• Joona

Varit i Grekland? Agia marina, Chania, Platanias?

Aldrig varit i grekland men vill verkligen dit nu!

Vilket är finast, bäst, mysigast, trevligast, bäst restauranger, barer, shopping?

Skulle bli jätteglad för lite tips!

Kommer åka med sambon och dotter på då 1år.

Vi vill ha shopping, fin strand, god mat och nära till allt utan backar! Finns de och vart?

/ Jenny

• Svar på tråden Varit i Grekland? Agia marina, Chania, Platanias?
  • skrattigtjej

en kul radio station på grekiska om någon har tråkigt

• Mamasnest

skrattigtjej: Om du inte vill åka så långt men vara garanterad sol så är det Kanarieöarna som gäller. Jag kom hem därifrån för en vecka sedan och det var soligt, fint och massor att göra. Jag har varit på Gran Canaria som 9-åring, tonåring och nu som 2 barns mamma och alltid haft lika trevligt.

A new idea is like a child. It's easier to conceive than to deliver.
  • mattispadd

Att hyra bil är kanon,,,vi gjorde det i priset ingår helförsäkring och ac..hehe och självklart får du parkera vid hotellet..och att göra mera dom andra dagarna ja för det första så kan du upptäcka så mycket mera än att bara ligga i en solstol vid samma strand hitta era små smultronställen..
    Innan vi fick våran lilla så hyrde vi alltid vespa det var ännu mysigare..men nu i förra året när M var 1 år så blev det bil .vi åkte runt och stanna till där vi tyckte det såg mysigt ut,men då är vi inga som gillar att ligga på samma strand en hel vecka utan vill se saker..

• Mamasnest

Nu när vi var på Gran Canaria blev det billigare att ta taxi hela dagarna än att hyra bil. Vi hade kunnat sitta i en taxi hela dagarna för samma pris som det kostade att hyra en bil. Kolla upp sånt först.

• mia1968

åker man med ett charterbolag till elafonissi så brukar det vara luftkonditionering, men det går ju alltid att fråga innan ni bokar resan om det finns det på bussen. Elafonissi är väl både en ö och en stand. Man åker till en strand och sen kan man vada ut till ön... det är typ 50-75 meter eller så.

carlina
    Jag har varit till parga, det är en jättemysig liten ort på fastlandet. Kanske lite i lugnaste laget bara (men har man barn så är det nog helt perfekt, jag var dit med fd. sambon innan jag hade barn) Det är inte byggt för och kring turismen utan är en fiskeby där många greker semestrar själva, därför känns det väldigt genuint.

Vi var två veckor och av den tiden så hyrde vi bil en dag och åkte till Lefkas (inte så långt, tog drygt 1½ timme) åkte på båtutflykt en dag till paxos och antipaxos samt att vi åkte till en stad norr om parga med lokalbussen (iggomenitsa tror jag den hette) därifrån tog vi bilfärjan till Korfu där vi stannade i 3 dagar (och tre nätter) vi gjorde detta för att x:et var aningen rastlös. Vi hyrde även moppar och åkte runt lite med, då kan man ta sig till många andra stränder än de som finns inne i parga. Det finns en jättefin strand, valtros som man kan antingen gå till(jobbigt *S*) eller ta badbåt till, kostade inte många kronor.

• skrattigtjej

Mammasnest =)

tack fö förslaget

Men är det fina hotel osv... hur mkt kostade er resa dit?

• NicoFina

Jag har inte varit just på de ställena ni skriver om men jag och min dotter har bott i Grekland i 2 år=)
    Vi bodde på Zakynthos halva året och i Athen resten av tiden.
    Grekland är ett helt underbart land. Alla är så trevliga och spec om man har barn med säg.
    Vi har kommit hem för ungefär 6 månader sedan.

Hoppas att ni får de jätte trevligt.

• skrattigtjej

NIco fina

Åhh va mysigt att bo utomalands... hur fixa man sånt?
    Men då måste man ha jobb i andra landet?

shit va mysigt att bara åka iväg sådär.. men dock lite svårare för min del, då ja ha sambon som jobba här och katterna och hunden

suckar

• hildaledsen

Apropå Parga och små barn.. Betänk att staden ligger som en amfiteater och är väldigt kuperad!! Och alla gränder och små affärer är inte särskilt barnvagnsvänliga. Och åk inte dit i augusti i så fall, för då kan värmen vara rent olidlig!! Stan ligger, som sagt, som i en gryta och då vi var där var det runt 40 grader i en vecka. Inte bästa tänkbara med små barn.. F.ö finns bilder därifrån inne hos mig...

Med Längtansbarnet Ellioth i famnen och Änglabarnet, för alltid i minne
  • NicoFina

Måste fråga på kallimera.se vart hittar man radion? Tänkte om jag kunnde  få lyssna på helt underbar grekiskmusik=)

• Mamasnest

skrattigtjej: He he, jag vågar knappt säga hur mycket (lite) vi betalade för vår resa. Vi träffade en familj som bodde på samma hotell och också var 2 vuxna och 2 barn och de hade betalt 29 000:- för samma resa som vi betalade 11 600:- för. Då bodde vi på "All Inclusive" hotell där alla måltider, dryck, vin, öl, fika, glass osv ingick. Det var alltså bara fickpengar som fattades. Istället för att boka paket via Fritidsresor så köpte vi billiga flygstolar och bokade hotellet själva på nätet. Istället för flygtransfer tog vi taxi till och från flygplatsen och det blev dessutom billigare.

