• Plutten forever

Måste man ha en "riktig" skötvästka?

Ni med lite erfarenhet... tycker ni att det är nödvändigt att ha en dyr skötväska med blöjbyte-madrass och massor av fack?

Jag har köpt en helt vanlig väska och en tjock, mjuk frottehandduk att ha som skötbädd (bild finns i mitt galleri)

Kommer jag att ångra mig och behöva köpa en dyrare variant?
    Tycker att det är så himla mycket specialgrejer som ska köpas, försöker hålla mig till det nödvändigaste...

Kul att höra vad andra tycker om detta.

v 38 - bf 12 mars!
  • Svar på tråden Måste man ha en "riktig" skötvästka?
  • Scrapmom

Vi har aldrig haft en "riktig" skötväska och det har gått alldeles utmärkt. Sonen är 2½ nu.

• hillson

Räcker med en vanlig ryggsäck..onödigt att köpa en dyr skötväska..

walk for freedom.
  • Sefyria

Jag tror inte att du kommer att ångra dig alls. Man måste faktiskt inte ha en skötväska, en vanlig väska med plats för mat, kläder och blöjor duger ju lika bra.

♥ Mamma till Sebastian 060409 ♥
  • Nena72

Jag hade ingen skötväska till dottern. Hade en helt vanlig ryggsäck och det fungerade bra!

• Tola

jag har aldrig haft en "riktigt" skötväska! sydde en av gamla jeans.. nu har sonen sin egen ryggsäck som vi packar i!

• 3tjejer

Nej du behöver inte ha en särskild skötväska om du inte vill. Vi hade det med första barnet (därför att det ingick en när vi köpte vår Brio Nova barnvagn). Nu använder jag inte den utan en vanlig lite större väska jag köpt på Kårlins (tror jag). Den har många fack och jag har en sip-lock-påse i den med blöjor, tvättlappar, frottélapp etc. Det funkar lika bra minst. Oftast finns det skötbord tycker jag och då behöver man inte det där mjuka underlaget. Jag har bara en bit plastad frotté i väskan att lägga under om det behövs. Finns inget skötbord så kan man alltid ta något annat mjukt att lägga under bebisens huvud.

• luddigamaskrosen

Har heller aldrig haft en riktig skötväska förns nu när det följde med vagnen vi köpte. Vi använder den däremot inte särskilt mycket.
    Vi har alltid haft en "kontorsväska" som finns på IKEA. Helt underbar har den varit, tom så flera kompisar också köpt den. Den är hård i kanterna och håller formen bra så allt stannar på sin plats. Så om du frågar mig så är svaret verkligen nej, man behöver ingen riktigt skötväska.

• MeMayo

Egentligen behöver man inte en riktig skötväska. men köpgalen som jag är har jag haft en ändå. Det som är bra med den är att man kan fästa den på vagnens handtag. Blir skitig av att ligga under vagnen! Sen kan det vara bra med många små fack i väskan som ofta bara finns i skötväskor. Ska ju vara blöjor, tvättservetter, ombyten, salvor, nappar, flskor, pipmuggar, matburkar, skedar, frukt mm mm mm Är inte så där jättemycket direkt när bebisen är liten men när de börjar med smakisar och mat blir det lite mer packning! Nu när min är 1½ år packar jag i en ryggsäck som jag sätter på vagnen (har en sulky med delat handtag).
    Lycka till!

• LyNxQ

Nej, det går säkert utmärkt!
    Skötbädden som ingår i de billigare väskorna är ändå supertunn (men det brukar vara lite avtorkbart material)

Jag använde bara skötväskan i början, sen blev det inte av att vi orkade släpa runt den..

På babyproffsen såg jag en liiiiten typ skötväska som var stor som en plånbok. Jag tror att det bara var fack för ett par blöjor, våtservetter och en ihopvikt skötbädd... Verkar smart och lätt

Svar på tråden Måste man ha en "riktig" skötvästka?