Min sambo är från Polen och är katolik, lite kulturkrock när jag som svensk åker dit, dem är lite mer traditionella där när det gäller att man ska vara gift innan man bor tilsammans och skaffar barn. Kvinnan ska fixa frukost lunch middag till gubben samtidigt som hon ska ta hand om hem o barn, även om hon har ett jobb, men sen jobbar männen där ofta 60-70tim/veckan oxå.För minsta lönen. Nu pratar jag om den lite äldre medelpolacken.Den yngre generationen är lite mer jämnställd.
Här i svergie är dem som vilka kristna som helst trots att dem är katoliker så religonen märks mest när vi åker dit.
Vi har nu varit tillsammans i fem år och nu känner jag inte av den "pressen" som fanns när vi först bodde tillsammans, att jag skulle fixa allt för o vara tillräckligt "bra" i hans familjs ögon. Mest jag som inbillat mej att dem tyckte jag inte gjorde tillräckligt. Men anser inte att min sambo behövde en till "mamma" som fixade precis allt.
Vi har en dotter tillsammans som troligtvis kommer bli tvåspråkig och sedan med engelskan även trespråkig. Min sambo pratar polska med henne, dock oftas då han är själv med henne.Svenska pratas det när jag är närvarande. Han tar med henne för att träffa sin mamma ofta och där pratas det mer polska.
vilka språk pratar ni?