• Mamma till viljestark dotter

Fick ni ert barn på bröstet?

Min dotter föddes med kejsarsnitt i vecka 33. Personalen tog iväg henne direkt utan att jag fick se henne. Jag fick inte ens veta om det var en kille eller tjej. Efter en stund kom de in med henne i kuvös, och sen bar det iväg med henne till neo.

Har ofta undrat om man gör så med alla prematurer? Skiljer det sig kanske om man föder med kejsarsnitt eller vaginalt? Vill aldrig nånsin vara med om att ligga där och fundera om man fått en kille eller tjej. Ett snabbt lyft över skynket skulle ha gjort stor skillnad. Hon mådde bra vid födseln och skrek för full hals. Hade förstått om de tog iväg henne direkt om hon mått dåligt. Vill gärna höra era erfarenheter!

• Svar på tråden Fick ni ert barn på bröstet?
  • Alexandra aspioti

men gud va hemskt! på min förlossning så la dom upp elias direkt på bröstet, vi var alla så glada att vi inte ens tänkte på om det var en flicka eller pojke så till slut sa bm: vill ni inte veta könet, och vände på honom... tycker det låter jätte konstigt att dom bar iväg han direkt...

• jennypennypannkaka

Min son föddes i v 28 och jag fick inte heller upp honom på bröstet. Antagligen för att barnet måste få andningshjälp så fort som möjligt. Även om barnet skriker vid födseln, så är lungorna inte fullt utvecklade och måste ha hjälp omgående för att kunna syresätta kroppen ordentligt.

Så, hellre vänta en stund tills man får se sitt barn, än riskera att barnet får syrebrist med hjärnskador som följd.

• Alexandra aspioti

alltså sorry är visst ute och cyklar...min elias föddes i v. 40, dvs är inte ett prematur barn...kanske måste börja läsa lite nogrannare...

• Little Ms Chatterbox

Zander förlöstes med kejsarsnitt i v.30+4, jag hade HF.
    Jag sa till barnläkaren innan att jag ville få upp barnet på bröstet om det gick. Han sa att om det går men jag lovar inget.
    När barnet kom ut sa dom: Nu är han ute. Alltså var det en son tänkte jag. Han skrek först men dom skyndade ut med honom. Någon, vet inte vem men satt vid mitt huvud sa att titta där så hinner du se honom, jag tittade och tittade men dom råkade gå på andra sidan om mig så jag missade. Tror att dom körde in med kuvösen så jag fick se lite men tror inte det gick så bra, kuvösen var för högt upp och jag klardade inte att sträcka på mig. Han hade CPAP-mössa på sig också.
    Senare berättade sambon att när dom var utanför hade barnsköterskan som var med sagt till läkaren: Nej, jag hör inget hjärtljud. Dom hittade det till slut och sen var dom nog in till mig, då jag inte såg så mycket.
    Tycker det var synd att jag inte fick upp honom men efteråt vet jag ju att det var det bästa, det är ju inte säkert att han ens hade överlevt annars. Hans prematurskador på lungorna var lite mer är barn statistiskt sett i hans vecka, fick inte ut han ur kuvösen förrän han var 9 dagar gammal, det var första gången han låg på mitt bröst.

När jag väntade Cayenne skrev jag i förlossningsbrevet att vi ville ta reda på könet själva. Det kändes väldigt viktigt.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • Viran

Ne det fick jag inte. Barne mådde inte bra när de kom ut så de sprang i väg med dem direkt, De är födda v. 30+3..

Elvira, stolt mamma till Lilja och Otilia födda 040920 v. 30+3
  • skoggie

jag sövdes så det säger sig självt att jag inte fick honom på bröstet. Däremot fick jag höra på en gång när jag vaknade att det blev en pojke och att han var prefekt.. det kändes skönt.. tycker det låter helt sjukt hur de gjorde mot dig. Min mamma var med om samma sak med vid en vaginal förlossning.. min syster var tunn då det var något fel med moderkakan... mamma fick ha henne på bröstet tills de lämnade förlossningen och åkte till BB och då tog de min syster när mamma skulle tvätta sig och sen fick hon inte tillbaka henne! Hon fick fråga efter henne och då sa de bara att hon låg i kuvös.. hon fick inte träffa henne heller och de berättade inte hur min syster mådde, sa bara "det får doktorn säga" (hon mådde bra!). Slutade med att min mamma strejkade. Hon la sig i sängen, åt inte, drack inte och stirrade upp taket... helt medvetet så att personalen skulle tro att hon drabbats av en förlossningsdepression och det funkade.. så fick hon min syster till sig!=))

• knäppisen

När jag fick första barnet (v 33+5) så hade de förberett mig på att de ev måste "ta" henne direkt så det blev en otroligt positiv upplevelse att faktiskt få upp henne på bröstet en stund.

Andra barnet föddes i v 29+0 o han behövde läkarvård med detsamma så där hann jag inte se nånting alls men det hade jag inte räknat med heller.

• Julmust

Jag hann lyfta huvudet och titta, men inte se kön. Hann också höra barnet skrika innan de gick. Tog sedan tre timmar innan jag fick komma upp till neo, men maken fick gå ut efter ett litet tag och titta och prata lite med läkaren. Tror egentligen att det blev en miss att det tog så länge innan jag fick åka upp, men jag vet ju inte.

f. v 26+

• jennypennypannkaka

Julmust

Man måste ligga på övervak ett visst antal timmar efter ett snitt. Det är därför det tar lite tid!

Själv var jag tvungen att ligga i 24 timmar. Först 3-4 timmar på post-op, därefter 20 timmar på förlossningen, med en sköterska som kom in ett par-tre ggr/ timme och kollade blodtryck, urinmängd och pumpade på med morfin. Låg med magnesiumdropp och kateter under hela tiden, för att undivka kramper och i värsta fall koma.

Fick se pojken direkt i operationssalen, några sekunder när han låg i kuvösen. Efter det tog det ca 10 timmar innan jag fick en polaroidbild på skrutten. Dagen efter fick jag rullas upp till neo i rullstol. Fy vad jag grinade när jag såg honom, var livrädd för att mista lillskrutten!!

Men allt gick bra, trots en blodförgiftning vid tre dagars ålder med överdosering med penicillin (10 ggr för hög dos!!), problem med matintag, syresättning, lätt hjärnblödning, ROP, ljumskbråck x2, mm mm. Nu vid två års ålder märker man knappt av att han är prematurfödd. Han är rätt infektionskänslig, samt ligger lite under tillväxtkurvan (-3) men där har han legat sedan han föddes!

Kevin föddes i v 28+3, var 35 cm lång och vägde 845 gram, gick ner till 775 gram. 

• bumbi

vår tjej föddes i v.32+6 pga HF.
    Hon föddes vid 18.30 på måndagskvällen, jag fick bara se henne en snabbis efter att barnläkaren undersökt henne innan de gick upp m henne till neo, sen hamnade jag på uppvaket där jag låg kvar till 23-tiden. Därefter fick jag, efter mycket om och men, åka upp till neo för att se tjejen i kuvösen.
    Sen såg jag inte henne förräns på tidags e.m. då jag inte mådde så bra så jag kunde inte åka upp och se henne...
    Höll henne gjorde jag för första gången på onsdagen.

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
Svar på tråden Fick ni ert barn på bröstet?