Inlägg från: gotland |Visa alla inlägg
  • gotland

Julimammor-06 !?

Hej hej!
    Jag har inte varit med i nån gravidtråd och därför har jag inte blivit insläppt i nån av julitrådarna. Vore kul om man fick vara med från början här. Går det bra?
    Har en Billy som är drygt 2,5 år och en Alma som är född 10/7-06.

Alma har fått två tänder där nere för en månad sen, vet inte om de övre är på g. Tycker hon har kliat och dreglat sen hon föddes i princip Men Billy har också varit väldigt dreglig av sig. Är väl ärftligt kanske

Hon sitter sedan hon var prick 5 månader och började krypa när hon var 6,5. Har inte ålat innan dess som brorsan sin gjorde.
    Började ställa sig upp i spjälsängen några dagar innan hon blev 6 månader och när hon började krypa så kunde hon ställa sig upp mot möbler också. Nu står hon när hon håller i sig med en hand och har de senaste 2 veckorna börjat släppa taget och stå själv korta stunder vilket har resulterat i några blåmärken här och där Men skam den som ger sig!

Alma har varit sjuk ofta sen hon föddes (förkyld, magsjuka, hosta mm). Tror det är brorsan som drar hem massa baciller från dagis.
    Hur som haver så har det resulterat i att hon hoppat upp och ner i vikt mycket och just nu måste jag börja mata henne på natten igen för att hon ska ta igen förlorad vätska och vikt sedan hon var magsjuk. Jobbigt, men jag har blivit van att få göda henne på nätterna nu
    Annars äter hon jättebra när hon är frisk. Välling, gröt och 6-månadersmatburkarna.

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • gotland
    Lotta S:

Oj, har han öroninflammation så ofta!? Varför har ni inte fått operera in rör? Stackarn!
    Alma kröp också baklänges först. Tyckte så synd om henne när man såg hur arg hon blev för att hon inte kom framåt. Men tillslut fick vi låna en matta som man har på golvet som man inte glider så lätt på och då helt plötsligt kunde hon krypa framåt! Nu kommer hon framåt även utan mattan
    Vad kul att Edwin fått sin första tand! Då kommer nog den andra vilken dag som helst
    Det var så där för Alma också...att helt plötsligt utan förvarning så fanns det en liten spets där. Alma höll på att tugga på den där krypmattan som vi lånade så jag skrev till kompisen vi lånat den av att det var tur att Alma var tandlös (så hon inte tuggar hål på den). Dagen efter fick jag skriva att nu var hon det inte Jag trodde definitivt att hon skulle få tänder mycket senare för Billy fick sin första när han var 8 månader, så jag blev väldigt förvånad

Yoda 1:

Alma brukar suga på tummen ibland. Men hon föredrar att pula in halva snuttefilten i munnen och suga på den istället
    Du kan ju köpa såna där bebisvantar som har tumme och så kan du klippa av tumdelen. Då slipper hon bli kall om handen samtidigt som hon kan suga på tummen. När hon har sugit klart kan du peta in tummen i delen där resten av handen är.

Nä nu ska jag dricka lite te och kolla på tv!
    Ha det så bra!
  • gotland

Hej Bubbsan!

Jag har också en riktig dregelfia!

• gotland

Hej hej allihop!

Här har vi också sjuka barn... förkylda. Det är nog Almas 10:e förkylning nu skulle jag tro och ändå är hon inte ens 8 månader ännu. Ja, ja hon är glad och äter som vanligt än så länge iaf

Billy har sportlov och är ledig från dagis, men börjar tröttna på mig nu. Han frågar varje morgon om han ska gå till dagis
    Det är svårt att hitta på roliga saker när man måste åka buss och tåg vart man än ska (jag har inget körkort) men vi har lekt med kompisar och så som bor i närheten.

