Du måste logga in för att svara i en tråd.

• FiskBulle

Allergivänlig katt??

Vet/hört att rex katterna och sibiriska katter är bra för allergiker..
    Nån som vet nån annan??
    Nån som har en rex eller sibirisk?

Vill så gärna skaffa katt, har velat det hur länge som hellst...
    Mina föräldrar har en bondkatt som jag tål ganska bra.. Men jag vågar inte skaffa en "vanlig" katt och så tål jag den inte sen..
    Det är så olika på olika katter...

Har träffat en Sibirisk katt och snusat på den Det funkade jätte bra kände ingenting alls.. Hur glá bli man inte då

• Svar på tråden Allergivänlig katt??
  • RonjaRovardotter

Min kusin som är hyperallergisk mot allt har en rex. Det komiska med den katten är att hennes halvsyskon som inte är allergiska mot pälsdjur måste ta allergi medicin när dom åker till kusinen för dom är allergiska mot den allergi fria katten.

• Miss Skellington

Har kompisar som har både Devon Rex och Cornish Rex, tål ingen av Rexkatterna. Sphynx däremot funkar bra . Är extremt allergisk mot katter.

• FiskBulle

Jag är inte så där super allergisk.. klarar av vanliga bond katter rätt bra.. men jag skulle inte klara av att ha en..

• Minola

Det beror på vilket sätt du är allergisk.
    Man kan vara allergisk mot pälsen, mjället, salivet etc.

Själv är jag också semi-allergisk. När jag väl reagerar så reagerar jag ordentligt, men vissa katter tål jag hur bra som helst.

Mitt tips till dig är att välja ut ett par raser, eller ett katthem och besöka några uppfödare/katthem.

Många seriösa uppfödare vill ju heller inte sälja en katt om du är allergisk mot den, så det brukar gå bra att komma och hälsa på. Då ser du ju om du reagerar eller inte.
    Samma sak på katthemmet, där kan du ju besöka de olika katterna och se om du reagerar.

Själv har jag en exotic just nu, som jag tål utan problem, och kommer nog i framtiden att köpa en Devon rex.

Lycka till :)

• Villhabääbis

men är Sphynx en helt allergivänlig katt? jag är dööö allergisk mot katter men vill så gärna ha en katt nån gång i framtiden... jag är nog allergisk mot allt, saliv mjäll o päls, jag får andningsuppehåll ganska fort o tyvärr kan jag dö lätt... men de är drygt vill ju ha en katt

• Svinto

Jag har en Cornish Rex.
    Det sägs ju att de är allergivänliga men min katt har en päls som en vanlig husis....Det kan som sagt vara väldigt olika även om man har "rätt" ras.

Sphynx måste ju vara den rasen som är lämpligast om man nu är allergisk mot päls men om man är allergisk mot saliv o mjäll också är det nog svårt...

Du kan ju säket besöka någon uppfödare för att känna efter....

• IdaMariaL

min pojkvän är alergisk mot katter, men vi har två bonnkatter ändå.
    För eftersom vi haft dom sen dom var kattungar så tål han dom, men med andra katter går det sämre.
    å i början när vi nyss skaffat katt var han lite alergisk, men det har försvunnit mer å mer å nu tål han dom helt
    Jättebra tycker jag för jag skulle inte vilja leva utan katt :)

Hoppas du hittar en katt du tål!

• Mewz

Det FINNS inget som heter "allergivänlig" katt, så enkelt är det (såvida du inte beställer dig en genmanipulerad sådan från Staterna)..

Man kan tåla vissa individer, eller snarare, man blir hyposensibiliserad mot den egna katten, antingen det är en huskatt eller någon renrasig.
    Finns mängder med människor som "klarar av" rexarna/sphynxarna men ännu fler som inte gör det, faktiskt. Sedan ska man även ha i åtanke att kattungar är mer allergena är vuxna katter. En fertil katt mer allergen än en kastrat och en mörk katt är mer allergen än en ljus.

Tyvärr finns det uppfödare som fortfarande marknadsför sina rexar som "allergivänliga". Det stämmer då inte oavsett vad ni hört. Jag får mängder med mail från människor som vill ha en "katt för allergiker" och jag upplyser samtliga om att det inte är så enkelt.

Man är dock alltid välkommen hit för provgosning :)

• Nilina

Fiskbulle
    Hej, jag var inne på samma spår som dig tidigare. Är/var allergiker och ville så gärna ha djur. Jag bodde då i lägenhet och tog akut hand om en omplacerings rex (kattunge) i väntat på att den skulle få ett nytt hem. Det fungerade inte alls, jag blev jätte dålig men hade den bara i ca 14 dagar. Jag har även agerat kattvakt till en sib (vuxen kastrerad sibirisk katt hanne) men över bara ett par timmar fick jag utslag. Själv anser jag att det inte finns någon "allergisäker ras", däremot finns det vissa individer som passar en bättre. Idag bor jag på en gård och har både katt och kanin och det är inga problem alls =) Katten är en bondkatt och jag känner inte av den alls. Så döda inte hoppet om att ha djur bara för att någon just nu påstår att du är allergisk ;)

• Chilimon

Vet tre allergiker som tål mina birmor, och dom är hårbollar om nåt

Allt är ju relativt
  • Helen H 79

Norsk skogskatt ska väll funka för allergiker så läne man sköter dem ordentligt, badra dem varje vecka...
    Jag är själv vääldigt allergisk mot katter, men skulle väldigt gärna vilja ha en.. vågar dock inte skaffa.. är rädd att behöva göra mig av med den ju..

~~~Jonathan 050612 och Pyret BF 070809~~~ v.17 - bara 23 kvar ~~
  • Dii

Cornish Rex tål iaf inte jag. jag hade en 8a på mitt pricktest på katt. men det är nog väldigt individuellt

• Gos Mys

Vi har devon rex, funkar jättebra med min alergiska sambo

• FiskBulle

Helt allergi fria katter finns nog inte men nog tycker jag att man kan kalla vissa katter allergi vänliga..
    Jag är som sagt inte super allergisk för katter men jag tycker det känns väldigt onödigt att utsätta mig för det.. då kanske jag blir ännu mer allergisk.
    Det blir nog en sibirisk när börsen tillåter det Och så vill vi nog vänta ett tag så lill*n blivit lite större
    Men en katt ska jag ha

• Linda357

jag åmin son är allergiska mot katter, vi har en cornish rex hemma.
    dom är inte som sagt tidigare allergifria, men dock mindre allergiframkallande, kanske pga att dom saknar täckhår.
    min son känner knappt av henne, medans jag har desto mer känningar.
    börja alltid med att besöka en uppfödare några gånger.
    kan varmt rekomendera dom, helt underbara katter.

• Mar1lyn

vi har en devon rex o en cornish rex hemma eftersom mannen är kattallergiker. Han är så pass allergisk att han märker av att det bor katter hemma hos ngn när han kommer innanför dörren, men våra katter klarar han av utan problem!

Svar på tråden Allergivänlig katt??