• Lady

Magsår / magkatarr eller annat? - snälla hjälp mig behöver råd:

Hejsan
    Min mage strular ganska ordentligt, jag har inte varit hos någon läkare ännu.
    Jag undrar om någon av er har eller har haft magsår/magkatarr - vilka symptom hade ni. Om ni tog kontakt med läkare hur gick undersökningen till. Vilken typ av medecinering fick ni?Jag har hört att man kan köpa receptfri medecin för magkatarr på apoteket, har någon testat den ?

Jag brukar ha värk och sug i magen + en konstig känsla svårt att beskriva ......känns som om jag är nervös fastänn jag inte är det. Ibland har jag ont i övre delen av magen precis under tuttarna jätte obehagligt och gör jätte ont. I fredags hade jag ont på detta ställe det var hemskt jag svimmade en gång och spydde 5 gånger. Det var fruktansvärda smärtor. I lördags hade jag oxå ganska ont på samma ställe men det var ingen ting i jämförelse med den smärta som jag upplevde i fredags. Idag har jag haft ont lite till och från.

Kramisar (hoppas på svar är)

• Svar på tråden Magsår / magkatarr eller annat? - snälla hjälp mig behöver råd:
  • Hilma

Hej !

Tycker att du ska uppsöka läkare eller fråga på apoteket som hjäper mot dina symtom som du beskriver.
    Läkaren frågar hur dina symtom yttrar sig om du har det stressigt.
    Inget märkvärdigt alls.
    Låter som du har stressmage eller magkatarr.
    Har haft liknande symtom själv.

Hilma

• trollstina

Hej!
    Jag hade magkatarr förra hösten.
    Det sved långt upp i magen och jag spydde en del.
    Träffade tre läkare innan de konstaterade att det var magkatarr jag hade, beroddenog på att jag hadeenmaginfektionsamtidigt. När det blev konstaterat så kände läkaren bara på magen och jag fick tala om vart det gjorde ont.
    Jag fick medicin utskriven men jag tror att det var samma som finns receptfritt, det funkadebra. Blevsjukskrivennågra veckor.
    Tänk på att inte äta stekt mat, jag levde på kokt torsk i några veckor. Fick i bland inte behålla den ens. Även filmjölk ska vara bra. När du känner den svidande kännslan i magen så kan du ta ett mariekex och tugga på, det ska jälpa litegranna.
    Sköt om dej ochstressa absolut inte!!!

• Lady

Tack för svaret Hilma - orsaken till att jag inte vill till läkare är att jag "hört" att man ska "svälja" en lång sladd som har en liten kamera (tror jag) och genom den ser läkaren vad som sker i magen.

• Ebi

Hej Gumman!
    Vet precis hur du känner, jag hade det likadant som du för ett par år sedan så jag tog kontakt med läkaren. Fick där en remiss för en gastroskopi (det är när man går ner med en kamera i strupen) där såg man att jag hade ett diafragmabrock på övre magmunnen.
    Det är ofarligt men väldigt obehagligt, fick en medicin som heter lanzo.
    Nu äter jag bara medicinen när jag känner att det börjar bli jobbigt, det hjälper på en gång.
    Undrar du något så fråga bara.
    Kram.

• dutten

Låter ju helt klart som magkatarr eller magsår.
    Sök läkare snarast.
    Det finns en uppsjö av magmediciner.

Men har du vaniljglass eller grädde eller filmjölk hemma?
    Ta o ät lite sånt då - det hjälper för stunde - kapslar in det som gör ont.

Det finns vad jag vet bara 2 skäl till sånna magprobs - antingen så är du nervös/pressad just nu eller så sköter du inte maten bra - eller som det bruka vara en kombo av dessa.

Ät snäll mat ett tag kokt utan för mycket starka kryddor håll dig till salt o peppar typ - inget stekt/friterat mycket kryddat eller fet mat ej heller chocklad Om det inte hjälper dig - det finns de som det hjälper att äta en bit chocklad för att lixom lägga in det onda i magen.
    Inget inlagt heller.

Håll dig till detta i 2 veckor samtidigt som du ser över ditt liv - finns det *måsten* som du bara kan skita i? - Gör det i så fall.
    Finns det släktingar/vänner som går dig på nerverna?
    Säg till dom det då.
    För ärligt talat du ska leva länge än och ska man må bra kan man inte bara hålla allt inombords.

