Inlägg från: Medelålders |Visa alla inlägg
  • Medelålders

BF Juli-07 Nr3

God middag!

Ny fin tråd igen....NICE!!! 

I går var vi på vårt rutin UL. Allt såg bara fint ut. Stumpan är 16 cm i sitthöjd och väger ca 250-280 g.  

Vi blev flyttade två dagar fram, alltså BF 25/7 i stället. Men två dagar...vad gör väl det?  Och förresten så kommer hon ju ut när hon är redo oberoende av datumet så.....

Ha en bra dag tjejer, nu ska jag vara bort på hockey HEEELA långa dagen!

Mamma till fyra grabbar....& en liten tjej i juli!!!
  • Medelålders

Hej alla mammor och magar!

Det är nu snart en vecka sen jag var härinne....och HERREGUD vad ni skriver, orkar inte uppdatera mig just nu men hoppas att ni har det bra alla.

Själv är jag i v 20+3 idag och börjar känna av fogar och bäcken rejält tyvärr. Men jag visste ju att det skulle komma-har ju vart lika alla andra gånger oxå.

I går var vi till Barnens hus och köpte bilstol till lillskruttan, en AKTA GRACO autobaby II med bas. De har erbjudande nu så den kostade bara 989:- (tror jag det va) mot 1489:- annars. Det är ju 500:- i rabatt och det är ju alltid skönt att kunna spara ngn krona! Stolen är i grått och rött och verkar väldigt praktisk! Hoppas vi blir nöjda.
    Så nu har vi klarat av alla de lite dyrare inköpen....det känns skönt. Bara lite smått kvar, lite små filtar, några bodys, blöjor, flaskor och sånt kvar!

Ha en skön söndag tjejer...nu ska jag krypa upp i soffan med en kopp kaffe och kolla nyhetsmorgon söndag!

/Kram

• Medelålders
    tbmh skrev 2007-03-19 18:39:49 följande:
    Vicke skrev 2007-03-19 18:32:47 följande: Ja precis anemi är blodbrist. Det är ju inte så konstigt jag är trött och orkeslös. Får se vad läkaren säger i morgon då!Usch, kan man ta någon medicin så det blir bättre?
    Du får väl troligtvis börja äta järntabletter eller kanske någor i flytande form, blutsaftt eller liknande. Men järntillskott i tablettform låter mest troligt tycker jag.
  • Medelålders
    mrsbygg skrev 2007-03-19 18:42:50 följande:
    anemi är blodbrist! och d kan man få av olika orsaker...sambon lider av b12 brist vilket oxå är blodbrist. han käkar både tabletter och får sprutor mot det.som jag får ge, hehe skoj å ge sprutor! läste juh till usk, och medicin var/är favorit ämnet...
    b12 brist innebär att man har brist på ett vitamin som heter just B12. Men den "vanliga" blodbristen man drabbas av vid graviditet är ju just järnbrist. Det är det de mäter med det vanliga sticket i fingret på MVC. Kvinnor bör ha ett värde på över 120.
  • Medelålders
    mrsbygg skrev 2007-03-19 18:54:38 följande:
    mrsbygg skrev 2007-03-19 18:42:50 följande: anemi är blodbrist! och d kan man få av olika orsaker...sambon lider av b12 brist vilket oxå är blodbrist. han käkar både tabletter och får sprutor mot det.som jag får ge, hehe skoj å ge sprutor! läste juh till usk, och medicin var/är favorit ämnet... b12 brist innebär att man har brist på ett vitamin som heter just B12. Men den "vanliga" blodbristen man drabbas av vid graviditet är ju just järnbrist. Det är det de mäter med det vanliga sticket i fingret på MVC. Kvinnor bör ha ett värde på över 120. Mamma till fyra grabbar....& en liten tjej i juli!!!jo jag vet vid grav brukar det vara järn som man saknar som leder till anemi..men sambon har b12 brist som leder till anemi!
    Ja...och anemi är som sagt ett samlingsnamn på blodbrist. Blodbristen i sin tur kan vara många olika  slags "brister" eftersom blodet innehåller många olika ämnen. Den vanligaste bristen vid graviditet är järnbrist.
  • Medelålders

mammab:

Och det var precis just DETsom jag ville förklara och förtydliga för den stackaren som tog upp detta ämne först...så att hon inte skulle tro (och bli rädd) att hon måste ta sprutor och annat för detta...för troligtvis är det ju bara så enkelt som järnbrist. Och det kommer man vanligen tillrätta med genom att ta tabletter.

• Medelålders

Hej på er!

Har inte vart inne på ett tag nu...ni skriver så ni skriver.....

Vi verkar vara många som varit till BM idag-jag med! Mitt första besök sedan inskrivningen den 19/12!!!!

Allt var bara bra förutom ett lite lågt Hb (110 mot 137 vid inskrivningen),  men det misstänkte jag redan eftersom jag är så trött och andfådd jämt. Så nu blir det till att äta järntabletter...hoppas att inte magen tar stryk för mycket bara  Skrikandes

Har gått upp 2,5 kg sedan jag blev gravid...SKÖÖÖNT att det inte var mer (än så länge!!!)

BM mätte inte magen, inte förrän vecka 28 sa hon och jag är "bara" i vecka 23, så jag får vänta ett tag till....men hon kände förstås och jag ligger lite över, sa hon! Hjärtljuden var i princip omöjliga att mäta eftersom lillpluttan inte låg stilla en sekund därinne.....men runt 140-143 fick BM det till till sist.

Ha en skön kväll alla!

• Medelålders
    Karttu skrev 2007-03-27 21:12:32 följande:
    Tack Sylt för svaret på min fråga! Jag har en ny fråga idag, är inne i en jobbig "oros-period" nu, då jag verkar oroa mig för allt möjligt och omöjligt...Varför ska man inte ligga på rygg när man är gravid? På vilket sätt är det skadligt? Så har jag hört att det ska vara iaf... Jag var på ansiktsbehandling idag och låg på rygg, iofs med benen böjda i 1½ timme, inga problem med det förutom att höfterna blev sjuka till sist. Men, någonstans i bakhuvudet minns jag att man inte ska ligga på rygg när man är gravid - nån som vet?
    Man får ligga precis hur man vill när man är gravid, bara man själv tycker att det är bekvämt så! Men när magen blir allt tyngre så trycker den på stora blodkärl och det kan bli tungt att andas, precis som ngn redan sagt!

Så ligg på rygg om du tycker att det är skönt!!! 
Svar på tråden BF Juli-07 Nr3