Hydronefros - ngn mer?
Hej! Min son lider av hydronefros och jag skulle gärna vilja höra om det finns någon mer i samma situation och hur utgången har varit för er.
Min son föddes med hydronefros på vänster njure och fick profylaktisk antibiotikabehandling (Trimetoprim) från dag 3 i livet. Efter en MUC-undersökning konstaterade man att ingen reflux förelåg och antibiotikan plockades bort. Dessvärre fick han njurbäckeninflammtion av MUC:en och fick en 10-dagars antibiotikakur.
Under hösten drabbades han dock av en ny infektion - endast i urinvägarna denna gång. Antibiotikabehandling igen och denna gång satte man in Trimetoprim profylaktiskt igen och på ultraljud konstaterade man sedan att hydronefrosen försämrats. Vi fick då också en remiss för att göra en MAG3 (njurscintigram). Detta gjordes i januari. Jag har själv läst svaret på undersökningen och kan konstatera (med mina begränsade kunskaper i läkarspråk) att en förträngning/avflödeshinder även finns på höger njure... Dessutom utesluter man inte reflux trots allt... Det positiva var väl att det tycks som att båda njurarna fungerar och att de delar lika på arbetet.
Sitter nu här och inväntar telefontid med ansvarig läkare på fredag... Känns långt tills dess och jag vet väldigt lite om vad som kommer att hända.
Någon mer i samma situationen? Någon som har kommit ut på andra sidan och kan berätta om eventuell operation el annan åtgärd?