• Månedal

Svinkoppor??? Ganska långt

Nån som är kunnig vad det gäller svinkoppor?
    Har en son som är lite drygt 2 år som nu är inne på sin sjunde eller åttonde omgång med svinkoppor, detta på 1,5 år. Eller tror det är svinkoppor iallafall... Frågade första gången på apoteket och hon sa direkt att det var svinkoppor. Har även varit hos läkare med honom en gång (fick du pencilin), och även på BVC som oxå sa att det var svinkoppor. Och allt de rekomenderar oss är att behandla med microcid.
    Men:
    Alla säger att det är så otroligt smittsamt, men han har inte smittat nån i familjen (och då har han en syster som bara är ett år äldre). Vi har inte heller gett honom egen handduk eller sånna saker som man MÅSTE göra för att inte andra ska få det.
    Han får ALLTID utslagen på samma ställe, på hakan. Det sprider sig inte och blir som störst stort som en enkrona (fast oftast mycket mindre).
    Oavsett som vi behandlar eller inte så tar det ca en vecka tills utslagen är borta. De försvinner alltså även om vi inte smörjer in.

Är det verkligen svinkoppor han har?
    Och finns det i så fall verligen inget att göra för att han inte ska få det så ofta?

• Svar på tråden Svinkoppor??? Ganska långt
  • Månedal

Ingen som kan hjälpa mig???

• Månedal

Ja.... får nog testa med läkare igen.
    Bra förslag att försöka gå direkt med hudläkare med honom..

Tack!!!!

• Månedal

Låter som att han då skulle ha streptokocker då han brukar få detta i samband med förkylningar. Och ont i halsen har jag aldrig märkt att han skulle haft.
    Självklart åt han hela kuren med pencilin, men det är bar en gång läkarna velat ge honom det alls...

• Månedal

Mammann...
    Inte skoj att läsa ditt svar.. En läkare jag pratade med sa att det brukar försvinna i 3års åldern. Men inte i alla fallen då alltså..
    Konstanta pencilkurer låter inte så bra. Kan man inte bli typ immun mot dem om man äter för ofta (eller nåt sånt...)

Svar på tråden Svinkoppor??? Ganska långt