• annie29

Kan man som undersköterska jobba på vårdcentraler,bvc,mvc?

Håller på att utbilda mig till undersköterska,och oftast så jobbar ju undersköterskor inom hemtjänsten,äldrevården m.m
    Men jag skulle helst vilja jobba inom mer sjukvård,så som sjukhus och vårdcentraler,bvc m.m
    Och då speciellt med barn.

Men finns det några jobb inom dessa arbetsplatser,eller måste man vara sjuksköterska för att jobba där?
    På sjukhus vet jag ju att det finns undersköterskor,men det verkar svårt att hitta jobb där,dem vill oftast att man har flera års erfarenhet!

Så alla undersköterskor som EJ jobbar med äldre,vart jobbar ni,vad gör ni?

MVH:Annie

• Svar på tråden Kan man som undersköterska jobba på vårdcentraler,bvc,mvc?
  • eisa

Det jobbar jättemånga uskor på barnavdelningar, förlossningar, vårdcentraler (de som tar blodproverna) så det finns MÅNGA möjligheter för dig!!

• Tygbiten

Jag har arbetat på
    en vårdcentral som undersköterska. Så mycket med barn var det inte utan bla
    * assistera vid operationer tex ta bort födelsemärke, nageltrång osv
    * plocka bort suturer
    * ta EKG, göra hörselprov, ta blodtryck
    * labratoriearbete som provtagning ,venöst, kappilärt, halsodl mm
    * städa, fylla på, beställa förråd, sköta instrument (disk och sterilisering)

På barnavd har de nog mest barnskötare med sjukvård som inriktning. Min kompis jobbar på den avd som vår son har varit mycket. Hon har väldigt lite med sjukvård att göra som barnskötare- sjukvårdsbiten sköter sjuksköterskorna.

• Gustie

Undersköterskor är bland de viktigaste personerna inom vården och de behövs överallt, inte bara inom äldrevården.

Min syster är uska och hon arbetar på sjukhus, på gynavdelningen.

• Muumin

SÅ svårt är det inte att hitta jobb på sjukhus. För mig gick det bra iaf Hade bara jobbat inom äldreomsorgen o personlig assistent ett litet tag innan. Hade inte jobbat en enda dag på sjukhuset som vikarie ens. Sökte ett par månader innan jag slutade uskutbildningen o jag fick tjänsten
    Så räkna inte bort sjukhuset...

• På Tiden

för att få jobba med barn krävs oftast special utbildning för vård av sjuka barn. En vanlig uska ska nog inte jobba med sjuka barn..

• Blomman80

Hej Ts!
    Jag kanske haft otroligt mycket tur men börjar på röntgen på onsdag, efter många år inom handels. Har ingen vårderfarenhet alls förutom min utbildningen som jag var klar med -99. Kände att det var dags att söka mig vidare inom ett annat område och efter tre dagar hade jag 100% på röntgen.
    Ingenting är omöjligt! Lycka till!

• Magggie

Jag ä4r undersköterska,och jag jobbar extra på akutmottagningen i sundsvall,de är hur roligt som helst!

• Nericia

jag har jobbat på sjukhuset som uska. ett råd. om du går utbildning nu, och ni har kanske praktik framför er. försök och få då på sjukhuset om det är där du vill. så gjorde jag och sen fick jag jobb där.

lycka till!

Nurse

• Nurseratchet

Lycka till! Omvårdnad behövs överallt, brickor ska plockas, bord torkas personer ska pratas med! :)

Svar på tråden Kan man som undersköterska jobba på vårdcentraler,bvc,mvc?