• cocacarro

Maträtt med Brieost?

Har en bit Brieost kvar i kylskåpet och vet inte riktigt vad jag ska göra med den så är det någon som har något gott mattrecept där man ska ha Brie?

• Svar på tråden Maträtt med Brieost?
  • Lisa 74

Släng in den i micron en stund och ät den med en god marmelad!

• HannaCecilia

Du kan ta kycklingfiléer och snitta upp dom lite och stoppa in brien där i sedan steka som vanligt. jätte gott

• cocacarro

låter mumsigt nån som har mer tips?

• LilJ

gör som hannacecilia

men linda bacon runt kycklingen och stoppa in i ugnen, eller gör en god dressing/sås, med kryddor brie turkisk yoghurt..

• uniMog

paj!

Gör ett pajskal, lägg i brieosten i småbitar, gärna salami om du har. Häll över äggstanning och kör in i ugnen! goooooott

Nullus Anxietus
  • cocacarro

pejgan: mums, det lät ju inte helt fel

• laven

Ät upp den på smörgås med tomatskivor.
    Eller kör den i mikron och är med sylt, t.ex. hjortronsylt eller nåt annat gott du har hemma.
    I sommartider kan det vara gott på en hamburgare.

Eller varför inte bara äta den som den är med lite kex och vindruvor eller päron?

• cocacarro

laven: Är gravid så ska om jag förstått det rätt helst bara äta sån ost om den är upphettad..annars hade jag föredragit lite kex till bara

• Vitsippa

Jag har ätit goda briepiroger, men minns inte recepet. Det var i alla fall färdiga smördegsplattor som deg och brieost som fylling. Och så penslade man med ägg. Gott var det i alla fall.

• idalin

mat-tina la 1-2 brieost-skivor i en djuptallrik och så tömde hon över potatis- och purjolökssoppa med bacon. det receptet har jag gjort 2 gånger och det blir så gott när brien smälter! jag förstår inte varför de ska vräka på så mycket lök i recepten. jag använder 1 gul lök till detta recept och tycker det räcker. det är ju purjo med också. men det är ju en smaksak! (receptet går att leta upp via svt:s hemsida också)

potatis- och purjolökssoppa med bacon:
    8 port.
    1 paket bacon
    1 kg potatis
    4 gula lökar
    1 stor purjolök
    2 liter vatten
    2 kycklingbuljongtärningar
    1 paket fryst persilja
    brieost och bröd till servering

bryn baconbitarna med all lök direkt i kastrullen. häll på potatisen, vattnet och buljongtärningarna. låt koka tills potatisen är mjuk, ca 20 min. smaksätt med salt och peppar. lägg i den frysta persiljan före servering.

frys in ev rester.

Svar på tråden Maträtt med Brieost?