• Rigor

Pruta på huspriset efter besiktningen?

Jag vann en budgivning på ett gammalt trähus som är i stort renoveringsbehov. Dock har mäklaren sagt att huset inte behöver dränderas om då det är en oinredd källare. Nu innan alla papper skrivits så har jag haft en kille som tittat på gruden mm och han säger att det måste dräneras om därför att det gått fukt i källaren. Detta har jag inte sett på första visningen och jag hade litat på mäklarens ord men nu har jag fått veta att grunden vittras sönder om det inte dräneras inom ett par år, vilket jag inte räknat med att göra.

Kan jag pruta på priset nu trots att jag vann budgivningen?

(Till saken hör att det rum där fukten gått in som mest fanns inget lyse när jag var där första gången, nu kände jag på lampan i det rummet och den var urskruvad (!) alltså bara att skruva i och vips fanns det lyse i det rummet! Trots att jag frågade honom om att lampan inte funkade och om han kunde fixa det. Där hittade jag fukten i väggen. Stora "luddiga" fläckar som sockervadd ungefär. Säljaren hade skruvat ur lampan och det känns som om han faktiskt "gömt" fukten på så vis. När vi gick därifrån skruvade han ur lampan igen. Skumt!!)

• Svar på tråden Pruta på huspriset efter besiktningen?
  • missteddy

du kan pruta men då kan säljaren säga att h'n säljer till en annan men fråga kan man alltid göra

• tisteln

Du kan pruta ned priset på huset med så mycket som besiktningsmannen anser att det kommer att kosta att åtgärda. Du har inte skrivit på något än, väl???
    Dessutom är husägaren och mäklaren tvugna att berätta om alla fel med fastigheten som de känner till, så nu när du gjort en besiktning så är de medvetna om att det är fel, och kan inte säga att de inget vet.
    Du kan dra dig ut ur affären, eftersom de inte informerat dig och inte "fanns" lampa. Till nästa som då tittar på huset är de då tvugna att berätta om skadan.
    Drar du dig ur har du visserligen betalat en besiktningsman, men du slipper köpa ett hus som du inte vill ha det jobbet med. Så gjorde vi - det var så många dolda fel som ingen visste om före besiktningen. Vi sålde vidare besiktningspappret till näste person som ville köpa huset. Visserligen för mindre än vi betalade, men endå...

• Blå Flygare

Huspriset prutas ofta på efter besiktning. Men missteddy har rätt i att säljaren då kan tacka nej. Precis som du nu kan häva köpet eftersom du stött på fel som inte visade sig innan budgivningen.

• Rigor

Usch! Känns inget kul! Jag trodde att gubben som säljer var "ärlig" men nu börjar jag ju tro att han luras...

• Rigor

Nu har jag ringt och kollat med ett bolag som gör dräneringar. Det kommer att kosta minst 100.000 eftersom huset ligger långt från en brunn och det är svårt att gräva där.

Kan jag pruta hundra tusen?

• Mammatill2

Hur mycket har dom begärt för huset?? 100,000 låter mycket. Kan ni kanske mötas halva vägen???

Anton, Amanda & Jonatan, Mamma älskar er!!
  • prinsessa05

Är det inte "min " uppgift som köpare att kolla upp så allt är reko? Förutom dolda då förstås ..

• Venusmannen

Här gäller det ju att få ett utlåtande gällande fukten/dräneringen från en riktig besiktningsman. Mäklaren har ju till uppgift att ta tillvara såväl säljarens som köparens intressen. Har mäklaren uttryckt sig som du beskriver, så finns det väl orsak att ta upp frågan om hurvida han har brustit i sina plikter.

• Adamama

Hoppas inte mitt inlägg kommer för sent.

Vi var med om samma sak. Besiktningsmannen upptäckte dräneringsbehov som vi inte känt till eller misstänkt sedan innan. Självklart hade vi väl kunnat anat det då det var ett gammalt hus, men vi trodde det i alla fall inte. Hur som helst. Besiktningen visade på det i alla fall och vi räknade på en kostnad på 90 000. Vi sa att vi var intresserade av huset, men ville ha nedsättning med priset med lika mycket. Och det fick vi.

