Inlägg från: helenagbg |Visa alla inlägg
  • helenagbg

White Trash

För mig handlar det just om en vit svensk underklass som beter sig lite som om de bodde på  trailer parken.

• helenagbg

bluescreen: alla som är outbildade eller ensamstående är ju inte wt. för mig är det en viss typ av människa som just brukar falla inom den ramen.

• helenagbg

Jag kallar inte folk för Wt men jag har ju en uppfattning om vad det betyder för mig. Däremot så har ju folk på FL och i verkliga livet en benägenhet att stämpla vissa typer av människor.

• helenagbg

missblase: Vi är ju i ett disskusionsforum så ja jag tycker det vore p åsin plats. jag undrar bara vad du tycker är larvigt/ as töntigt med det?

• helenagbg

Missblase: Inte retar dig mig iallafall jag träffar ofta människor som inte vill gförklara eller stå för det dom säger, framför allt här på FL.
    men då är det väl bara så att du tycker det är as larvigt. Därför!

• helenagbg

Det är dock fastslaget att outbildade människor generellt har svårare att ta till sig och söka information.  Det resulterar tex i att obildade människor i högre grad röker, är överviktiga ect.
    Ett fint exempel som det stod om i metro i sommras är att barn till outbildade föräldrar använder solskyddsfaktor i sämmre utsträckning och åker oftare bil utan bilstol ect.

• helenagbg

muppet: fast där har du fel. Rökning kan man klart och tydligt se en överrepresentation hos människor som är lågutbildade.
    Människor som är outbildade har OFTAST svårare att ta till sig och söka information.

Vad är det som är så svårt med att förstå det? eller är det så att folk känner isg träffade?

• helenagbg

Muppet: kan du inte tänka dig att människor som har studerat har för vana att söka information i högre grad än människor som inte har studerat? Oftast är dessa människor också mer källkritiska än outbildade. Avvisar du detta helt eller?

• helenagbg

Muppet: Det samma gäller för mig. Men jag har aldrig sagt att det gäller alla människor eller att jag kallar folk för WT. Det handlade för mig om vad man tänker på när man hör WT. 

• helenagbg

Men vad e skillnaden på att säga Snobb, blatte, alkis, wt eller bohem?

• helenagbg

Och varför är det värre att sätta en stämple på en samhällsklass än vad det är på en grupp med människor som har annan hudfärg?
    Ni får ju vara lite konsekventa, är ni emot att man benämmner folk i största allmänhet eller är ni emot att man pratar om vita fattiga svenskar?

• helenagbg

fast jag måste nog erkänna att om jag sitter och beskriver ngn hemma så kan jag säga bohem enbart för att han såg lite bohemisk ut :)
    snobb för mig har inget med ngn åsikt att göra.

anledningen till att jag undrade om det var värre är dför att folk verkar ta illa vid sig just för att det gäller svenskar. kanske är det för att många känner sig träffade, vad vet jag?

• helenagbg
    Muppet skrev 2007-02-22 10:03:44 följande:
    Helenagbg: Eller så är det sådana som du som får människor att reagera. Sådana som du som verkar tro att du är bättre än många andra.
    Ojojoj, snacka om att tro att du vet något. Jag kallar inte människor för WT. Jag ser inte på människor som sämmre än mig pågrund av sådana faktorer.
    JAg har väl en förmåga som du saknar att kunna se saker från ett annat perspektiv. Jag har varit objektiv i mina inlägg inte lagt mina värderingar där i.

Så innan du säger hur jag är så bör du väl känna mig. Eller är du en fördomsfull människa som bara dömmer??
  • helenagbg

Ja, visst släng in ett litet verkar så att du är safe.
    Okey men säg till mig när i denna tråden jag var dömmande.
    jag sa ju tom att jag har samma bakgrund som du har... Än så länge har du bara kommit med känslor, jag har bara presenterat konkreta saker. Den enda gång jag sagt vad jag känner i frågan är när jag svarade på vad WT är för mig. jag har oxå sagt att jag inte kallar folk för det. Däremot var jag intresserad av vad skillnaden är på att sätta ngn i wt facket eller i alla andra fack som folk använder. Men hey det kanske gör mig till en person som dömmer folk. Obs jag använde kanske.

• helenagbg

Inga problem.
    Då var det glömt.

Tror vi dödade tråden nu

• helenagbg

Mamma C: använder du aldrig epitet för att beskriva ne person?? har du aldrig kallat någon rikemansunge, snobb, blatte, socfall ect.

• helenagbg

Det är väl inte hemskt att ha ett namn som klingar lite WT. Finns ju massa namn som är lite överklass eller gaynamn eller vilken kategori alla y namn hamanar i( ronny, conny, sonny ect) Det är väl skit samma....

• helenagbg

Det jag skrev riktade sig till xxmeyaxx

indianica: jag håller med. Klart att man inte kan glida in på ngn räkmacka och tro att man e WT bara för att man heter Tindra...

• helenagbg

Moomin
    Sonny, konny, ronny ja för mig (och jag är fördomsfull medvetet här nu) så är det tjackpundarna som bor i majorna här i gbg.

Svar på tråden White Trash