• Twillan

Hydronefros - ngn mer?

Hej! Min son lider av hydronefros och jag skulle gärna vilja höra om det finns någon mer i samma situation och hur utgången har varit för er.

Min son föddes med hydronefros på vänster njure och fick profylaktisk antibiotikabehandling (Trimetoprim) från dag 3 i livet. Efter en MUC-undersökning konstaterade man att ingen reflux förelåg och antibiotikan plockades bort. Dessvärre fick han njurbäckeninflammtion av MUC:en och fick en 10-dagars antibiotikakur.

Under hösten drabbades han dock av en ny infektion - endast i urinvägarna denna gång. Antibiotikabehandling igen och denna gång satte man in Trimetoprim profylaktiskt igen och på ultraljud konstaterade man sedan att hydronefrosen försämrats. Vi fick då också en remiss för att göra en MAG3 (njurscintigram). Detta gjordes i januari. Jag har själv läst svaret på undersökningen och kan konstatera (med mina begränsade kunskaper i läkarspråk) att en förträngning/avflödeshinder även finns på höger njure... Dessutom utesluter man inte reflux trots allt... Det positiva var väl att det tycks som att båda njurarna fungerar och att de delar lika på arbetet.

Sitter nu här och inväntar telefontid med ansvarig läkare på fredag... Känns långt tills dess och jag vet väldigt lite om vad som kommer att hända.

Någon mer i samma situationen? Någon som har kommit ut på andra sidan och kan berätta om eventuell operation el annan åtgärd?

• Svar på tråden Hydronefros - ngn mer?
  • Mju

Min son föddes med hydronefros på höger sida och fick också Trimetoprim i profylaktiskt syfte, från dag 1. Hans njurbäcken var kraftigt dilaterat, ca 32mm (normalt: ca 6-8mm).

När han var 3 veckor gjordes de båda röntgenundersökningarna (MAG och MUC) och det konstaterades att njuren funkade till 27% och det var ingen reflux. När han var 6 veckor fick han en nefrostomi för att avlasta njuren (urinen från den högra njuren leddes ut till en påse) fram till det att han skulle opereras. När han sedan var 10 veckor opererades förträngningen mellan njurbäckenet och urinledaren bort, samt en del av njurbäckenet. Operationen var lyckad, dock fick han en urinvägsinfektion kort efteråt (trots profylaxen), men det var troligen beroende på katetern han hade vid operationen och några dagar efteråt.

Vid en koll när han var 4 månader såg allt väldigt bra ut, njurbäckenet var nu 11mm brett. Vid nästa koll tror läkaren att han kommer att bli "friskförklarad".

Allt detta skedde på Astrid Lindgrens barnsjukhus och jag har bara gott att säga om hur de hanterade det hela.

• tallefjant

På tillväxtultraljudet i vecka 35 upptäckte man hydronefros på vår son. Liksom ovanstående i tråden har han fått Trimetoprim profylaktiskt sedan sina första levnadsdagar.

Återkommande ultraljud för att kontrollera måttet på vidgningen (27 mm vid senaste undersökningen i november). MUCen gjordes vid 2 månaders ålder (ingen reflux), två MAG-scintigrafierer (vid 3 och 7 månaders ålder) som visat ett relativt avflödeshinder i ena urinledaren och att funktionen är normal liksom fördelningen mellan njurarna.

Operation har varit på tal, men då vidgningen inte blivit större sen födseln (organet har vuxit i samma takt), njurfuktionen är normal, det finns ingen risk att den hydronefrotiska njuren förstörs i dagsläget och han i övrigt mår bra så avvaktar vi.

Vi ska tillbaka på nytt ultraljud om ett par veckor.

Han har hela tiden mått bra. Hade vi inte fått göra tillväxtultraljud i graviditetsvecka 35 tror jag inte att vi skulle fått reda på hydronefrosen.

Det som jag tyckt varit jobbigt är att det varit rörigt från sjukhusets sida. Många inblandade läkare som gett oss olika bilder av läget. Sen fick vi ju inte livförsäkra honom och det kändes olustigt - som att försäkringsbolaget trodde han skulle dö ungefär (och ett väldigt otrevligt bemötande), men vi hittade ett annat bolag som gärna livförsäkrade honom (med reservation för urinvägsrelaterade grejer tills han är friskförklarad).

Svar på tråden Hydronefros - ngn mer?