• elinmaja

hur fixa e-legitimation i Ubuntu?

Jag har bytt OS till Ubuntu och försöker installera e-legitimation. Någon som vet hur man går till väga?
    (Vi har inte windows kvar)

• Svar på tråden hur fixa e-legitimation i Ubuntu?
  • Meline

Går det? Utan att vara expert på något sätt så tror jag att de är anpassade för windows. Jag vet att det inte fanns några linux-anpassade alternativ på nordeas e-legitimation för bara ett litet tag sedan.

• Meline

Ah, jag har kanske fel, det här hittade jag på en sida. Men alla företag har nog inte stöd för det:

www.ubuntulinux.se/node

Hopp för Nordea e-leg
    Inskrivet av ysse tors, 2007-01-18 13:48Personlig blogg

Med Edgy har jag faktiskt lyckats logga in både på CSN och Skatteverket med Nordeas e-legitimation.

Det var visserligen längesen jag försökte med Dapper, men då funkade det inte. Kanske är det Firefox 2.0 som gör skillnaden.

Hur gjorde jag? Allt var faktiskt inte via Ubuntu. För att hämta e-legitimationen på fil kräver Nordea fortfarande Windows och någon Active X-plugin för att hantera certifikatet. Men när certifikatet väl är hemma, så exporterar man det till USB-minne eller valfri plats där man kan komma åt det.

Resten gör man i Ubuntu: Starta Firefox, Redigera/Inställningar i menyn, knappen Avancerat, sedan fliken Kryptering, knappen Visa Certifikat. Ny dialogruta, fliken Dina certifikat, knappen Importera, och bläddra fram filen som exporterades från Windows.

• Najzboy

Om du försöker installera Swedbanks BankID så går det under Ubuntu/kubuntu om Sun's Java är installerad.

installera med apt-get:
    apt-get install sun-java5-bin

Sen måste en symbolisk länk skapas i firefox plugin katalog för att firefox ska använda Java.
    Gå till /usr/lib/firefox/plugins
    skriv där sedan:
    ln -s /usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun/jre/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so
    libjavaplugin_oji.so
    Allt det där ska skrivas på en rad. ett mellanslag mellan båda orden libjavaplugins. forumrutan tillät inte att göra mellanslag av nån anledning.

Starta sedan om firefox och då ska det fungera att skapa bankid för iaf Swedbank.

BankID har jag inte fått att fungera med nån annan webläsare än firefox.

Lycka till

• elinmaja

tack, vi har lyckats nu. Sedan fick vi problem med plugins istället. Har nu installerat plugins till firefoxen och det fungerar överallt förutom på försäkringskassans hemsida... suck.

Svar på tråden hur fixa e-legitimation i Ubuntu?