Tänkte öppna ett sparkonto till sonen! Vilken bank tycker DU har bäst förmåner?
Tänkte öppna ett sparkonto till sonen! Vilken bank tycker DU har bäst förmåner? Har du någon erfarenhet? Behöver råd NU! Tänkte gå ner idag och greja med det!
Tänkte öppna ett sparkonto till sonen! Vilken bank tycker DU har bäst förmåner? Har du någon erfarenhet? Behöver råd NU! Tänkte gå ner idag och greja med det!
jag tycker skadiabanken är bäst, jag har haft nästan alla banker med dom är överlägsna, tror det är 1,5 i ränta nu på mitt lönekonto
Jak
då får han sparpoäng som han senare kan låna till körkort kanske. utan att behöva betala ränta
www.jak.se
Fler?
Forex - de har 3,05 % i ränta!
www.forex.se/
Akelius
Varför inte nåt typ av fondkonto? Vanliga sparkonton ger ju ingen avkastning alls nästan. Jag har t ex en kapitalförsäkring som har gett >50% sen i somras. Det är en ganska stor skillnad mot ett "sparkonto" på som get ett par ynka % per år.
Swedbank har något som heter Målspar.
av storbankerna har swedbank den bästa räntan, tex framtidskonto 3,25%
annars är väll aktiefonder att föredra?
Nu är inte historiska värden en garanti för framtiden.
Men 2-4% på ett bankkonto är väl inte så bra?
Själv hivar jag in barnens barnbidrag på två diversifierade fonder.
insurance.akelius.com/aktieindex_Sverige.cfm
wipperman, nja men om du ni vill ha pengarna på konto, så berätta gärna var du skulle få över 4 % ränta i dagsläget!!!
Oj, era inlägg kom lite sent hehe.. Var iväg till Swedbank tidigare idag för att skaffa mig ett konto till sonen, men själva lokalen var under ombyggnad, vilket ledde till otroliga köer, endast en kassa öppen = jag gick till Nordea, där jag öppnade ett sparkonto.
Nu öppnade jag ett vanligt sparkonto i mitt namn, varpå jag även satte in pengar på. Inga fonder med andra ord. Ville få lite tanke och jag får lov att byta till fonder om jag vill. Satte kontot i mitt namn då vi annars var tvugna att öppna kontot tillsammans, jag och min man, för att få det i sonens namn... Alltså, min man jobbar heltid = vi kan inte skriva på tillsammans på plats (som bankkvinnan idag begärde) för att öppna ett sparkonto i sonens namn.
Men om vi skulle ha kunnat det, så skulle kontot automatiskt ha överfallit till honom den dagen då han fyller 18 år. Visst tror jag att min son blir en ordentlig ung man, men jag vill nog kunna vänta till han är 20 år och det kan jag göra genom att ha det stå på mitt namn. För det kommer att komma in en hel del pengar där under årens lopp.
Ska kika vidare om bättre ränta så jag är så mottaglig för mer tips! Pengarna är menade att gå till körkort och hem när sonen kommit upp i den åldern..
Fler tips och synpunkter?
Fler tips, synpunkter och erfarenheter?!!
Jag är supernöjd med Länsförsäkringarnas räntor, 3.5% tror jag men det kan variera lite då det beror på hur mycket man sparar. De är för övrigt en bra bank med mycket kundvänlig service.
Varför ett sparkonto som ger minimal avkastning jämfört med något fondsparande? Det har gjorts beräkningar som visar att om man spar samma summa varje månad i 18 år så skiljer sig resultatet med många 100 000kr om man jämför ett sparkonto med fondkonto.
men varför sparkonto?
artikel i dagens di om anledningen till bankernas fet vinster.
kass inlåningsränta är en.
Avanza eller akelius skulle jag rekommendera.
Har läst artikeln i DN här nu med alla olika beräkningar hos de olika bankerna. Ska byta bank i veckan eftersom Nordeas 1,7% är extremt lågt jämfört med SveaDirekt ex som har 3,75% i ränta.. (kapitalkonto)
Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag har öppnat ett sparkonto åt min son i Länsförsäkringar Bank, och han har även drygt 10 000 i fonder.
Houston Dogg:
Och det har räntats upp hur mycket?
www.marginalen.se/start/default.asp? har också 3,75 %