Månedal:
nja, konstanta är kanske att överdriva, men 10dagar pencillin och 10dagar utan är visst ett vanligt intervall i familjen.
På pappan hinner det ju inte bli något jättesår innan han reagerar och börjar mota. Det sitter på handen, och doktorn sa nu senast att han inte skulle tvätta sig alltför ofta! Klart man ska hålla såret rent, men om jag förstod saken rätt så gjorde detta att händerna blivit torra av alla sår och av vinterns torra luft det svårare att läka helt.
Men på lilltjejen kan det gå väldigt snabbt. Hon har ett sår på benet som är "borta" ibland men på bara en dag kan bli flera cm stort. När ett sår precis är nyläkt så är ju huden där mycket känsligare och tunnare än på andra ställen. Det blir så snabbt sår igen om man river lite när det kliar.
Tror inte man kan bli immun mot pencillin. Tänker du kanske på att det finns sjukdomar som muterar och blir resistenta (immuna) och då biter inte en viss sorts medicin på det längre? Men det har jag förstått är långsamtgående process som sker över hela samhället liksom, inget som just sker i ditt barns blod hur lätt som helst. Virus kan oxå mutera, och det är då man är förkyld jättelänge, men det finns det ju inget pencillin mot...
Så här har jag fattat det: Har man strepto cocker eller stafyllococker så är det pencillin som gäller. Dock är väl den sistnämnda den som förr kallades för sjukhus-sjukan. En sjukdom som alltså fanns på sjukhus förr och var svår att bli av med och väldigt smittsam. Pencillin krigar emot, men är inte atombomben för bakterierna, utan snarare en k-pist, kan man väl säga. Men det finns inget bättre motmedel heller! Det hjälper liksom inte att man småkrigar mot de där cockerna. De bara grupperar om sig i en handduk, eller under en tumnagel, för att när pencillinkuren är slut skynda tillbaka in i såret. Så det handlar inte bara om att skydda andra, utan oxå om att inte smitta om sig själv när man säger att man ska byta handdukar. Att hålla rena handdukar, tvätta händer jämt och ständigt, är jätteviktigt om man kommit in i en sån ondcirkel. Även kläder kan vara värt att byta ofta. Barn gnuggar kanske genom tyget på såret. Bakterier sätter sig på tyget och flyttar runt i såret, och runt omkring. Att ni andra inte blivit smittade kan ju bero på attni redan har en helt annan motståndskraft än han har. Även den specifika huden på hans haka är ju mer mottaglig eftersom den lätt blir lite "papprig" efter att haft sår på sig. Räcker med en liten rivning på sån hud för att det ska bli ett osynligt sår där cockern kan krypa ner. Det kliar, och man river lite till, tills det är ett stort sår igen..
oj vad jag skrev! Kan ju tillägga att även mina barn haft sina slängar, även om de inte varit lika långvariga som hos min bekant.