Vill du ha fler tips är det bara att hojta till.

• NicoFina

skrattigtjej: Jag hade precis separeart från W:s pappa och han skulle inte ha henne. Så jag och W åkte på semester först när hon var 6 månader och vi trivdes så bra. Så jag fick ett jobb som guide och sen rulla de bara på.
    Sen så träffa jag min nuvarande sambo där nere och bestämde oss tillslut för att lämna paradiset och åka hem.
    Vi funderar nu starkt på att när jag har fött Lillebror el lillasyster så ska vi flytta ner igen nu när jag kommer att vara mamma ledig och min man får jobb direkt när han kommer ner.
    Ni är ganska unga?!? och innan ni får barn så tycker jag att ni ska resa. De är alltid jätte lätt att få jobb på turistöarna bara ni kan prata engelska.
    De är bara att skriva till mig om du undrar över något mer.

• skrattigtjej

Mammas...

Ahh tack det var ju ganska smart
    Men det är lite kompliserat för min del
    haha jag är inte så smart du vet

hahaha men vad är det för skilnad på alla korfu städer där?

Alltså ja sökte igår på apollo tror jag det var elle va de ving....

Dem hade nog 4-5 olia korfu, hur ska ja veta vilken av dem min kompis vart på

haha hon stavar de corfu med :-S konstiga människa

haha

• Myrongen

Ja, jag har varit på de tre ställena. De är säkert bra om man reser med barn som bara vill bada, spela minigolf och käka glass ;). Jag tyckte dock att det var skittrist. Riktiga svensk-/turistgetton. Det skulle vara Chania då som är lite mysigt. Nu har jag i och för sig varit i varenda medelhavsland femtioelva gånger sen jag var liten så jag kanske tröttnat därför. Har man inte rest så mycket kan man nog gilla det, men jag skulle nog valt något annat ställe i Grekland än de tre du nämner ovan...

• skrattigtjej

Nico fina

Tack för tipset...

Ja det är ju helt undebart att bo utomland... Sambon vill ju helst mer än gärna bo i new work.. Men helst ska man ju ha garentera jobb och ev lägenhet isf.. men vad gör man liksom om man mister allt sedan.. Ja mena han jobba som svetsare, och det är nog inte så eftertraktat
    Ja då jag fick vg på engelska stavelse i gymnasiet och högstadiet... Men´bara för ja ha skriv och läs, koncentrations svågiheter som du kanske märke så tappa ja bokstväer när ja skriver och skriver dem rörigt, och ibland så skriver jag dubbel ord elle singel ord när det ska vara tvärtom..
    MIn hjärna uppfatta inte som alla andra om du förstår..
    Att skriva normalt.. som vissa utryckte sig i gymnasie tiden..
    Men ja är orolig att flytta utomlands, dells så långt ifrån tryggheten i sverige och familjen... ja träffa dem inte så ofta nu helle men att bo så långt ifrån dem... Och sedan samtidigt planera vi barn och kanske får barn inom snar framtid, jag vet inte redigt.. Men klart man är sugen..
    Men jag är nog mest orolig för nya saker...
    :-/ men det är faktiskt lockande...
    Jag vill med bo utomalands... Men man ser på filmer, där han vill flytta hur folk blir mördade osv :S massa rån och sånt :S
    alltså inga kompisar där elle nåt.. de skulle nog kännas konstigt, men ja vet inte hur man gör om man ska flytta dit heller? ska man bara ta lång semester en början?
    Haha oj va långt det blev färlåt inte alls min menning..
    Men känns skönt att prata med sådana som har erfarenhet av det hela, då jag fundera på starkt att flytta faktiskt, om killen min menar det, så vet ja inte om det kanske kunde bli av..
    Men när och hur och var, jag vet inte..
    har aldrig flugit elle vart utomlands som ja minns :S
    lite pirrig tanke må jag säga..
    krama

• Joona

saddepadde: Jo jag kan tänka mig att det är ett riktigt turistparadis och det ska blir helt underbart att bara få vara en turist med kameran i ena handen och kartan i andra   och går bland alla andra glada semestrande turister. Mina senaste utomlandsresor jag jag rest själv i flera månader och pluggat och jag vill inget annat än att åka på en riktig charterresa för att bara sola och slappa utan studier och tvång.

• Myrongen

Jonnaa:

Det är sant... så tänkte jag också när jag åkte dit. Gött att kunna resa från en flygplats 10 min hemifrån och att bara sola, bada, och feta (både göra och äta ha ha) i 2 v. Finns det inte så mycket att se och göra annat än att vara den typiske charterturisten MÅSTE man slappna av och vila upp sig ha ha.

• Joona

ja exakt, kom även på att kameran får nog hänga runt halsen för jag ska minsann ha en drink i första handen

Svar på tråden Varit i Grekland? Agia marina, Chania, Platanias?