Hoppas inte mitt inlägg kommer för sent.
Vi var med om samma sak. Besiktningsmannen upptäckte dräneringsbehov som vi inte känt till eller misstänkt sedan innan. Självklart hade vi väl kunnat anat det då det var ett gammalt hus, men vi trodde det i alla fall inte. Hur som helst. Besiktningen visade på det i alla fall och vi räknade på en kostnad på 90 000. Vi sa att vi var intresserade av huset, men ville ha nedsättning med priset med lika mycket. Och det fick vi.
(Vi upplevde dock aldrig att det var något skumt med säljaren, totalt raka rör och de var uppriktigt lika förvånade som vi över dräneringsbehov. Er säljare däremot verkar skum! Han kan ju knappast ha undgått att se den ludna väggen och verkar ju ha försökt mörka i dubbel bemärkelse
)
Det är ju självklart frivilligt för säljaren att gå ner i pris, men om han inte gör det riskerar han ju att få göra om hela apparaten med annonsering, visning, budgivning och ny besiktning kanske. Dessutom visste ju vår säljare nu om att huset behövde dräneras - efter vår besiktning - och varken han eller mäklaren hade ju kunnat undanhålla det från nya intresserade köpare och då skulle sannolikt inte priset gå upp lika mycket som första gången. Utan kanske hamna ungefär 100 000 under förra budet. Om du fattar vad jag menar.
Det är ju helt klart värt att försöka. Sedan får ni väl fundera över vad huset är värt. Vi resonerade som så att vi tyckte att 20 - 30 000 till hade vi kunnat gå upp i budgivning och tyckte att huset var värt för oss. Så hade säljaren velat gå ner lite mindre i pris hade vi gått med på det, men att mötas halvägs hade ju i praktiken inneburit att huset blev 45 000 dyrare än vi först tänkt, och det var vi inte intresserade av. Men som sagt, de var angelägna om att få affären klar och gick ner hela summan.
...jag har hört talas om att folk säljer sina besiktningsprotokoll til nya köpare. Om ni nu väljer att avbryta köpet för att ni inte får pruta på priset, är säkert en ny köprare intresserad av er besiktning. Då är ju inte alla penar i sjön om man får tillbaka ett par tusen på det sättet.
Men hoppas att det går bra. Spela cool! Visa att ni inte har något att förlora och att det finns många fler hus. Verka inte angelägna, utan ta det lugnt - då ökar chanserna för prutning tror jag. Om ni verkar alltför ledsna och angelägna tänker säkert säljaren att det räcker med att gå ner 20 000. Säljaren däremot har mycket att förlora på om det inte blir affär - gå igenom allt igen och dessutom med vetskapen om dräneringen som inte går att undanhålla igen. Det finns fler hus, även om det är svårt att tänka sig när man är mitt i det. Sedan kan ni ju välja att köpa det i alla fall utan prisavdrag bara för att ni så gärna vill ha det, emn då får ni vara beredda påa tt ni troligen betalar för mycket. Men ibland kanske man tycker att det är OK.
Lycka till. Berätta hur det går.