, som en liten by - fast ändå charmig. Om man nu gillar stora hotel..

Vi har varit där många, många år och ska dit igen i juni med barn för första gången

• Emelie82

Förresten - om inte transfer ingår i er resa så ta taxi i stället! Kostar ungefär samma som transfer och går mycket snabbare. Bussen har 100 år...

Svar på tråden Varit i Grekland? Agia marina, Chania, Platanias?