• Elliver

Dysmeli

Hej! Jag tycker det är trevligt med denna tråd och bra att du öppnar ett nytt! Ha det bra i vinterkylan! Kallt innomhus oxå! Fjärrvärmen hinner inte med...Brr

• Elliver

Hej! Vart har alla tagit vägen? Hoppas ni hittar tillbaka! Här håller snön på att smälta.. Hoppas det går fort.Är så tråkigt med blask! Pojkarna sover sött och jag väntar hem både man och dotter. Ska iväg och jobba natt och skulle ha behövt vila lite,men men.. Det funkar jättebra med Elliots nya protes! Han börjar komma på att använda den mer o mer. Jätte kul att se! Ha en trevlig helg!!

• Elliver

hej! Det funkade bra med elloits protes dem första 2 veckorna, tills den gick sönder.. sen fick han en med större grepp och hållbara protes. han hån har svårt att öppna den, så jag undrar om dem har sjusterat på elektroderna.. dem verkar sitta fel. Synd då det funkade så bra.

• Elliver

tossin och lilla my: Jag tror det kommer med tiden att dem börjar använda armarna även med protesen. Dem kanske behöver bygga upp musklerna först? när elliot fick sin första protes vid 8 månaders ålder, hade han den hängandes med sidan, just för att det inte fanns muskler som orkade lyfta den.. Han hade den hela dagarna även då, (vi var hårda och han fick inget annat val..)och utan att man märkte började han använda den mer och mer.
    Nu funkar det jätte bra med den nya oxå! handlade om hans vilja att inte använda den.. elektroderna sitter där dem ska och protesen passar.

• Elliver

Välkommen till tråden nicoblue95!!

Vi visste inte heller något..Hade jättegärna velat veta så att man hade varit förberedd!! Blev en mindre choch och barnläkaren på förlossningen gjorde inte saken bättre! Skrämde oss med att han måste röntgas ordentligt för att se att inget annat är fel! Ja,ja... den rtg kom när Elliot var ca 7 månader då jag ringde själv och boka tid för framtida protesens skull, med remiss från örebro.

Föreningen är bra tycker jag/vi! Har fått nya bekanta som vi alldrig annars hade träffat och det är en sån mysig stämning på lägrena! Hoppas ni följer med på något läger, kanske redan i sommar?

Ha en trevlig helg allihopa!

• Elliver

Hej! Visst är barnen underbara på att komma på egna lösningar!!
    Och det är så kul att se hur dem löser problemen, det krävs många gånger ett stort tålamod. Då är man glad att ens barn blivit envist! Envishet kommer man långt på, men ibland önskar jag att han kunde ge sig...

• Elliver

NicoBlue: Hur gick träffen, med tjejen i helgen? Är lite nyfiken..

• Elliver

Lilla My: Mina barn har aldrig krypit... Dem var son krypskyttar... efter att dem lärt sig gå, då kom krypandet så alla barn VILL inte krypa! Du behöve rinte vara orolig!

• Elliver

Hej! Vi bor i Eskilstuna. Då ses vi i Tanumsstrand!

Vi var hos dr med elliot idag, kontroll på hur det går med protes och allt. Gick jätte bra tills dr ville se den korta armen, tror att det är kränkande för elliot att ta av protesen..
    Och när vi satt och fikade vid köksbordet ramlade han av stolen, så att han föll på magen och tog emot sig med armarna var han mest orolig för att protesen gick sönder..
    Dax att lägga dem små!

• Elliver

Man gjuter in fingret i hylsan så att den får egen plats. Fingret har ingen riktig funktion och hämmas inte av att den är "instängd". Man diskuterade ett tag att man skulle göra ett hål på sida av protesen där den skulle komma ut, men det verkar vanskligt och onödigt tycker jag.

• Elliver

Kul att det gick bra med träffen!

Vi fick avslag från holmia(tror jag att det var) vi var välkomna att söka på nytt efter att Elliot blivit 18 månader, men det har vi inter gjort.Fick höra att folksam har den bästa försäkringem för dysmelister. Så vi har dem.

Ha en trevlig valborg! själv ska jag åka och jobba.

• Elliver

Jag vet inte.. men Elliot har en helförsäkring där. Undrar om holmia och trygg hansa är samma? har för mig det, att nåt av bolagen bytte namn...
    Nu använder elliot sin protes även i leken! Jätte kul att se hur han tar tag i saker utan en massa tjat!

• Elliver

tossin: Vi går på rehabiliteringen 1 timme i veckan. Där tränar man både grov och fin motorik, Cyklar (håller med båda armarna) spelar innebandy, greppar om små kulor, bygger med lego osv..
    Vet inte om det ger så mycket igentligen, men det är ganska trevligt.

Får ni ngn träning?

• Elliver

Molly03:

Kul att du hittade hit!

• Elliver

Den här sista handen har peppar peppar hållt! Även om den får stå ut med mkt! Som tur är, är dem ganska tåliga! Har ni inte två protesrer? Vi väntar på att få den andra men dem vill vara säkra på passformen helt. Ska till örebro om ngr veckor för uppföljning..

• Elliver

Elliot fick sin första protes vid ca 8 månaders ålder. Den här myoelektriska fick han nu i februari.
    Vi gav aldrig Elliot något val.. Tog på han protesen vid påklädning och av vid läggdax. Han hade inte den på sig då han sov på dagen heller.
    Han har inte gnällt och visat sig så jätte missnöjd heller så jag tror att han accepterade den bra från början.

Har era barn kanske varit större när ni börjat med protesen?

• Elliver

tossin: lycka till med operationen!

Svar på tråden Dysmeli