• snartfaster

    Låg svarsfrekvens på enkäter

    Hejsan1 jag skulle behöva hjälp med en sak.

    jag skriver en magisteruppsats just nu, och har skickat ut en enkät till studenter. Svarsfrekvensen har visat sig vara låg och nu sitter jag här med en svarsfrekvens på 25 % vilket känns för lite för att dra några generella slutsatser. jag har skickat ut påminnelse och idag tänkte jag även skicka ut i tackmailet till alla de som svarat och i samband med det en vädjan om svar fastän tiden egentligen har gått ut i hopp om att höja svarsfrekvensen något. men hur låg frekvens kan man ha för att en undersökning ska vara användbar och giltig?

    Jag frågade min handledare men hon visste inte och hänvisade till Trosts enkätboken, men jag tycker mig inte hitta något bra svar i den heller. någon som vet?

    jag har så ont i magen över det här, känns som att hela uppsatsen kommer att gå åt skogen eftersom den i stort sett bygger på de här enkäterna.

  • Svar på tråden Låg svarsfrekvens på enkäter
  • trollhassel

    vad handlar enkäten om? kan du skicka ut den till nya personer eller måste det vara den första gruppen?

  • nelie

    har tyvärr inte färskt i minnet hur hög svarsfrekvensen bör vara, men kan du inte skicka ut fler enkäter då så att du får in fler svar. preocentsatsen blir ju kanske inte bättre, men antalet svar du får in kanske ökar en del...

  • snartfaster

    den handlar om användning av en av Eus informationsresurser och studenternas behov av eu-information och informationssökning kopplat till det,på ett ungefär. Tyvär så måste jag hålla mig till den här gruppen då jag har valt dem pga att de läser ämnen som kan generera ett stort behov av Eu-information och de ses lite som "målgrupp" av de som tillhandahåller resursen. jag har itne så lång tid på mig heller, om ett par veckor ska en första preliminär version av undersökningsdelen in, så jag måste snart börja analysera enkäterna. men jag ska skicka ut dem en extra gång och hoppas att det är några fler som nappar. Tycker lite synd om studenterna bara, de tycker säkert att jag är jättetjatig med mina enkäter.

  • Meline

    De kan ju inte kugga din uppsats för att det är låg svarsfrekvens.

    Du får väl göra så att du redovisar dina resultat i uppsatsen och skriver att det tyvärr var ett väldigt högt bortfall, och analyserar vad detta kan bero på. Alternativt kan du skriva att du ser tendenser åt ett håll, men att ytterligare undersökningar skulle krävas för att se en allmängiltig trend. Fundera på om det eventuellt finns något sätt att komplettera datan du fick fram med antingen andra sorters undersökningar eller något sätt att inrikta sig på en mer specifik del av arbetet. Diskutera dina resultat mot bakgrund av tidigare undersökningar. Oftast är det ändå så att det är diskussionen och inte resultaten som är det viktiga i en uppsats (även om resultat såklart är bra att ha).

    Vet inte hur hög frekvens man "ska" ha, men ,på den här sidan www.interakt.nu/home/forum_debate.asp skriver en kille att man i regel inte kan förvänta sig en högre svarsfrekvens än 10-20% om man riktar sig till en allmän grupp. Nu vet jag inte hur det stämmer, men jag tycker att ett ganska stort bortfall verkar ganska rimligt.

  • Themis

    Jag sökte lite för att se vad jag kunde hitta men det var inte det lättaste. Men här är en sida som kanske kan vara intressant för dig, framförallt sidan 28-30.

    www.scb.se/statistik/_publikationer/OV9999_2007A01_BR_X87OP0701.pdf

    Trist att de inte orkar svara på din enkät. Själv svarar jag på de få jag har fått eftersom jag tycker det är viktigt att hjälpa andra studenter, det kan ju vara jag som ber andra om hjälp en dag. Det är inte synd om studenterna, det är ren lathet.
    Fråga din handledare igen, hon ska ju vara där för att hjälpa dig till förslag i hur du ska göra. Hon bör ju i alla fall veta om du behöver ändra din enkät, skicka ut till flera eller om du enbart kan nämna bortfallet i uppsatsen som "mem" skrev (se ovan).

