• Annamus

Sega grytbitar

Jag har en hel hög grytbitar i frysen, och de blir aldrig tillagade. Varför? Jo de är så förbaskat sega och jag måste planera maten flera timmar i förväg och det händer sällan här hemma. Nu har jag dock tid, och funderade på att göra allting på en gång i ett storkok och frysa in färdigt kött som man bara kan pytsa ner i gryta eller soppa. Låter det som en bra eller en dålig idé? Och hur gör jag? Ska jag helst koka det bara eller ska jag steka det och puttra med lite vatten hela tiden eller ska jag dit med grädde och annat? Och hur länge kan man puttra kött? Blir det utvattnat eller torrt om jag kör för länge tex? Jag är tacksam för alla möjliga svar i frågan!

• Svar på tråden Sega grytbitar
  • Lisa 74

Låt det ligga ock koka läääänge, låt det inte koka torrt utan fyll på med vatten hela tiden.

• Livets Lycka 08

Jag steker först på grytbitar runt om...lägger sen i klyftad lök+ vitlök, kryddor och även morötter och täcker med vatten gärna några cm över...

kokar länge som" Lisa 74" sa..

sen så när det är klart så har jag i grädde, soja, vilt fond eller kalvfond även nån msk
    av svartvinbärsgele smakar av...

Förlåt nu fick du ju recept det var ju inte det du frågade efter gick bara av farten Generad

Mums nu blev jag hungrig tror jag det får bli älggryta här imorgon!!

• Rosa Ljung

Gör kalops, det går att frysa in.

• emtono

Bryn först grytbitarna, koka dem sedan läääänge, gärna ett par timmar, ju längre desto mörare blir det :)
    Koka i vatten, lite bujong och kanske nå kryddor beroende på vad du vill göra med köttet sedan.
    Det sköter ju sig själv på spisen så det är inget man behöver passa, om det inte stormkokar såklart!
    kan bli som lite "skum" på ytan, detta är det bar att "sleva" bort.
    Lycka till nu !

• Annamus

Tack ska ni ha för tipsen! Jag har nu puttrat köttet i två timmar och har slagit av... det ser bra ut, men det är fortfarande inget superbra kött liksom... Men billigt. *blinkar* Jag satta i lök och vitlök och efter en timma även lite soltorkade tomater och senare den lilla skvätt grädde jag hade... Smaskens... Tack ska ni ha!

Svar på tråden Sega grytbitar