• Delyssima

Nakenkatt/sphynx någon eller några som har nångon sådan katt???? Skulle gärna vilja ha en sådan.....

Innan jag skriver frågorna så vill jag upplysa alla att jag har sett "Insider" och hur katterna kan fara illa. Förstår att människan har förstört många raser....

Nu vill jag fråga om någon/några här på FL har nakenkatt/sphynx
    och hur det är att ha en sådan katt? Vad kostade den? Skötsel på den?

Jag är så klart intresserad av att ha ett friskt exemplar av rasen och när det blir ett inköp av den katten så kommer jag så klart att göra ett genomtänkt köp med planering som innefattar besök på kattutställning o hos uppfödare och allt sådant. Jag kommer så klart att veta vad som bör göras m.m.

Är intresserad av fakta om rasen och och inte en massa åsikter om hurvida rasen är moralisk korrekt eller inte.

• Svar på tråden Nakenkatt/sphynx någon eller några som har nångon sådan katt???? Skulle gärna vilja ha en sådan.....
  • Minola

Glöm inte att stänga balkongen bara ;)

Skämt åsido, här är några bra länkar:

212.217.145.15/forum/index.php
    www.softskins.net/sphynx/

Att ha en Sphynx är väl som att ha vilken annan katt som helst.
    Det man behöver tänka på är väl att de är köldkänsliga, men inte så att man behöver vara nojjig.

Fördelarna är ju att du slipper allt vad pälsvård heter ;)

• Marylo

håller med dig skulle oxå vilja ha en! mycket fina pissar!

• Kelso

Jag har en sphynx!
    Dom är helt underbara, och inte alls så känsliga som dom ser ut...
    Om dom fryser gräver dom sig in under en filt eller ett täcke...Konstigare är det inte! SUPERSOCIALA

Dom blir rätt smutsiga snabbt, så man kan behöva bada dom typ en gång i vekan...

• tsunami

Kanske man ska lägga till att de väl åtminstone kostar runt 12-15000 kr? Eller har jag fel, nu?

• GlitterFia

Hej Hej. Jag har en naken katt kan man säga, de är inte sphynx utan en rex men han är naken flrutom på vissa ställen av kroppen. Det är mycket jobb med en naken katt måste jag säga. så som att rens öronen, duscha och tvätta mellan trampdynrona osv. De borde man göra en gång i veckan! Men annars är dom väldigt speciella katter tycker jag. Min katt iallafall lyssnar mer och de är som att han hör vad jag säger. Jämfört med mina andra två bondkatter :) Men de är helt underbara. De kan oxå frysa ihjäl om det är riktigt kallt. Men som Kelso skriver så gräver dom sig in under en filt eller täcke eller så.

• Kelso

nja, det finns billigare också...Att dom har varit så dyra innan (25000) är för att det har varit dyrt att föda upp då avelsbasen har varit väldigt liten i sverige.
    Men nu finns det rätt så många och priserna sänks allt mer.

Jag fick ge 3000 för min sphynx, men då var han nästan 1år, kastrerad. Uppfödaren ville att han skulle få ett bra hem hällre än att hon skulle tjäna pengar på honom

Vi älskar vårna PULVER.

P.s han fick bada med oss i badkaret idag! haha

• tsunami

Oj, men tretusen var ju väldigt "lite"!?? Ja, jag hör ju inte till sphynx-folket, utan "britterna. Jag kanske blandade ihop priserna med de på avelsdjur, eftersom dottern ett tag funderade på att börja med sphynx?

• Kelso

tsunami: Nej, du har alldeles rätt, dom är normalt sätt jättedyra, men en "begagnad" katt som är lite äldre går det ju alltid att få tag på billigare. Och min var extremt billig, men uppfödaren vill ju som sakt inte tjäna några pengar på honom.
    Normalpris brukar väl ligga någonstans mellan 10 000 och 25 000 beroende på vad den har för stamtavla bakom sig...

• lindaha

Hejsan! Jag har en sphynx här hemma. Världens mest sociala och mysiga katt måste jag säga. Att ha en katt är som att ha en hund. Dom är sociala, pigga och nyfikna! Så fort det kommer nån ny hem till oss ska hon vara framme och hälsa. Jag har en hane hemma hos mig nu också för parning och han är likadan han.

Och att de är sådär kylkänsliga är ingenting som stämmer. Många sphynxar går ute i snön på vintern, och jag har nästan alltid balkong dörren öppen, och inte har min katt frysit ihjäl ännu :P
    Ang Insider så var det mkt som inte stämmde där. Det ända de kunde säga var dåligt med vår ras var ju att den saknade hår.
    Min katt kostade 18.000kr men om man vill ha en sällskaps katt så är det billigare.

Eftersom det är en ganska liten ras fortfarande finns det begränsat med uppfödare nu också. Men gå in på www.sphynxar.se/forum/
    Det är ett forum för oss med sphynx. Finns många helt underbara uppfödare där.
    Lycka till med allt och hoppas på att du en dag blir Sphynxägd ;) De är de bästa som finns.

Mvh Linda o Diva

Svar på tråden Nakenkatt/sphynx någon eller några som har nångon sådan katt???? Skulle gärna vilja ha en sådan.....