• merengue

röda prickar på kinderna, varför?

Vår son som nu är 4 månader och ca 3 v ( hu vad tiden går) har fått röda prickar på sina kinder ( som små knottrer)!
    Är det någon som vet vad det är?
    Kan det vara den kalla/ torra luften kanske?
    Han ligger mycket ute i vagnen.
    Någon....

• Svar på tråden röda prickar på kinderna, varför?
  • NochA

Här har vi samma fenomen. Min dotter är ca 3 1/2 mån. Jag trodde att det kanske var såna där hormonplitor eftersom att hon ammar. Men det kanske är nå´t annat??

• BrideOf Rocky

Vår dotter fick så förra vintern och dom sa att det var av kylan.
    Kom vid kyla och försvann framåt februari förra året, höll i sig 3-4 veckor.

Smorde in vår dotter med en fet salva innan vi gick ut.
    Hon var då 2 mån.

• Peippo

Det kan vara sk.hormonprickar. Min dotter har det från och till, de ser nästan ut som finnar ibland. De är helt ofarliga. Barn kan även få röda utslag av värme när de svettas fast oftast i nacke och huvud och vad jag vet är de inte knottriga.

• AnnaKarin79

vi har samma sak här och han är ganska torr på kinderna. försöker smörja två gånger per dag, men de verkar inte riktigt försvinna.
    tror att det är en kombo av kylan och den torra luften inomhus, och sen att han har ständig fingrarna i munnen och blir kladdig runt munnen och upp på kinderna..

har även funderat på om det kan vara ngt med sköljmedlet vi använder eftersom han även har lite prickar på resten av kroppen.
    bvc tanten sa att vi skulle återkomma om det blev mera , för ev pricktest eller så, men jag tror att det kommer att gå över. han verkar inte 'lida' av det iallafall..

• cimma82

Det kan vara som alla ovan säger hormonbildningar, utav kyla eller "bara" plitor. Prova med att smörja in varje kväll innan du lägger din son med en fet salva och se hur det verkar efetr ett par dagar. Tänk bara på att aldrig smörja in ett barn innan du ska ut i kylan! Barn kan få köldskador av sånt.

Försvinner det inte efter ett par dagar så ta kontakt med din Bvc sköterska!

Lycka till!!!

• MaxP

Min son har också det. Bvc sa att det kan ha med nappen att göra att det blir lite skav, och att de ofta är våta runt munnen, eftersom det är så kallt ute så blir de torra. Jag smörjar med Repaire som finns på apoteket, tycker det har hjälpt.

Om en droppe vore en kram skulle jag vilja att det regna hela tiden...
  • Frostkristall

Så har sonen också, ju kallare det är ju mer "knottror" får han (plus att vi vedeldar ganska mycket, så det blir väldigt torr luft här inne)

Ett tag så var han jätteröd och knottrig om kinderna. Kom sedan fram till att han var känslig mot det tvättmedlet vi hade då, för det var alltid på den kinden som han hade haft mot kudden som var illröd.

Men som sagt. Just nu tror jag att det är kylan och torra inomhusluften. Så just nu avvaktar jag och väntar på varmare tider

Men om han inte lider (att det verkar klia/svida) av det så borde det väl inte vara någon fara?
    Prova att smörja med en ganska fet salva, men ta någon som inte innehåller vatten (ligger han ute mycket så kan kinderna "förfrysa"), och se om det hjälper!

• Snusadus

tips..
    - tänk på att inte tvätta ansiktet på morgonen.. Tvätta kvällar istället och bada kvällar.. då är huden skyddad av sitt egna fett på dagen..
    - smörj aldrig med salva som innehåller vatten innan ni går ut med bebis.. Salvan kan leda kyla och förvärra kylan och ge "frostskador"
    - torka lite då och då bakom nappen om bebis sitter upp i blåsten.. kanske finns en AIRnapp.. som ger mindre slem..

• Setimba

Grabben hade de oxå, väldigt vanligt. Vanligt vitt vaselin gjorde susen på honom, minskade o de skyddar även.

• merengue

Tack för alla tips & råd! prickarna eller knottrerna sitter bara på kinderna inte runt munnen. Kan de ha hormonplitor när man inte ammar ( kanske dum fråga)Jag får prova era råd och har de inte förvunnit på ett par dagar skall jag fråga på BVC.
    Saknar hans lena kinder :(.
    Måste bara tillägga att första tanden kom idag!Detta efter en gnällig natt med 4h sömn puh
    Ha det så gott!

• MaxP

Jobbigt, men kul med tänder

Om en droppe vore en kram skulle jag vilja att det regna hela tiden...
  • MariaNylander

Är nästan säker på att det är atopiskt eksem. Vår son har atopiskt eksem och det är vanligt bland barn och de brukar växa bort. Men under perioder när det blommar upp så måste cortizon salva + miniderm användas enligt 3 veckors principen. Låter inte alls för mig som torrhet, hormonspliter eller liknande! Vi var hos läkaren för en vecka sedan med Elias och nu efter behandlig som dock pågår så är han superfin på kinderna. Fråga på BVC de lär nog säga samma sak. Lycka till. Hör gärna av dig och berägtta var det var!

• wajl

våran har oxå röda pluttar på ena sidan på kinden, hon får enbart ersättning och är 4 veckor gammal, undrar oxå vad det kan vara.. ja va rädd att våran va hund allergiker och blev lättad när ja hitta denna tråd, måste fråga om dom på bvc kan veta vad det är för något..

• wajl

nu vet jag vad det är, det är bara hormoner o inget farligt alls,prickarna kommer försvinna sen..

Svar på tråden röda prickar på kinderna, varför?