Alma har fått prova en 8-månadersburk också. Köttfärssås och spaghetti. Det gick jättebra och hon åt upp halva burken. Trodde hon skulle ha svårt för bitarna i maten men hon tuggade på
    Har fått börja lite smått med 8-månadersvällingen också. Hon håller sig inte mätt på 6-månaders. Hon dricker 200 ml välling varannan timme typ! Alltså kan det ju inte vara riktigt mättande för henne med den vällingen? Hoppas hon står sig lite bättre snart.

Ha det så bra!

• gotland
    Angelica:

Alma äter en vällingflaska innan hon går och lägger sig kl 20. Sen vaknar hon nån gång mellan 01-03 och är vrålhungrig. Sveper en hel flaska och somnar om. Sen vaknar hon ca 4 timmar senare och är lika hungrig igen. Så hon äter ju mycket på natten också, vilket hon inte ska behöva (ligger ganska mycket över på viktkurvan). Men till saken hör att hon varit sjuk ofta och ibland ätit dåligt under dagen och då har jag varit tvungen att ge med mig och mata henne när hon vaknat på natten, så det har blivit en vana för henne. Orkar bara inte ta fajten och vägra ge henne välling på natten, även om jag vet att det är nog det enda som skulle kunna få henne att sluta äta på natten.
    Hon äter väldigt mycket under dagarna också, och ofta. På morgonen får hon en hel portion gröt (gjord på 1½ dl vatten) och skorpa eller smörgås, men bara en halvtimme efter det så slukar hon i sig 200 ml välling igen. Verkar som att hon aldrig känner sig riktigt mätt...?
    Du kan ju prova ge välling istället, men det kan ju vara så också att din tjej vill ha bröstet för närheten och så där? Jobbigt att hon vaknar så ofta.. Du får nog ta en fajt med henne om du inte orkar ha det så där längre, det kanske hjälper?

Fetmagen( ):

Jag ger Alma Sempers 8-månadersvälling. Jag tror inte att det är så jättestor skillnad på den och 6-månadersvällingen. Jag har jämfört innehållsförteckningen och det är i princip samma ingredienser i fast lite mer vetestärkelse i 8-månaders. Fiberskillnaden var bara 0,2 g/100 ml välling. Har inte märkt nån skillnad på bajset än så länge, men om hon blir lös i magen så tror jag att magen vant sig efter nån vecka. Billy dricker Sempers 1-årsvälling och det går bra.
    Men Alma verkar inte bli mättare av 8-månadervällingen
  • gotland
    Angelica:
    Håller tummarna för dig
    Jag bestämde mig inatt att Alma inte skulle få välling kl 01. Hon skrek från 00.30 till 3.20 och somnade sen om och vaknade klockan 06. Då fick hon vällig och jag fick så dåligt samvete!
    Idag har hon feber och vill inte äta så bra så hon måste få välling när hon vaknar inatt...
    Känns som att det är meningen att hon ska äta på natten. Varje gång vi slutar med nattmålen blir hon sjuk på nåt sätt och måste få välling på natten för att ta igen sig. Men när hon är 11-12 månader så får man väl förbjuda nattvälling va? Tycker inte att 1-åringar behöver äta välling på natten. Eller är det normalt att de gör det när de är 1 år?
  • gotland

alvasmams:

En "normal" dag när Alma är frisk så äter hon såhär:

Kl 8 Gröt gjord på 1-1½ dl vatten
    Kl 10 Välling 150-200 ml
    Kl 12.30 Välling 150-200 ml
    Kl 15 Välling 150-200 ml
    Kl 17 Halv 8-månadersmatburk + fruktpuré + 100-150 ml välling
    Kl 19 Gröt gjord på 1-1½ dl vatten
    Kl 20 Välling 150-200 ml
    Kl 01-03 Välling 150-200 ml
    Kl 05-07 Välling 150-200 ml
    Summa per dygn 1000-1350 ml välling, 2-3 dl gröt och halv burk mat.