  • snartfaster

    Tack för era svar, anar av dem att det kanske kan ordna sig i allafall

    men jag är grymt nervös när det gäller uppsatsen. jag får försöka göra mitt bästa, och ge dem en chans till att svara och gör de inte det så kan jag inte göra så mycket mer, jag kan ju inte direkt tvinga dem. funderar på att ringa någon av de andra lärarna och höra mig för vad de tycker, om min handledare inte vet så borde jag väl få vända mig till någon annan?

  • snartfaster

    Nu har jag mailat ut ett nytt mail och tackat de som hjälpt mig och vädjat till de som inte svarat och satt nytt svarsdatum till på måndag. hoppas på att få in lite fler svar i allafall, nu kan jag känna att jag gjort det jag kunnat. kan inte sätta ett nytt svarsdatum efter det eftersom jag måste börja skriva på undersökningen.

  • NeaVida

    Hallojsan - jag tror att jag kan hjälpa dig.

    Om dina 25 % är tillräkligt många (i antal) för att du ska kunna få fram resultat så gäller det att kolla så att de som inte svarat på din enkät har andra åsikter/upplevelser än de som HAR svarat. Vad du kan/bör göra då är att du slumpmässigt väljer ut låt oss säga 5% av de som inte svarat och ring upp dem, sök upp dem, och fyll i enkäten genom deras muntliga svar. Du jämför sedan resultatet på deras enkäter med resultaten från de andras - om de är i princip detsamma så kan du dra slutsatsen att de som inte svarat inte skiljer sig nämnvärt ifrån de som har svarat. Om det är så att de skiljer sig åt, så får du, efter att du presenterat dina resultat, skriva att eftersom din respons rate var 25 % så har undersökning av non-responders, genom telefonintevju, visat att deras upplevelse/åsikt är att blablablabla, vilket kan tyda på att ytterligare undersökningar kan behövas.
    Om resultaten inte skiljer sig åt, så är det ändå snyggt att visa att du intervjuat non-responders och att det har visat att de som svarat är representativa för din målgrupp/studiepopulation.

    Hängde du med?

  • NeaVida

    angående procent så brukar man säga att man ska satsa på 80%, men det är väldigt ovanligt. Oftast är man glad om man lyckas komma upp i 60%...
    Men som sagt - det spelar ingen roll hur många procent som svarar, bara inte de som inte svarat skiljer sig från de som har svarat.

  • snartfaster

    Tack för dina svar NeaVida. Tyvärr kan jag inte få tag på de som inte svarat annat än via mail eftersom jag har mailinglistor med sk kortadresser som går ut till samtliga inom gruppen.

    Nu har jag mailat ut en förfrågan om några kan tänka sig att ställa upp på en intervju och hoppas på det sättet kunna tillföra undersökningen en mer kvalitativ del och förhoppningsvis på det sättet hjälpa upp enkätundersökningen.

    jag kan se tendenser i enkätundersökningen som stämmer övrens med en annan undersökning som gjorts för snart 10 år sedan och funderar på om det kanske också skulle kunna stärka min undersökning.

    Nu är det bara att hålla tumamrna att någon vill ställa upp och bli intervjuad.

  • timberhochmandie

    Du har inte provat att gå via deras studierektor eller liknande? De kanske är mer benägna att öppna ett mail från henne/honom, menar jag? Vår studierektor bifogar grejer ibland som någon har bett henne skicka ut till oss.

  • snartfaster

    timberochmandie: jag fick mailadresserna efter att ha fått tillstånd att skicka ut enkäterna från studierektor, men det kanke är en bra reservplan att ha, det har jag inte tänkt på. Den ska jag spara i mitt huvud tills i början av nästa vecka när jag får veta om någon/några vill bli intervjuade, tack!

Svar på tråden Låg svarsfrekvens på enkäter