• minimalin

Lite funderingar kring BONUS-FARSA

Är det någon här som har ensamvårdnad om sitt barn eget barn men gemensamvårdnad om det nya barnet med den NYA pappan (pojkvännen)? Hur har ni gjort där? Har han ex. adopterat ditt barn?

Kan min pojkvän ta ut föräldraledigt/föräldrapenning för min dotter? Eller måste han ha vårdnaden om henne då?

Om man gifter sig, blir det gemensamvårdnad om de barn man skaffar tillsammans då eller för alla barn i familjen, alltså de som man inte är biologisk förälder till? Om man gifter sig efter att man skaffar barn och innan dess inte haft gemensamvårdnad om gemensamma barn, blir det automatiskt gemensamvårdnad då?

Lite konstiga frågor kanske, men jag har funderat lite på dom. Blir inte klok på allt man ska veta=)

• Svar på tråden Lite funderingar kring BONUS-FARSA
  • sådetblev

Jag har tre barn, den äldsta har en pappa, och de två yngre en annan. Jag har haft gemensam vårdnad med respektive pappa om alla mina barn.

När jag gifte mig med de yngre barnens far, så påverkades inte vårdnaden alls, för något av barnen (men den var alltså gemensam innan).

Man kan ta tillfällig föräldrapenning för barn man inte har vårdnaden om. Hur det är med vanlig föräldrapenning vet jag inte.

• scorpio24

Gemensam vårdnad får man väll direkt efter födslen, oavsätt om man e gifta eller inte...vet man inte vem som e far får man ensam vårdnad...att gifta sig har ingen betydelse om man ska kunna få vårdnaden om ett barn måste man adoptera det... Har en vännina vars nya man adoptera hennes dotter sen ett tidigare förhållande i vilket pappan avsade sig vårnaden....tyvärr så gick de isär sensre och nu får han betala underhåll för det barnet han adoterade,,men träffar inte henne så ofta( ett förhastat beslut)

• Valkyriia

Jag har ensam vårdnad om min stora tös ( Hon träffar aldrig sin bio.pappa. Har väl på 5½år träffat honom tre gånger tror jag..)
    Jag har därefter skaffat barn med min sambo och väntar barn i hop på nytt och vi har gemensam vårdnad om VÅRA barn. Dvs de barn vi har i hop. Däremot så har han tagit papparollen helt för min stora tös och det e bra. Annars hade vårt förhållande aldrig funkat.

Svar på tråden Lite funderingar kring BONUS-FARSA