Inlägg från: Bluescreen |Visa alla inlägg
  • Bluescreen

White Trash

Iluvia; I Sverige använder jag det i betydelsen för en viss typ av vit svensk underklass, outbildade, unga föräldrar, låginkomsttagare...

Alla arbetare eller låginkomsttagare är inte white trash. Det sitter i intellektet.

Men vilken läskig uppfattning du har! Jag är ensamstående (nåja, ensamboende) ung mamma och min son heter (hör o fasa) Liam. Jag är outbildad (ett litet tag till, studerar nu) och mitt yrke är ett låginkomstyrke. Gör det mig till White Trash (skräp/sopa)?

Eller ändras din bild av mig om jag säger att min IQ ligger på 116?

• Bluescreen

helenagbg; jag vänder mig främst emot människors faktiska vilja att avfärda andra som "skräp". Ett bra exempel som jag reagerade på alldeles nyss var i tråden "lägger du smörpaketen ovanpå paketet i kylen?" där eisa förklarade hur WT det var att göra på det hemska sättet. *SUCK*

• Bluescreen

Iluvia; Att döma ut människor till att bli kallade White Trash beroende på samhällsgrupp tycker jag ÄR en läskig uppfattning.

Du svarade ju dock själv nu att uttrycket är onödigt och det var ju bra, dock förstår jag inte varför du då använder det.

• Bluescreen

Moomin;

"Däremot är det så att vissa namn är överrepresenterade bland barn från outbildad fattig underklass med dålig uppfostran (WT). "

Få se om jag fattat dej rätt. Människor som avser att inte uppfostra sina barn väljer att ge dem namn som Tindra eller Kevin? Eller blir barn med de namnen ouppfostrade per automatik?

Eller, också enligt ditt inlägg, outbildade fattiga människor kan inte uppfostra sina barn?

• Bluescreen

Helgona; Förstår inte sambandet. Varför skulle outbildade människor vara sämre på att uppfostra barn än utbildade?

• Bluescreen

Helgona; Men där finns ju fler bakomliggande orsaker än att föräldrarna är outbildade i och för sig.

• Bluescreen

Helgona; varför använda de orden på en samhällsgrupp över huvud taget?

Jag kan förstå om man anser en enskild individ vara "slödder" eller "patrask" (jag har själv den åsikten om en del människor), men att dra det omdömet över en hel samhällsgrupp tycker jag är riktigt inskränkt.

• Bluescreen

Helgona;

"För att bildade vet mer...ganska självklart iof

Se er omkring de barn som behöver hjälp, som det inte går bra för i skola dagis osv vilken socialgrupp kommer deras föräldrar ifrån?"

Vet mer? Vad har vetande i mikrovetenskap eller liknande med barnuppfostran att göra? Det resonemanget köper jag inte. Tvärtom tror jag många gånger att människor som kämpar varje dag med ett slitigt jobb och många räkningar vet mer om hur livet kan se ut och blir mer ödmjuka inför livet.

Och barn som behöver extra hjälp i skolan tror jag inte hör till någon särskild samhällsklass, dyslexi finns till exempel hos alla sociala grupper, likaså DAMP, ADHD och så vidare.

• Bluescreen

helenagbg; Angående rökningen tror jag inte att rökningen på något som helst sätt skulle bero på svårigheter att ta till sig information om dess skadliga effekter. Däremot kanske outbildade människor har en tuffare livssituation, sämre livskvalitet och sämre hälsa. Rökningen sänder frigör en belöningskänsla i hjärnan, vilket ger en avstressande effekt.

De som glider fram på räkmacka i livet kanske inte behöver denna stimulans i hjärnan för att må bättre.

• Bluescreen

isisisis: Du har inte så stor kännedom om människans psyke, behov och om hälsa/livskvalitet kan jag förstå.

"De" ? Du skriver som om det allmängiltigt och undantagslöst förhåller sig på så sätt att fattiga och obildade människor är sämre på att sköta sin hälsa. (Dock förespråkar jag att de är sämre på att sköta sin hälsa för att de har sämre möjligheter, psykiska/fysiska och sociala)

Om du lever ett stressigt och pressat liv kan det för många vara svårt att få in rutinerna i vardagen där tid eller ork för matlagning finns.

Cigarretter kostar en hel del pengar, visst gör de det, men mår du dåligt och känner att du behöver röka för att kunna varva ner så kommer du att skrapa fram pengar till cigarretter.

Hundar kan vara både ett bra sällskap och en skön trygghet samt fylla människors vardag med mening.

• Bluescreen

isisis; Detsamma gäller mig. Jag är också en överlevare, dock har livet gjort mig mer ödmjuk än vad du ger intrycket av att vara.

Idag har jag god ekonomi, men det är ingen skillnad på min uppfostran av sonen nu mot då och jag är fortfarande ung ensamstående mamma.

• Bluescreen

isisis: men så länge det inte påverkar dej har du väl ingen anledning att säga ifrån? Diskussionen gäller alltså människor som på grund av att de är lågutbildade och/eller låginkomsttagare (eller väljer att kalla sina barn Kevin eller Tindra) blir kallade för White Trash (vitt slödder).

• Bluescreen

isisis: Och jag försökte förklara dina frågor om orsaker till varför vissa människor röker. Självklart lever fattiga människor oftare i stress än rika människor. Det blir en fälla, ett moment 22, vilket i sig inte är någon anledning att nedvärdera människor.

Svar på tråden White Trash