• Annse71

Barnrum under snedtak

Är det någon som har bra ideer på hur man får mest av ett barnrum under snedtak. Tanken är att rummet skall vara öppet upp i nock, med synliga bjälkar för att få lite rymd. Utanför rummet blir det lekrum/allrum.
    Barnen är 1 år(pojkar - tvillingar) och en flicka på 3 år men kommer väl vara ett år till innan det är aktuellt att flytta upp.
    Funderar på ett kryphål mellan tvillingarnas rum. Men en fråga är sängar och går det tex att ha dem i en slags sovalkov med koja. Är det någon som har foton.
    I övrigt blir rummen som vanliga barnrum på andra våningar i 1,5 plans hus.

• Svar på tråden Barnrum under snedtak
  • Jarnis

Har ni högt i tak eller är snedtaket lågt? Det blir liksom olika problem då.

Vi har två barn som delar sovrum med snedtak. Problemet för oss var att det blev så trångt med två sängar bredbid varandra coh med snedtak fick det inte plats en normalhög våningssäng. Vi gjorde då så att största tjejen sover i en halvhög loftsäng som går in under snedtaket och minstingen sover på en resårmadrass under direkt på golvet. Minsta är inte ens två så det var en jättebra lösning för oss. Jag har bilder i galleriet.

• Annse71

Gud vilket fint barnrum!
    Vi kommer väl ha ca 1,20 som lägst ute vid yttervägg och sen då högt till tak ända upp i nock mot innervägg.

• hemochhus

Vi öppnade upp barnens rum så att bjälkarna syns, och de målade vi i röd cuprinol, ser brunt ut på bilden. tidigare fanns ingen vägg där, så nu har vi ställt barnens sängar under snedtaket och det fungerar mycket bra, och på det sättet får de mer lekyta att vara på i rummet också. Bilder finns.

• Adamama

Vi har tänkt att göra så här som på bilden nedan i vårt barnrum med snedtak - med det kräver ju att man har ett utrymme bakom väggen. Men det lät som ni hade det eftersom du pratade om alkov.

Vet inte om länken funkar, men på Sandbergs finns två olika alkover - kolla under bilden på Kaspar och bilden på tapeten Max.

www.sandbergtapeter.se/default.asp&ulid=18&show=3&katdel=2&psid=41

• Krickilina

Hej!
    Vi har också snedtak i vår pojkes rum, med en takkupa på mitten. Jag övervägde att göra en jätteläcker grej som jag blev inspirerad till på Junibacken i Stockholm. Min pojke älskar Karlsson på taket och där hade de målat takåsar och fönster på väggarna och så byggt såna tak med rutschkanor och grejer. Min tanke var målningarna på väggen och upp på snedtaket, och så låta sängen bli en del av det med rutschkana ned.

Well, för oss blir det inte mer än planer men jag har bilder om du vill se. Skriv i min gästbok då.

Lycka till!

• Krickilina

Nu har jag lagt in två bilder på målningarna i mitt galleri. Som inspiration. sen får man ju modifiera efter eget huvud och vad som passar i rummet.

• Filbunke

Vi har också snedtak och funderar på att sätta upp någon slags klättergrej på den kortsida som inte har fönster och fixa till det så att det påminner om masten på ett sjörövarskepp. I taket skulle jag vilja ha en lian eller repstege som sonen kan svinga sig i när det är "skeppslag". Hittade en kul tapet som man skulle kunna använda (om jag hittar den i Sverige):

images.solidcactus.com/usawall/picture.aspx&w=&h=

Fortfarande på planeringsstadiet dock. Men drömma är ju kul

• Annse71

Gud vad häftigt! Nu strömmar ju fina ideer in!

Svar på tråden Barnrum under snedtak