• Uddo

Mammor i Australien

Hej.

I sen sommar/höst ska jag & min fam "flytta" till Australien i 4månader.Min sambo ska jobba där.Allt är i början av planeringen,vi vet inte vart i Sidney vi ska bo eller exakt NÄR vi reser.men det skkulle vara roligt & intressant att få höra lite vad ni mammor hittar på med era små? Minstingen i familjen är nu 2,5 månad & stora tjejen 3år.lite upplevelser jag bör ta reda på med barnen.

• Svar på tråden Mammor i Australien
  • Uddo

Hej kavaten! Det låter som om jag får söka mej till olika parker,tycker det skulle vara tråkigt för olivia om hon inte får leka med andra barn! Vet inte hur vädret ser ut i Australien i slutet av juli? Tack för ditt svar!

• lexa

Finns inte www.svenskamammor.com även i AU. Här i England är dom super stora och jag har hittat en massa ny vänner vi dom. Kan jag verkligen rekommendera.

• Singha
    Uddo skrev 2007-03-22 12:41:19 följande:
    Vet inte hur vädret ser ut i Australien i slutet av juli?
    Vi var i Sydney i juni förra året med sonen, då 9 månader, medan maken var på jobb där. Det var deras "vinter" som varar ca 2 månader (till o med juli alltså), men det var ju inte kallt enligt svenska mått... 16 - 20 grader kunde det variera mellan och då var det ovanligt kallt  Sonen hade sin vårjacka och en tunn bomullsmössa när det var lite kyligt pga regn (som tydligen oxå är ovanligt!). På kvällar och nätter sjönk temperaturen en hel del o vi behövde varmare kläder...

Vi gjorde även en semstertripp upp till Carins/Port Douglas och då var det riktigt skönt med dagstemperaturer runt 23-25 grader. Kvällarna var som en bra svensk sommar... Har tyvärr ingen större koll på resten av landet...

Maken har försökt få förflyttning dit inom sitt företag, så vi går och hoppas på att det ska ske Glad Ser ganska lovande ut just nu ialla fall... Då kanske sonen hunnit bli 2 år, så hur det blir med språket är svårt att veta...
  • Mosie

Hej, jag ar svensk, mamma och bor i australilen. Har bott i har i 7 ar snart, men har bara varit mamma i tre manader :) Vi bor i Perth pa vastkusten.

Jag kan rekommendera www.essentialbaby.com.au det ar som familjeliv fast har i australien. Dar kan man hitta massor med mammor att umgas med online och IRL :D Tyvarr sa bor ju inte jag i Sydney, sa jag kan inte hjalpa till pa den fronten, men om du behover tips och rad om saker som galler australien generellt ar det bara att fraga!

Moa

• Uddo

denghiu: hej,tack för länken,va & tittade runt:)

Vi vet fortfarande inte vart vi ska bo,dåligt med info från företaget,men hoppas snart vi får svar så man kan söka upp mammor i samma område.Ska bli jätte spännande! Jobbar du i Australien?

• Mosie
    Uddo skrev 2007-04-15 11:43:04 följande:
    denghiu: hej,tack för länken,va & tittade runt:) Vi vet fortfarande inte vart vi ska bo,dåligt med info från företaget,men hoppas snart vi får svar så man kan söka upp mammor i samma område.Ska bli jätte spännande! Jobbar du i Australien?
    hej uddo,

Jag jobbade,var contractor, sa nu nar jag ar hemma med Ava som ar 3 manader sa har jag inget speciellt jobb att ga tillbaka till. Jag har mest jobbat pa UWA (Universitet)som administrator men ocksa som IT support och Quality Assurer i utvecklingen av en stor databas. De har ju daligt med mammaledighet har i australien, speciellt betald mammaledighet. Hade jag haft fast dar jag jobbade sist sa hade jag fatt 14 veckor betald och upp till tva ar obetald ledighet med jobbet sakrat. Men tyvarr hann jag inte fa ett fast innan det var dags :) Nar jag vill ga tillbaka och jobba sa ar det inte sa svart anda eftersom jag kan ga tillbaka som contractor, men dagisplats ar en annan historia det. Dyrt, valdigt varierande standard och fa platser.
  • Uddo

jag hörde av en mamma att det kunde kosta 600 om dagen på dagis! helt otroligt. Här betalar vi 630kr i månaden för Olivia. Vi ska ju inte stanna så länge i Australien så vi behöver dagis,men vem vet...vi kanske inte vill åka hem:)

• Bubban81

Jag bor i sydney sen nagra ar och alskar det! Ej barn an, men gravid! Tror du kommer stormtrivas!

• Singha

Uddo - ja, vi räknade ut att vi skulle få betala 10.000 Skr i månaden om sonen skulle gå heltid på dagis... Då blir det inte ens lönt för mig att jobba, bara för att tjäna in de pengarna! Fundersam Här betalar vi 1260 i månaden för heltid...

• Uddo

Singha: Det är inte klokt! Men hur ser lönerna ut i övrigt? & skatten?

Bubban81:Grattis! Vilken månad är du i?

Svar på tråden Mammor i Australien