• Risgrynet

Lagt trä- eller laminatgolv?

Har du/ni lagt nytt golv nyligen?
    Trä eller laminat?
    Träslag och färg/behandling?
    I vilket/vilka rum?
    Pris/m2 för själva golvet (dvs exkl. arbete samt övrigt material)?

Är du/ni nöjda med valet? om inte, vad hade ni gjort annorlunda med facit på hand?
  • Svar på tråden Lagt trä- eller laminatgolv?
  • Ickan

Har lagt en del laminatgolv i olika rum (hall, kök och vardagsrum). Både med trämönster och klinkermönster. Klinkermönstrat blir förvånansvärt snyggt.
    Husets tidigare ägare har lagt laminat i övriga rum, i olka trämönster.
    Eg föredrar jag parkettgolv eftersom det inte är så hårt och det är både varmare och tystare.

Kostnad för laminatgolven mellan 99-140 kr/m2.

• musli

Laminat-golv
    Ask
    Hallen
    49:-/kvm

Skitnöjd!!!!  Har haft det i snart 2 år!

//heavy metal-mamma...
  • Risgrynet

Måste väl vara fler som lagt?

• LCroft

Vi har också lagt laminat i hela huset, ja utom i badrummet Men kommer inte ihåg priserna mer. Haft i 3,5 år i den äldre delen av huset och i somras lag vi också laminat i den nya delen. Jätte enkelt att rengöra, men lite kallare än trägolv är det ju.

• ALJO

Vi lade in treägolv i sovrummen uppe, laminat i hallen för där skall snart byggas om och då skall jag ha trä ÖVERALLT! Billigt var det, 80kr/m2 tror jag på bauhaus, i sovrummen som är ganska amå lade vi klenast dimensionen, i vardagsrummet blir det nog bredare brädor (129kr/m2).
    Brädorna var spåntade på längden, så dom var bara att slå ihop och skruva. Faktiskt lättare än laminatgolvet tyckte gubben.
    Jag lackade golven, men det är för att jag inte gillar att tvätta golv och har två hundar, annars är såpat himla snyggt!

• Miamaria77

Har en 4:a på 91 kvm lagt trestavig ekparkett i alla rum utom i köket som har plastmatta och klinkers i hallen. Kommer kosta ca 25 000 kr totalt, men då ingår allt material och hantverkare som gör jobbet vitt, jätteskönt att få proffs som gör det, det är värt varenda krona tycker vi SNYGGT dessutom tycker jag

• Risgrynet
    ALJO skrev 2007-02-23 15:22:14 följande:
    Vi lade in treägolv i sovrummen uppe, laminat i hallen för där skall snart byggas om och då skall jag ha trä ÖVERALLT! Billigt var det, 80kr/m2 tror jag på bauhaus, i sovrummen som är ganska amå lade vi klenast dimensionen, i vardagsrummet blir det nog bredare brädor (129kr/m2).Brädorna var spåntade på längden, så dom var bara att slå ihop och skruva. Faktiskt lättare än laminatgolvet tyckte gubben.Jag lackade golven, men det är för att jag inte gillar att tvätta golv och har två hundar, annars är såpat himla snyggt!
    Är det virke eller golv? Färdigt att lägga? bara att det är obehandlat eller?
  • Sencha

Lagt nyköpt trägolv för fyra år sedan. Siljangolv. Minns inte vad det kostade. Kontor. Nöjd.

Lagt nya golv på vinden, ska bli ovanvåning, senast förra våren. 28 mm tjock hyvlad spont. Ingen koll på priset, eftersom vi köpt så mycket virke i klump och har faktura från byggvaruhuset. (Ja, det finns löpmeterpris angivet i fakturorna i någon pärm. ) Ska blir sovrum och allrum. Nöjd.

Furu i båda fallen.

• ALJO

Färdigt virke att bara smäcka på, torkat o klart o valfri behandling. Virke eller golv...? Ja, trägolv. Äkta vara .

• Risgrynet
    ALJO skrev 2007-02-23 18:40:37 följande:
    Färdigt virke att bara smäcka på, torkat o klart o valfri behandling. Virke eller golv...? Ja, trägolv. Äkta vara .
    Haha, ja du hör ju. Jag är ingen expert Lobbade lite hos mannen efter att jag läst ditt senaste inlägg. Han är inte överförtjust. Jag gillar det naturliga och mjuka med trä, att det känns varmare för fötterna. Han är som sagt inte förtjust. Gillar lättstädat laminat som inte blir repigt och gulnar. Jag håller med honom men ett snyggt laminat kostar en del. hm, jag blir inte klok på vad jag vill. Tack för infon iaf.
Svar på tråden Lagt trä- eller laminatgolv?