Inlägg från: lluvia |Visa alla inlägg
  • lluvia

White Trash

fisbubbla

"Måste det finnas namn på allting?"

Svårt att prata om det annars. Och jag menar att samhällets strukturer och grupperingar är något som det är viktigt att tala om.

"Prova säg Vitt Slödder istället. Det är ju i alla fall svenska."

Jaså var det engelskan som störde. Ja, där kan jag hålla med dig, samtidigt så är ju uttrycket white trash (tro det eller ej) relativt väletablerat i Sverige.

• lluvia

Vilket språk som är lämpligast är en annan diskussion.
    TS ber oss definiera white trash.

• lluvia

muppet

på vilket sätt är det mobbing? Fenomenet existerar ju. Ska man inte tala sanning?

• lluvia

Muppet

"fenomenet" existerar ju... Jaha, men VEM bestämmer det då?"

Skojar du med mig? Förnekar du att vårt samhälle är ett klassamhälle?

• lluvia

Muppet

"Jag förnekar inte klassamhället, MEN vem har rätt att säga att en viss grupp människor är skräpiga?"

Jaså, det är själva uttrycket du inte gillar. Nåväl, det är en annan diskussion.

• lluvia

fisbubbla

Det var väldigt lät att förutse att du skulle anse att moomins soffa var white trash. Vad för soffa hon än hade haft.

• lluvia

xxmeyaxx

Jag tycker det är synd om barn som får namn som är mer eller mindre kända för att vara populära i underklassen.

Det blir lite som att gå runt med en skylt där det står "mina föräldrar är outbildade, arbetslösa och fattiga". Även om föräldrarna inte är outbildade, arbetslösa och fattiga så står det så på skylten.

• lluvia

fisbubbla

"Okej, tack för att du berättade.. eller vart vill du komma?"

Framgår inte det? Jag är ganska övertygad av att det inte hade spelat någon roll vad för soffa moomin hade haft, du hade pekat ut den som WT ändå.

Ungefär som när barn kastar sand på varandra i sandlådan.
    Sedan var det slut. Inget mer. Punkt.

• lluvia

fisbubbla:

Din jämförelse håller inte.

Skillnaden är att du befinner dig i ett diskussionsforum där man kan diskutera vad man vill, som till exempel olika grupperingar i samhället. Arbetarklass, överklass, punkare, white trash...

Det är inte riktigt samma sak som att skrika WT eller pluggis efter folk.

• lluvia

Nej man kan vara lågutbildad utan att vara white trash. Man kan vara förmögen och ändå falla inom kategorin white trash.

• lluvia

Muckarn

"Avskyr stämplar och kommar alltid att göra½! "

Du stämplar ju mig som trångsynt.

Hur var det nu?

• lluvia

xxmeyaxx

"Är det så hemskt då? Att vara outbildad, arbetslös och fattig då?"

Du kanske har snappat upp att det är förknippat med lågstatus natt illhöra underklassen, samtidigt som man har hög status om man tillhör överklassen, vare sig du eller jag gillar det eller ej. Det är bland annat därför alla unga tjejer ska ha speciella märkesväskor och kopierar Madeleine Bernadottes klädstil.

"Visst är det hemskt att inte ha pengar. Men man är ju absolut inte mindre värd för det.
    Och jag tror inte att någon av alla dessa Kevinsar anser att deras mamma / pappa är hemsk för att dom gav honom en namn som folk anser vara WT. Mitt namn är WT a la 80-tal. Jag har då aldrig lidit."

Har du missat de hundra inläggen där jag och andra skrivit att vi inte heller anser att klasstillhörighet avgör en människas värde?

""Är ditt namn Kevin? Guudd, så WT" är samma sak som att säga:
    "Är ditt namn Kevin? Din mamma är arbetslös va? Och din pappa är säkert rätt outbildad?"

Vad jag vet har ingen här sökt upp en Kevin och påtalat detta för honom. Vi diskuterar saken på ett forum.

• lluvia

Den dör länken hade jag missat. Tack BS!

Svar på tråden White Trash