• Uddo

Mammor i Australien

Hej.

I sen sommar/höst ska jag & min fam "flytta" till Australien i 4månader.Min sambo ska jobba där.Allt är i början av planeringen,vi vet inte vart i Sidney vi ska bo eller exakt NÄR vi reser.men det skkulle vara roligt & intressant att få höra lite vad ni mammor hittar på med era små? Minstingen i familjen är nu 2,5 månad & stora tjejen 3år.lite upplevelser jag bör ta reda på med barnen.

• Svar på tråden Mammor i Australien
  • Emil06

G´day! Åååh jag ville bara säga Lyllos!! Sydney e världens vackraste stad, längtar tillbaka såååå mycket Ha det kanon därnere !

• Uddo

Åå,vad roligt att höra! Berätta om du vill dela med dej!

• Emil06

Nu hade vi ju inga barn när vi var där i nov-05, men var gravid å mådde illa hela tiden! Gå in i mitt galleri å titta, har lite bilder där Var bara i Sydney en vecka , sen bila vi upp efter östkusten upp till Port Douglas, var på krokodilsafari osv, så häftigt! De har ju akvariumet i Sydney det e fint å så nåt eller flera zoo å naturreservat å se.
    Klappa kängurus måste ni ju göra gjorde vi i på Steve Irwins zoo....

• Karinski

Precis kommit tillbaks fran semester i OZ...mannens familj ar darifran och vi funderar ibland pa att flytta dit, men det ar sa langt bort! Hur lange ska ni bo dar?
    Det finns jattemysiga sma samhallen langs kusten, bade norr och soder om Sydney...

• Uddo

Vi ska bo där i 4månader,vad vi vet. Det tråkiga är att vi inte vet vart.Skulle vara roligt att läsa på lite.

• Uddo

inga svenska mammor? Skulle vara intresant att höra hur ni blir bemötta & hur era barn klarar sej med språket? Hoppas ni fins:)

• Malo

Jag och min treårige son var nere i tre månader i sommras. Maken var där i sex månader. Meningen var att vi skulle flytta och vara borta betydligt längre men jag blev gravid två veckor innan maken åkte ner (hade kämpat i två år för att bli gravida och just då hände det) så min tid där nere gick åt till att oroa mig inför det nya barnet, så efter många om och men bestämde vi oss för att åka hem igen....

Iallafall så är Sydney en jättevacker stad. Ett tips är att ta kontakt med Svenska kyrkan (även om du inte är troende) där finns det jätte trevliga svenska mammor med barn som du kan träffa.

Det finns massor med lekparker över hela staden och det är ofta där som mammorna träffas (fick jag uppfattningen av iallafall).

Min treåring som annars pratar väldigt mycket och gärna, blev lite av ensambarn när vi var där nere. Efter att ha försökt ta kontakt med de andra barnen i lekparken som pratade engelska, insåg han att de inte förstod honom och att han inte förstod dem så struntade han helt enkelt i dem och lekte själv. Lite ledsamt att se eftersom han annars är så kontaktsökande.

Det finns många fina parker och inte att förglömma alla fina stränder att ta barnen till. Ska ni "bara" vara där i fyra måndader så passa på och njut av er långsemester!!!

• Uddo

Hej malo. Tack för ditt svar!! Tråkigt att höra att han blev lite tillbakadragen än vanligt,det är det jag har funderat på vad det gäller Olivia som igentligen är en väldigt pratglad tjej,hur det ska gå för henne & andra barn.Men svenska kyrkan var ett bra tips,ska absolut kolla upp det.

jag har vart lite orolig att jag inte ska trivas eftersom min sambo ska jobba & det blir ju ganska mycket,att man ska känna sej ensam.Men jag ska njuta så mycket det går & jag Tror att jag kommer trivas.

tack för att du delade med dej..& grattis till bebisen!!

• Kokos Kajsa

Puffar lite!
    Men visst måste det finnas svenska mammor i Australien på FL!! Ingen mer som kan tipsa Uddo?

Själv sitter jag i en lägenhet vid Bondi Beach just nu men tyvärr är vi bara här i 2 månader med vår 14 månaders dotter. Vi har dock bott här tidigare i flera år men då utan barn.

Som Malo redan skrivit så träffas man oftast utomhus i Australien. Har aldrig hört talas om någon öppenförskola inne men kanske de finns?! Jag har varit med Mia på något som heter "the yellow magical bus" vilket är som en öppenförskola på hjul fast roligare. Bussen har en route och åker till olika parker och har med sig massa skojiga leksaker och aktiviteter som sprids ut i parken som sen alla barnen leker med medans mammorna umgås. Precis som öppnis i Sverige fast ute. Dock vet jag inte hur man gör på vintern... Då kan det ju vara kallt...

Här nere i Bondi Beach har jag sett flera gäng med mammor som hänger i parkerna runt om stranden.

Vet med mig att jag sett en lapp ang. svenskrytmikgrupp eller något liknande när jag var på svenska konsulatet... Kanske man kan maila konsulatet och fråga?

Svar på tråden Mammor i Australien