• Sencha

Erfarenhetsutbyte, frösorter: tomater, chili, basilika m.m.

Tänkte att vi som driver upp egna fröer - i kruka, trädgårdsland eller annat - kan utbyta erfarenheter om vilka sorter som varit bra eller dåliga, goda, trista etc.

Det börjar ju bli dags att skaffa hem tomatfröer att driva upp, t.ex.

• Svar på tråden Erfarenhetsutbyte, frösorter: tomater, chili, basilika m.m.
  • Sencha

Kan ju själv börja

Ifjol hade vi tre sorters tomatfröer. Alla drevs upp inne i fönsterkarmen till att börja med; sedan planterades de om i större krukor; en del av krukorna fick stå på vår lilla innergård, medan andra kom att stå kvar inne i glasverandan (blir lite som växthus).

Sorterna var
    Oregon Spring - röda tomater av ganska vanligt slag (men jättegoda!)
    Wonder light - lite märkligt formade gula tomater (blev väldigt fina men ganska smaklösa och ointressanta)
    Ildi - gula päronformade pyttetomater. Jättegoda och jättevackra

Alla var hyfsat lättodlade och tacksamma.

• orzia1

Åhh vilken rolig tråd

Här hänger jag gärna med även om jag inte än så länge har ngn erfarenhet av att driva upp ngr fröer,men ska skaffa mig.

Har de andra åren köpt färdiga plantor från en handelsträdgård,men i år är det första sommaren med kolonistugan så nu ska de drivas upp växter i vår inglasade balkong i lgh

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • Sencha

Helt rätt - någon gång är ju den första

Vad planerar du att odla? Vad hägrar?

• Vicryl

Jag odlar också en hel del olika saker...
    Bland annat tomater, gurka, paprika, chili och basilika i växthus.
    På friland har jag: morötter, sallad, lök, rädisor, gröna bönor, spenat, dill, persilja, broccoli och lite olika sorters kål. Har förr om åren satt potatis också, men det har jag fått prioritera bort nu på slutet pga platsbrist.

In cauda venenum
  • orzia1

Jag har tänkt mig vet ännu int vad jag ska driva upp o vad jag ska köpa "färdigt"

Coctail tomater
    Paprika
    Basilika (flera olika sorter)
    Timjan
    Mynta
    Chilipeppar (antingen 'Pinocchio´s Nose' eller 'Meek and Mild (Poblana)')
    olika sallader

m.m   He he jag kan sitta hela dagar o drömma om allt jag vill odla,men ska försöka begränsa mig, så jag inte odlar för mkt Men å andra sidan har vi en 400 kvm stor tomt o där är ett väldigt stort odlingsland

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • ALJO

Förra året så satte jag sådär 8 olika sorters roliga tomater, gröna, randiga, svarta, vita, gula, stora o små. Fy vad besviken jag blev! Vissa sorter hade jag sedan tidigare år, dom blev bra, men iaf 4 sorter var fadda, smaklösa och äckliga i konsistensen. Jag kör på med dom lyckade sorterna + 4 nya som jag skall beställa från tomatklubben. Paprikorna är redan sådda men inte så mycket mer. Tomaterna brukar jag så i mitten av mars, sedan har jag dom under lampa inne tills i april-maj när jag värmer upp växthusen.

• Universums härskare

Den här tråden måste läggas under favoriter

Köpte sommarhus förra året i juli så då hann jag inte odla upp något själv men i år ska det odlas massor är det tänkt...

ALJO
    Varför har du tomaterna under lampa? Är det ett måste eller är det bara som hjälp på vägen för plantorna.

Gud va jag är usel på det här men jag lär mig förhoppningsvis...

• ALJO

Jag har lysrörsbelysningar aldeles över plantorna för att om jag har dom i vanligt fönster så blir dom aldeles rangliga, fast om man har det lite svalare i fönstret så går det. Jag har även så många plantor så fönstrena räcker inte, nu får palargoner ooch fuchsior stå där.

• Sencha

Jag funderar på att testa tomatsorten Tigerella, är det någon som har erfarenhet av den? God? Lättodlad?

• ALJO

Lättodlad men ingen smaksensation, Green zebra testade jag förra året, den var god om du vill ha en randig, fast den är helt grön med ränder, inte röd.

Svar på tråden Erfarenhetsutbyte, frösorter: tomater, chili, basilika m.m.