• Anonym (Förvirrad)

hur ska man kunna lita på en fd. missbrukare igen?

väljer att vara anonym eftersom jag har en del riktiga vänner här...

För att göra en lång historia kort...

En kompis sitter av ett straff för bla. narkotika användning samt langning. Han sitter på behandlingshem för att komma tillrätta med sitt missbruk.

Jag har så mycket känslor som jag inte vet var jag ska göra av... För det första trodde jag inte detta om honom.. En genom snälll kille o det visar sig att han hållt på i 10 år utan att någon vetat om detta. Jag var dessutom påväg att bli tillsammans med honom utan att märka något...

Idag lever jag med sambo och barn.

När kompisen kommer ut, hur ska man då veta om man kan lita på honom? Är han helt ren och är alla konflikter bakåt med "kriminella kontakter" borta... Hur ska man förhålla sig till sånt här?

hur kan man veta att han är drogfri? Vågar man sätta sin familj på spel? hur ska jag veta att dottern är säker o att jag är säker osv om man är iväg någonstans...

Tror inte att han personligen skulle göra mig något men HUR ska man kunna lägga allt bakom sig som man fått reda på att han gjort och bara se honom för den han en gång varit eller som man trott att han varit?

Någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden hur ska man kunna lita på en fd. missbrukare igen?
  • Anonym (jag vet)

En narkoman behöver inte vara farlig, jag har själv en kompis som har hållit på i 8 år och vi umgås dagligen.
    Det din vän behöver är stöd och byta kompisar. Det är därför jag umgås med min kompis så otroligt och hon säger att jag är hennes liv.
    Hon skulle aldrig klara det utan mig eftersom jag har aldrig prövat nån narkotika
    Tänk att din kompis är en helt normal människa med ett beroende som är svårt att bli av med.

Vänd honom inte ryggen, det är "rena" vänner dom behöver. Kram

• Ximona81

Håller med du märker om din vän håller på igen för hoppningsvis så har hans slutat och vill något bra..

• Anonym (jag vet)

Om du märker att han fortsätter så tala om att du har upptäckt det. Men fortsätt att säga att du finns där för honom och att du bara vill hjälpa till.

• Anonym (samma sits)

Sitter i ungefär samma sits som dig. Min ex är norkoman. Han var alltid mycket mer vän än pojkvän för mig. Idag har jag man och barn och har haft lite kontakt med mitt ex ändå.
    Jag bryr mig självklart fortfarande om honom, han var min första kärlek, men jag har en viss distans till det hela.

Jag litar absolut inte på han längre och skulle aldrig göra något som skulle gå ut över min familj jag har nu.

Svar på tråden hur ska man kunna lita på en fd. missbrukare igen?