Ert bästa Bjudrecept??
Vi ska få gäster i helgen o jag har ingen aning om vad vi ska bjda på..så nu vill jag ha era bästa bjudrecept..gärna med fläskfile eller kyckling.
Vi ska få gäster i helgen o jag har ingen aning om vad vi ska bjda på..så nu vill jag ha era bästa bjudrecept..gärna med fläskfile eller kyckling.
Jag gjorde något gott i fredags som heter julmustkyckling
Julmustkyckling? hihih..låter spänannde o annorlunda. Har du recept?? ;)
Ingredienser
4 port
4 kycklingfiléer, ca 500 g
smör
2 dl minifraiche
2 dl julmust
1 hönsbuljongtärning
1 tsk malen ingefära
1 tsk rosmarin
1 msk kinesisk soja
Gör så här
Bryn kycklingen i smör på båda sidor i en stekpanna. Blanda minifraiche, julmust, buljongtärning, ingefära, rosmarin och soja i en traktörpanna. Lägg i kycklingen och låt koka ca 10 min. Garnera ev med färsk rosmarin. Servera med potatis och frästa grönsaker.
Källa: Arlaköket nr 5 2002
Det är gott med både ris och klyftpotatis till
Hel kyckling eller filéer? En trevlig sak är att fylla kycklingfiléer med basilika och soltorkade tomater och eventuellt lite mozzarella. Linda därefter in varje filé i en baconskiva och stek det hela i ugn på så där en 200C tills kycklingen är färdig. Smaka av skyn ock gör en gräddsåspå den, venetuellt med en skvätt sherry i. Servera med potatis eller ris, kokta grönsaker och en grönsallad. Gott och festligt!
Annars är ju en paella aldrig fel! Grundrecept finns i de flesta kokböcker annars så är här två varianter:
www.recepten.se/recept/paella.html
www.icakuriren.se/recept_visa.asp
Jag brukar dock köra med färska, inte grillade kycklingdelar som får gå med då paellan kokas och därmed ge smak. Då jag är tokallergisk mot kräftdjur men tåler molusker, brukar jag ha i musslor och lite bläckfisk. Bläckfisken ger en jättegod salt smak åt hela anrättningen! Servera med grönsallad och nybakat bröd. Har du ont om tid så köp färdig mjölblandning eller sånna där Hatting-bröd som man bara värmer på i ugnen.
Hur många skall det vara till? Det begränsar ju även lite vad man kan ställa sig och laga...
Det här har jag fått av en kompis här på FL. Vi är flera som har gjort det och alla är överens: Det är sjukt gott!!!
Västerbottensgratinerad kycklingfilé
1 pkt fryst bladspenat
4 kycklingfileér
2 krm salt
2 krm citronpeppar
2 dl riven västerbottensost
3 dl vispgrädde (obs måste vara vispgrädde annar skär den sig)
1 dl stark hönsbuljon eller kycklinfond
1 3/4 tsk potatismjöl
1 msk ljus fransk senap (vanlig går också bra)
2 msk pressade vitlöksklyftor
Pressa ur all vätska ur spenaten. Lättast är att vira in den i en diskhanduk och vrida ur. Lägg spenaten i en form.
Krydda fileérna med salt och citronpeppar. Lägg dem på spenaten.
Strö över västerbottensost.
Blanda grädde, avsvalnad buljong, potatismjöl, senap och vitlök. Häll såsen över kycklingen.
Låt stå i ugn 200 grader i 35-40 min. Täck ev. med folie i slutet av ugnstiden.
Servera med färsk pasta