• JääJää

Yrsel, symptom på havandeskapsförgiftning?

Har en liten fråga som gör mig smått förvirrad.
    Jag hade högt blodtryck på förra kontrollen (igår) 145/95..
    BM sa att jag skulle ringa förlossningen om jag fick ont i huvudet och magsmärta o så...
    Men har läst lite här om yrsel, att det ska vara ett symptom på havandeskapsförgiftning, är det verkligen det?
    NI som haft det hur har det känns när det gör ont i magen, konstant?

• Svar på tråden Yrsel, symptom på havandeskapsförgiftning?
  • julia81

yrsel var inte några av mina symtom..snarare när jag har blodtrycksfall. Och smärtan i magen sitter i mellangärdet. Jag tycker du ska ringa till förlossningen om du känner dig orolig!

• JääJää

Tack, har inte läst om det på någon fakta sida heller, att det ska vara det.
    Undrade bara vad yrseln hängde ihop med eftersom jag nu har högt blodtryck... hmm

• Linaao

Ring du förlossningen. säkert ingen fara men dom brukar ju tjata om att man ska ringa. Min läkare sa att jag skulle ringa när jag kände en oro i kroppen.
    Lycka till!

• skriva

Jag hade havandeskapsförgiftning och var inte riktigt medveten om att det var så illa som det var. Jag fick åka ambulans till BB eftersom vattnet gick när det var 6 1/2 veckor kvar på graviditeten. Jag skulle egentligen föda i Ystad men de atr inte emot en om man föder före vecka 35. Ambulansen körde till Lund (jag hade värkar också). När Vi kom till Lund blev vi inte insläppta där eftersom det var fullt. Då fick vi åka vidare till Helsingborg.

Efter 1 1/2 timme i ambulans med värkar fick jag komma in på BB.

Jag hade haft tecken på havandeskapsförgiftning i mer än en vecka ungefär, men tecknen var så vaga att jag inte reagerade. Tryck i mellangärdet hade jag haft hela tiden pga barnets läge, till exempel. Jag hade varit illamående i tre veckor.

Var väldigt försiktig om du löper risk att utveckla havandeskapsförgiftning. Jag fick också veta det genom att mitt blodtryck var högt. Har de kollat om du har äggvita i urinen? Begär att få det kollat. Hade jag drabbats av detta en gång till hade jag verkligen tagit det mer på allvar än jag gjorde förra gången.

Kom ihåg att man faktiskt kan ha högt blodtryck under graviditeten utan att det är havandeskapsförgiftning! Du kanske inte alls har anledning att oroa dig. Men ring förlossningen vid minsta tecken.

• JääJää

Jag hade ingen äggvita i urinen igår.. och har haft normalt tryck hela tiden är i vecka 38 nu... min andra graviditet.

Alltså magsmärtan ska vara som ett tryck i magen någon som vet om den ska vara konstant eller om den kan komma o gå?

• blackangel

Jag hade inte ont i magen när jag fick havandeskapsförgiftning. Däremot högt blodtryck, huvudvärk och flimmer framför ögonen.

• Läängtar

Det höga blodtrycket kan ju även vara ett tecken på att det är på G snart... Så var det för mig, fick högt blodtryck nån dag innan jag skulle föda... Bm sa att det var pga att det var på G... Och det var så sant, så sant =)

• Lisa 74

Ta din egen oro på allvar, då havandeskapsförgiftn är superallvarligt. Det kan vända från den ena dagen till den andra-i neg bemärkelse.

• JääJää

Läängtar: det vore ju trevligt om det var på g... har haft lite sammandragningar så vem vet. Dock sa ej Bm något om detta.

• Fischer

Nej inte yrsel men mer som ett tryck mot tinningarna hade jag. Blev igångsatt i v 36 pga havandeskapsförgiftning. De upptäckte det genom högt blodtryck (det undre över 100) och genom blodproverna. Jag kan nämna att jag också hade ont i övre delen av magen vilket de först trodde var gasbildning men som visade sig bero på hf. Ring hellre en gång för mycket än en gång för lite in till förlossningen. Lova att du gör det för om du skulle ha hf är det inte att leka med.

• Tina9

Håller med föregående talare. Jag hade högt blodtryck och fick synpåverkan. Hela världen "böljade". Då blev jag yr.
    Klart du ska ringa!

• JääJää

Jag ska till min BM i morgon igen. Idag har jag bara vilat o mår bättre har en vän som kommer hit sen så jag får avlastning med mitt andra barn(maken är borta i veckan) och hon kommer stanna över natten ifallatt det skulle hände något, skönt. Men blir det värre in mot kvällen så ska jag ringa/åka in till förlossningen i alla fall.
    I natt har jag inte haft några besvär alls. Sovit som en stock förutom promenaderna till toaletten:)

• GoaSmulan71

Jag hade inte ont i magen. Åkte till BM för att jag fick huvudvärk och visste med mig att jag legat högt i blodtryck, när jag kom in hade jag skyhögt blodtryck och äggvita i urinen så de skickade mig till sjukhuset och där blev jag inlagd i väntan på förlossningen.

• JääJää

Tog bt idag... 125/80... så allt är bra! *skönt*
    tack för svaren!

Svar på tråden Yrsel, symptom på havandeskapsförgiftning?