Maträtt med Brieost?
Har en bit Brieost kvar i kylskåpet och vet inte riktigt vad jag ska göra med den så är det någon som har något gott mattrecept där man ska ha Brie?
Har en bit Brieost kvar i kylskåpet och vet inte riktigt vad jag ska göra med den så är det någon som har något gott mattrecept där man ska ha Brie?
Släng in den i micron en stund och ät den med en god marmelad!
Du kan ta kycklingfiléer och snitta upp dom lite och stoppa in brien där i sedan steka som vanligt. jätte gott
låter mumsigt nån som har mer tips?
*puff*
gör som hannacecilia
men linda bacon runt kycklingen och stoppa in i ugnen, eller gör en god dressing/sås, med kryddor brie turkisk yoghurt..
*puff*
paj!
Gör ett pajskal, lägg i brieosten i småbitar, gärna salami om du har. Häll över äggstanning och kör in i ugnen! goooooott
pejgan: mums, det lät ju inte helt fel
Ät upp den på smörgås med tomatskivor.
Eller kör den i mikron och är med sylt, t.ex. hjortronsylt eller nåt annat gott du har hemma.
I sommartider kan det vara gott på en hamburgare.
Eller varför inte bara äta den som den är med lite kex och vindruvor eller päron?
laven: Är gravid så ska om jag förstått det rätt helst bara äta sån ost om den är upphettad..annars hade jag föredragit lite kex till bara
Jag har ätit goda briepiroger, men minns inte recepet. Det var i alla fall färdiga smördegsplattor som deg och brieost som fylling. Och så penslade man med ägg. Gott var det i alla fall.
mat-tina la 1-2 brieost-skivor i en djuptallrik och så tömde hon över potatis- och purjolökssoppa med bacon. det receptet har jag gjort 2 gånger och det blir så gott när brien smälter! jag förstår inte varför de ska vräka på så mycket lök i recepten. jag använder 1 gul lök till detta recept och tycker det räcker. det är ju purjo med också. men det är ju en smaksak! (receptet går att leta upp via svt:s hemsida också)
potatis- och purjolökssoppa med bacon:
8 port.
1 paket bacon
1 kg potatis
4 gula lökar
1 stor purjolök
2 liter vatten
2 kycklingbuljongtärningar
1 paket fryst persilja
brieost och bröd till servering
bryn baconbitarna med all lök direkt i kastrullen. häll på potatisen, vattnet och buljongtärningarna. låt koka tills potatisen är mjuk, ca 20 min. smaksätt med salt och peppar. lägg i den frysta persiljan före servering.
frys in ev rester.