Hur länge åt gången vill era minsta amma? Är fem minuter normalt?
Hej!
Hej!
när Casper var bebis åt han ca 5-15minuter var tredje timma. ibland oftare men han var ingen direkt snuttare...
De första månaderna diade min tös 7 minuter vid varje måltid och på detta stod hon sig ca 3 h.
När vi pratade om det i föräldragruppen sa barnmorskan att ett barn som diar effektivt behöver inte mer än 5 minuter på sig för att fylla magen och bli mätt nog att stå sig 2-4 h.
Så vad du beskriver verkar helt normalt. Var glad att du hinner annat än att bara amma
Grattis och lycka till!
Fint att få läsa! Det kanske hinner ändra på sig en hel del dessutom? Visst kan det ta åtskilligt med tid innan man kan urskönja några fasta rytmer hos de små?
en del barn vill bara äta i 5 minuter, det är normalt...men jobbigt. Du skulle kunna amma honom tills han släpper, sen rapar du, byter blöja och sedan erbjuder bröstet igen, rapa och sen greja/umgås/pratar ni en stund och sen erbjuder du ännu mer bröst. dvs truga med honom så att han äter liote mer varje gång. På så sätt håller han sig mätt längre, magen får vila mellan varven och han kanske kan sova gott en stund.
Amningen är inte bara mat och dricka det är även tröst, lugn och ro, myspys, vara nära. Såna behov som bebisen har. Det man använder nappen till kan man även använda bröstet till. Detta vet kanske de flesta men kan ändå inte upprepas tillräckligt många gånger. Mina barn har ammat om det varit oroliga, ledsna, trötta, glada, mysiga, hungriga, törstiga mm mm. Varje gång barnet ammar är det inte hungrigt eller törstigt utan vill kanske bara vara nära dig. Njut av det!!! Försök erbjuda bebisen bröstet så ofta som möjligt så kan den småsnutta när den behöver och "tanka" trygghet, mat kärlek eller vad han nu vill ha.
Ett tips är att bära ditt barn i en sjal, då kan den ligga och ha fri tillgång till bröstet och kan amma när den själv vill och du kan pyssla med annat. Har själv prövat detta och det går även bra att amma när man är utomhus. Men vänj dig först vid amningen så det inte blir stressigt om du ska ut. Stress påverkar utdrivningsreflexen negativt.
Jag tror att bara man gör det så enkelt som möjligt för sig blir det en otroligt mysig tid. Försök ha barnet så nära dig som möjligt så mycket som möjligt så blir förmodligen både du och barnet lugnare.
Det funkade iallafall för mig!
Min dotter ammade 5-10 minuter ungefär var tredje timma. Hon var väl helt enkelt "effektiv" för hon gick upp i vikt som hon skulle. Det var ärligt talat jätteskönt för det är faktiskt lättare att röra sig ute bland folk om inte barnet ammar HELA tiden.
Vad gäller mys och trygghet så är jag helt övertygad om att små barn är precis lika trygga i mammas och pappas famn utan att ha ett bröst i munnen. Bara för att barnet inte ammar behöver det ju inte vara på armslängds avstånd precis.
Elin är 1 månad på tisdag, hon äter ca 10-15 min var tredje-fjärde timme..
Hej,
min son är 6 veckor nu och han ammar max 10 minuter. Jag har kommit fram till att längden på amningen har i mitt fall att göra med hur mycket mjölk jag ahr i bröstet; ju fullare, desto snabbare rinner det och desto snabbare blir han mätt! Det kanske är så för dig också? Om din pojke inte protesterar och dessutom går upp i vikt som han ska så är det inga problem att han ammar så sällan.
Min son har snuttbehov efter amningen ibland, men när han är mätt så visar han bestämt att han inte vill ha bröstet. Så blir han grinig och då fungerar nappen.
Var glad att du ammar så fort, det är skönt, precis som vivianne sade, att inte behöva sitta och amma hela tiden! Mer tid till pappa att hålla och mysa, och mer tid till mamma att göra annat!
min son ammade/ammar max 5 minuter åt gangen och när jag helammade ville han bara äta ca var 3:e timme. åt han mer blev det fontänspyor deluxe.
dels sög han nog rätt effektivt och dels tror jag att han är liten i maten i största allmänhet, han äter inte särskilt mycket nu när det handlar om fast föda heller, men han är STOR! :)
Tack så mycket kära ni för alla svar! En orutinerad nervig nybliven mamma behöver er!
Susne: Mycket bra inlägg jag säger bara Word
Vendel: Amma så fort din bebis visar att den vill suga. Titta inte på klockan låt din bebis styra. Man kan inte amma för ofta bebisen tar så mycket som den behöver om man ammar fritt
Min son är 2 veckor och på dagarna nöjer han sig med 10-15 minuters amning (som han iof inte står sig på i mer än 1 ½ timme). På natten vill han däremot suga i ca ½ timme. Vet ej om mjölken är tunnare på kvällen/ natten?!
Min andra dotter har också ammat korta stunder dvs sugit effektivt men hon har fått bröstet så ofta hon har velat dvs i princip så fort hon har gnällt. Nu är hon fyra månader och har hela tiden varit en nöjd och glad flicka så jag tror att hon verkligen mår bra av att veta att hon alltid har möjlighet att få trygghet, mat, närhet eller vad det nu är hon söker i bröstet, lugn kanske man kan sammanfatta det med
Sara
Mina barn har alla ätit ganska snabbt. Ammat på båda brösten i sammalagt cirka 10 min. Ammade var tredje timma dygnet runt med alla 4.
Lycka till med lillkillen
Gummsesnuffsan:
Mjölken är alltid tjockast på morgonen och tunnare på kvällen.
Det är därför många barn vill äta både längre och oftare på kvällarna.
Ts: Kan bara gratulera dig till att amningen verkar funka så bra! Blir han mätt på 5 minuter så har ni ju verkligen lyckats!
Själv ammade jag minst en timme varje mål, ibland 1½, och det gick aldrig mer än en timme mellan måltiderna. Så jag blir så glad när jag läser om att det kan vara så smidigt och funka så bra med amning. Det ger mig hopp inför nästa barn.