Vissa dagar har hon mer matlust än andra, så ibland kanske hon äter mindre än det jag skrivit (tex som idag när hon är sjuk).
    Ska försöka dra in ett nattmål och ska försöka byta ut ett vällingmål på dagen till lunch (matburk istället) och ett vällingmål på em till gröt istället. Ska även försöka få henne att äta upp en hel burk mat istället för att ge välling efter maten men jag har oturen att min lilla prinsessa är sjuk jämt och ständigt och då är det svårt att ändra matvanorna.

Hoppas det löser sig för din tjej

• gotland

alvasmams:

Ja det var skillnad!
    Jag har försökt få Alma att inte dricka välling mellan kl 20-05 i flera månader och under vissa perioder har det gått bra, men hon blir som sagt var sjuk hela tiden, minst 3 ggr i månaden, så då är det bara att börja nattmata henne igen. Jag tycker det är jobbigt att gå upp på natten och göra välling men jag förbereder alltid på kvällen en flaska med rätt mängd vatten och en liten burk med vällingpulver uppmätt brevid så det tar max 5 minuter för mig på natten att göra välling och mata henne med den. Hon somnar så fort hon druckit upp den så då kan jag somna om igen. Jag vet att hon egentligen inte behöver det nattmålet, men som sagt var så är det svårt och jobbigt att sluta med det.
    Hoppas hon väljer själv att sluta vakna vid den tiden och äta snart, kanske om några månader så jag slipper fajtas med henne...

• gotland

Vad konstigt... Alma måste vara värsta matvraket! Hon verkar ju äta dubbelt så mycket mot vad hon ska göra. Hon äter ju på natten också även fast hon äter mer än tillräckligt på dagen och ändå är hon inte överviktig direkt... Kan det vara nåt fel??!!
    Fast hon är väldigt aktiv. Inte still många sekunder innan hon kryper vidare till nästa leksak. Kanske gör hon av med så mycket energi så hon måste äta dessa mängder eller är det så att hon tar igen förlorad näring när hon är frisk (mellan förkylningarna)?
    Kan ju iofs fråga på bvc när jag ska dit nästa vecka för nu blir jag orolig...

• gotland

Fetmagen:

Jag tycker inte heller om bvc´s kurvor. Förstår egentligen inte varför man ska ha dem? Man ser väl på ett barn om det går upp i vikt och växer genom att titta på vågen....
    Tar mig själv som ett exempel: Redan i mammas mage var det stor uppståndelse för att jag var så liten. Hon fick gå på massa kontroller och kolla om jag fick tillräckligt med näring osv. Stackars mamma! Sen när jag föddes, 10 dagar över tiden, vägde jag bara 2880 och var 48 lång. (Min lillasyster föddes också några dagar över tiden och vägde 2720 och var 47). Sen fortsatte uppståndelsen hela min uppväxt... De trodde på dagis att jag inte fick nån mat hemma typ för att jag var så liten. På 5-års kontrollen vägde jag bara 15 kg! Hela min skolgång har jag blivit mobbad för att jag är så smal (samma för min syster) och när jag gick i gymnasiet blev jag inkallad till skolsyster för att prata med henne om anorexi! Jag var 16 år och hade knappt ens hört ordet! Visste inte ens att det fanns människor som svalt sig så. Idag är jag 165 lång och väger 52 kg. Ligger faktiskt inom normal-BMI så det så Får fortfarande höra ofta av vuxna människor kommentarer som "Du måste börja äta" och "Hur mycket väger du egentligen?" (-Eh, ursäkta, men vem ger dig rätten att fråga hur mycket jag väger? Fast jag vågar aldrig svara så tillbaks utan förnedrar mig själv istället genom att snällt svara på frågan... ).
    Det jag vill säga med detta är att jag håller med dig om att alla är olika stora och det måste ju även gälla små barn. Så även fast mina barn inte har haft problem med vikten direkt så säger jag usch och fy för dessa kurvor! Det är ju mycket troligt att åtminstone nåt av mina barn inte kommer bli så stor när det växer upp och jag bävar för hur det ska gå då på bvc och i skolan osv...

Svar på tråden Julimammor-06 !?