(Vi upplevde dock aldrig att det var något skumt med säljaren, totalt raka rör och de var uppriktigt lika förvånade som vi över dräneringsbehov. Er säljare däremot verkar skum! Han kan ju knappast ha undgått att se den ludna väggen och verkar ju ha försökt mörka i dubbel bemärkelse )

Det är ju självklart frivilligt för säljaren att gå ner i pris, men om han inte gör det riskerar han ju att få göra om hela apparaten med annonsering, visning, budgivning och ny besiktning kanske. Dessutom visste ju vår säljare nu om att huset behövde dräneras - efter vår besiktning - och varken han eller mäklaren hade ju kunnat undanhålla det från nya intresserade köpare och då skulle sannolikt inte priset gå upp lika mycket som första gången. Utan kanske hamna ungefär 100 000 under förra budet. Om du fattar vad jag menar.

Det är ju helt klart värt att försöka. Sedan får ni väl fundera över vad huset är värt. Vi resonerade som så att vi tyckte att 20 - 30 000 till hade vi kunnat gå upp i budgivning och tyckte att huset var värt för oss. Så hade säljaren velat gå ner lite mindre i pris hade vi gått med på det, men att mötas halvägs hade ju i praktiken inneburit att huset blev 45 000 dyrare än vi först tänkt, och det var vi inte intresserade av. Men som sagt, de var angelägna om att få affären klar och gick ner hela summan.

...jag har hört talas om att folk säljer sina besiktningsprotokoll til nya köpare. Om ni nu väljer att avbryta köpet för att ni inte får pruta på priset, är säkert en ny köprare intresserad av er besiktning. Då är ju inte alla penar i sjön om man får tillbaka ett par tusen på det sättet.

Men hoppas att det går bra. Spela cool! Visa att ni inte har något att förlora och att det finns många fler hus. Verka inte angelägna, utan ta det lugnt - då ökar chanserna för prutning tror jag. Om ni verkar alltför ledsna och angelägna tänker säkert säljaren att det räcker med att gå ner 20 000. Säljaren däremot har mycket att förlora på om det inte blir affär - gå igenom allt igen och dessutom med vetskapen om dräneringen som inte går att undanhålla igen. Det finns fler hus, även om det är svårt att tänka sig när man är mitt i det. Sedan kan ni ju välja att köpa det i alla fall utan prisavdrag bara för att ni så gärna vill ha det, emn då får ni vara beredda påa tt ni troligen betalar för mycket. Men ibland kanske man tycker att det är OK.

Lycka till. Berätta hur det går.

• Rigor

Tackar för goda råd!

Adamama: Bra att få höra att det går att pruta precis som ni gjorde! Jag tror ju knappast säljaren prutar så mycket som 100 000, men litegrann borde han kunna dra av då han inte "visat upp" hela huset! Nästa gång jag åker dit tar jag med en ficklampa!

Vi ska få titta igen för att få ett utlåtande av en annan gubbe på måndag som ska titta på hela huskonstruktionen. Risken finns att det gått fukt i trästommen som nu har torkat ut, men att virket är ruttet och måste bytas ut. Man kan inte känna av det med fuktmätare men det fanns en stock som syntes litegrann i källartaket och den var alldeles maskäten och pulveriserad... :-0
    Huset är ju så himla gulligt och kan bli jättefint med lite färg, tapeter och kärlek, men jag vill ju inte köpa ett hus som ramlar ner i källaren när jag ställer in soffan i vardagsrummet!
    Nu blir det en "nagelbitar-helg" och jag som bara vill ut och köpa tapeter!

• Adamama

Försök bara att inte tänka för långt. Det är lätt hänt att man - precis som du skriver - är på tapetstadiet direkt. För att inte tala om möbleringsstadiet eller dricka-saft-i-bersån-stadiet. Det är livsfarligt!! Och verkar vara typiskt kvinnligt.

Men det är MYCKET svårare att släppa ett hus där man redan flyttat in och bott ett par år och sett tulpanerna komma upp än ett hus som man håller ifrån sig känslomässigt och försöker se på så objektivt som möjligt. Att köpa hus är den största affär som de flesta av oss gör och ett hus vill man köpa med hjärnan inte med hjärtat!! Så sätt stopp i huvudet på alla drömmar nu och försök vara rationell och kall.

OK att inte säljaren vill pruta 100 000, men tänk på att det kommmer att kosta 100 000. I riktiga pengar. Hur mycket är 100 000 i månaden? Hur många biobesök eller pizzor motsvarar det? Jg blev nästan fartblind när vi köpte - 25 000 hit eller dit, gör ingen skillnad tyckte jag. Men det är mycket pengar. Och tid för att åtgärda. Vill inte vara neggo, vill bara påminna om att det är bättre att vara förklok än efterklok.

Håller tummarna nu för att huset ska vara i bättre skick än ni tror och säljaren prutar mer än ni tror. Berätta hur det går!!!

Svar på tråden Pruta på huspriset efter besiktningen?