• Fru F

spänd mage

Finns många frågor angående sammandragningar och annat men jag har inte riktigt fått svar på min fråga.. Är inne i en period nu där min mage spänner en del. Känns inte så mycket när jag sitter ner (och det gör inte ont) men när jag är uppe och går känns det som om man spänner ut magen och sen inte kan dra in den. Sammandragningar har jag ju, och då blir magen verkligen stenhård och så släpper det efter några sekunder, ibland hela magen och ibland "delar" av magen. Men detta känns annorlunda. Den är spänd men inte stenhård liksom. Kan det vara nån typ av växtvärk, känns som om magmusklerna är trötta liksom, man skulle vilja hålla upp magen..Jag går in i vecka 25 idag.

• Svar på tråden spänd mage
  • linper

Jag känner samma sak. Nästan som super träningsvärk. Någon som vet vad det är?

Jag är i v.21

• Fru F

linper: är din mage öm som vid träningsvärk menar du? Min bara spänner, utåt/neråt. Blir ditt oxå bättre när du sätter dig ner?

• Sussett

Jag är inne på min tredje graviditet, är i v 23. Det ni beskriver liknar väldigt mycket känslan som jag hade under min andra graviditet och enl min BM är det bebisen som trycker ut magen med sin rygg eller sida. Min lilla pojk älskade verkligen att ligga så och när magen sen blev större så jag tydliga konturer av hans kropp när han tryckte sig utåt, så att säga. Häftigt men lite jobbigt. Och ja, jag hade typ som träningsvärk i magmusklerna troligen eftersom magmusklerna försöker hålla emot spänningen eller nåt.När man sitter ner ändras ju ställningen och stödet för magen.

Bebisen som denna gång bor i min mage har inte samma älsklingsställning, föredrar rydligen att använda min urinblåsa som huvudkudde dock!

• Fica

Känner samma sak, är i v 22. När jag står upp så spänner det mycket mindre om jag hänger över ett bord eller liknande. Lite läskig känsla, som om magen inte räcker till liksom.

• Fru F

ja det känns liksom som om magmusklerna är spända så fort man rör sig..på mig är det mest vid naveln och utåt sidorna.

• Fru F

Fica: måste fråga, har du känt av sammandragningar oxå? Det är ju många som säger "det är säkert sammandragningar", men inte fasen sitter de i så länge åt gången..?

• vill bli mamma meddetsamma

Jag känner exakt samma och har också undrat vad det är! Är i v 26 och har sen några veckor blivit så väldigt trött i magen när jag står upp ibland. Så jag måste sätta mig ner, men inte ens då blir det bättre ibland. Det känns ungefär som man hade en kanonkula som tynger ner och spänner ut magen när det blir så!

Inte alls samma känsla som vid sammandragningar, då blir man ju inte trött i magen liksom..

Svar på tråden spänd mage