Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

White Trash

Låginkommsttagare, lågutbildad, ofast kvinna, ensamstående med 1-4 barn, bor i förort med många invandrare i hyresrätt, sjukskriven/förtidspensionär runt 30, röker, äter "dålig" och dyr mat som hamburgare och pizza fast hon e.g inte har råd, mycket smink/billigt smink, jätteblonderad/risigt hår. "Dåligt" uppförande, skriker åt barnen ofta t ex. Tittar på dokusåpor, läser skvaller. Går på krogen när hon är barnledig. Åker kommunalt för hon har inte råd med bil och har hon bil är det en skrotbil. Träffar hon en man är det en kvinnomisshandlare och/eller missbrukare också ensamstående som sabbar hennes ekonomi totalt genom att köpa halva bohaget på avbetalning och via dyra SMS lån

• Indianica

Glömde några saker:

En WT stavar alltid som en kratta. Är han/hon stockholmare t ex skriver de : e de så lixom typ. Ja hajjar inte. Osv.

De lyssnar på Radio Rix och tror att Aftonbladet är en tillfölitlig källa. Handlar sin mat på Willys och möbler mm på Rusta eller dylika butiker.

• Indianica

Muppet: Tycker det är lite kul att generalisera. Även om jag tycker klassamhället är tragiskt. Har själv kompisar som verkligen lever så här i stort och de hatar det. Hur kul är det att ALLTID måsta handla möbler på t ex Jysk som går sönder efter ett par månader och plastiga julklappar till barnen på Rusta? Nog har väl jag också handlat på t ex Willys ibland och jag har fyndat vissa matvaror, men jag MÅSTE inte handla där JÄMT, utan kan välja att köpa mat i delikatessbutiken också och lokalproducerat, vilket jag oftast gör. Jag har kunnat välja bort Jysk t ex gällande möbler för jag vet att det blir dyrare för mig i slutändan.

WT för mig är när man inte har så många val utan alltid måste köpa sina skor på Coop eller billigaste skobutiken även fast man VET att de går sönder efter några veckor

• Indianica

Mamma C: Jag kallar ingen WT. Ingen människa är ju något skräp. Det är ett dåligt ord för "underklass"

• Indianica

Näe, en WT soffa är alltid köpt second hand och NÖTT, har man en katt har den vässat klorna överallt på den. I den ligger tygkuddar fulla med katthår (ifrån en bonnkatt) Möjligtvis kan det ligga en hud i den också och det är alltid en halvgalen blandras man fått gratis som lossar mängder med hår på mattan

• Indianica

Som sagt, ingen av dessa soffor i tråden är WT. En WT-skinnsoffa är ifrån 80-talet, matt i skinnet och har kala fläckar här och var och rivmärken efter diverse katter

• Indianica

Fisbubbla: Det är min uppfattning, men jag är ju ingen diktator så du FÅR tycka annorlunda

Men frågar du mig ingår det i WT att personen inte har råd med en ny soffa, kanske röker i soffan och spiller glöd som bränner hål i den, katterna får vässa klorna på den då man inte har råd med klösträd etc etc. De som länkats in ser mest ut som "skötsamma" låginkomsstagares soffor. I mitt WT-begrepp ingår att man är allmänt slarvig med sina tillgångar.

• Indianica

www.blocket.se/vi/10852265.htm

Det där är en väldigt WT soffa, särskilt WT är nallesamlingen ovanpå. Ser riktigt fissliten ut på sitsen. Fattas bara att den inte är svart, det brukar riktigt WT-soffor vara, då svart är WT-favoritfärgen nummer ett! I vardagrummet finns ofta tillhörande bardisk också och ett repigt marmorbord på stålben ifrån 80-talet det också.

• Indianica

WT-namn är väl namn ifrån favoritskådespelaren/rocksångaren på barnen och själv heter man ju något som låginkomsttagares barn ofta hette på 60-70-80-talet, beroende på hur gammal man är. Typiskt är väl "Sussie" (70-80-talet) ofta gäller ju smeknamn, t ex Leffe och Sussie med barnen Kevin och Liam

• Indianica

I am 18% White Trash.
    Not at all White Trashy!
    You, my friend, have class. You are so not white trash. You are more than likely Democrat, and your place is neat, and there is a good chance you may never drink wine from a box.

Sådan är jag alltså

• Indianica

De har en hund som de inte har råd att ta till veterinären när den blir sjuk. De har inte heller råd att avliva den, så det blir en kvalfylld död om den blir dödssjuk

• Indianica

Namnet är inte det väsentliga. Det väsentliga är om en massa kriterier sammanfaller. Man blir ju inte automatiskt överklass om ens barn heter Carl- Philip, Madeleine och Victoria ifall man bor i en hyresrätt i Rinkeby och är socialbidragstagare. Tror varken man själv eller någon annan ser en som överklass bara pga namnen isådanafall

• Indianica

Nepp, det krävs mer arbete för att kvala in som WT än bara namnet. Vad gäller barn ska de helst inte uppfostras alls, det är nästan det viktigaste. De ska springa runt i förorten på nätterna, möjligtvis skriker man lite åt dem ibland, men i övrigt behöver man inte bry sig.

• Indianica

WT är också att springa runt i noppiga mysbyxor med gällivarehäng, bullig täckjacka, cigg i ena mungipan och en LV-väska dinglande i handen

• Indianica

Illuvia: WT trash handlar inte enbart om kapital nej. Inte i rena pengar. Det handlar också om ett kulturellt kapital och om att kunna koder som visar vilken samhällsklass man tillhör. Sedan ser jag absolut inte ned på "underklassen", jag tycker givetvis folk ska få ha låg lön, titta på såpor, röka och handla på Rusta och i stort leva på ett sätt jag kallar WT om de trivs med det. Däremot är det inte okej att medvetet låta bli att söka arbete mm vilket för MIG fram för allt faller inom kategorin WT. Att man är nöjd med att "gå på bidrag" och tycker soc har det största ansvaret för ens eget liv oavsett hur man lever.

Svar på tråden White Trash