Kan ju vara helt ute o cycklar med mina ord - ber om ursäkt i så fall.
    Ska väl tillägga att jag inte är läkare - utan skriver av självkännedom och lite kunskaper.

Som sagt det finns en massa mediciner mot det du har - men varför äta dessa om det absolut inte är nödvändigt?
    Eller kanske för ett tag så att du kan hämta andan?

önskar dig lycka till
    o ring nu:)
    dutten

• Lady

Tack för svaren tjejer, jätte snällt
    Jag har en fråga till....vad är det för skillnad/likhet mellan magsår och magkatarr?

Kram på er

• penapöna

Magkatarr är väl mer att man får ont i magen och besvär ibland, även beroende på vad man ätit. Har man magsår så gör det ont en tid oavsett vad man äter. Har man blödande magsår har man även blod i avföringen.

Fundera över vad det var du har ätit när du fått sådär ont. Har det varit något starkt för magen t ex mycket lök, eller om du ätit något som är väldigt fett.

Försök att ta det extra lungt i två veckor och tänk på vad du äter. Tänk på att ha det lungt när du äter, stäng av tv´n och tänd ett stearinljus. Ät försiktigt, bara sånt som är mjukt för magen. Ät lite och ofta. Undvik te och kaffe, stekt mat, fet mat. När jag hade magsår åt jag mest potatismos, felix köttbullar i gräddsås (konserv), yoghurt (dofilus, proviva), välling, fiskbullar, kokta grönsaker, barnmatsburkar (de har jättegoda fruktdesserter som jag ständigt hade i väskan, för jag behövde ibland mat fort när smärtan kom).

Troligtvis blir det mycket bättre dessa veckor. Annars måste du söka läkare.

Av receptfria mediciner så har jag provat Novalucol, den dämpar magsyran om jag förstått det rätt. När jag sökte läkare så fick jag Nexium (vidareutveckling på Losec). Hon sa åt mej att göra och äta så som jag skrivit ovan. Eftersom jag hade blödande magsår och blev dålig så fort jag slutade medicinera så genomgick jag en gastroskopi (slang med kamera ner i magsäcken). Det är annars inte så vanligt att man gör på unga i övrigt friska människor utan mest på äldre då man misstänker tumör eller så.

Viktigt att komma ihåg är att inte bara ta medicin utan att förändra sin livsföring då besvären ofta kommer tillbaka.

Hoppas du blir bättre snart!

• Lilli

Jag har själv haft fruktansvärt ont av min magkatarr. Sök hjälp så du får något som lugnar magen och dig själv. Du blir inte ivägskickad på gastroskpi i första taget, 1 gången fick jag vänta i 3 mån innan jag kom till gastroskopi undersökningen , och visst den är obehaglig men det är skönt att veta vad som är fel!

• Tjohalia

Hej! Jag har magkatarr och det låter väldigt likt det du beskriver, men jag har aldrig spytt... Enda receptfria läkemedlet jag ätit mot detta är Zantac och eftersom det inte var så hög dos (finns högre dos på recept) så hjälpte dom inte så bra! sen fick jag nexium men dom var receptbelagda... jag har även gjort gastroskopi (dom för ner en kamera i magsäcken) och dom hittade inga sår.... men det är inget att oroa sej över. det är inte ens säkert att du behöver göra detta!
    Jag skulle verkligen rekomendera dej att söka läkarhjälp för detta! magkatarr kan ju vara början till magsår och det kan mycket väl tänkas att du skulle behöva medecin mot detta...

• LindaV

Hej Lady!

Hoppas att du mår bättre nu! Jag var tvungen att skriva, ifall att du fortfarande har ont.

Jag tycker att din beskrivning låter som hur jag hade det för två år sedan. Jag hade också ont i högt upp i magen och det gjorde verkligen riktigt ont, så ont så att jag låg och jämrade mig. Jag hade kräkningar. Det blev lite bättre om jag inte åt. Efter tre-fyra dagar sökte jag akutvård och fick operera bort gallblåsan (sitter långt uppe i bukhålan, ung. där revbenen slutar)! Jag var 25 år då och hade aldrig haft likande problem tidigare. Nu mår jag bra!

Kan vara värt att kolla! Bäst är nog att gå till en läkare direkt. Inga obehagliga undersökningar... Lycka till!

Svar på tråden Magsår / magkatarr eller annat? - snälla hjälp mig behöver råd: