Inlägg från: Kiranna |Visa alla inlägg
  • Kiranna

BF Juli-07 Nr3

Hej alla!

Jag brukar kika in här lite ibland men har hittills inte skrivit något i denna tråd. Nu skulle jag dock behöva ett råd från er.
    Var hos bm i veckan och hon tyckte att jag skulle överväga havandeskapspenning mot slutet av graviditeten i o m att jag jobbar mkt med tunga lyft. Kruxet är bara att jag är timanställd och hoppar från ett kort schema till ett annat. Varken jag eller min bm vet om jag har rätt till havandeskapspenning - någon här som vet?

Tack på förhand och ha det så gott!

• Kiranna

Tack för de snabba svaren! Får dubbelkolla med chefen & försäkringskassan. Ha det gott i solen!

• Kiranna

Tack återigen för svaren - det är en himla djungel detta med att bli förälder....

• Kiranna

Godmorgon alla!

Jag har antagligen fått s.k. falsk ischias och det gör SÅ ont när man jobbar *tycker synd om mig själv* Är det någon som vet ngt trick för att mildra smärtan - förutom alvedon och sömn..

Så ytterligare en fråga: Tycker ni att det är OK med 5200kr för en ny Emmaljunga CityCross med mjuklift och skötväska? Jag har inte orkat gå runt och jämföra priser...

• Kiranna

Hej allihopa!

Skriver till er i denna tråd för jag antar att de flesta här redan varit med om detta.

Vilken adress ska man skicka in moderskapsintyget till? Är det olika från kommun till kommun eller ska det till samma nationella kontor? Jag blir snurrig av alla papper och all information...

• Kiranna

oops...hittade det på deras hemsida...får ha lite mer tålamod i famtiden...tack ändå!

• Kiranna

Hej alla!

Ser att ni pratar vikt härinne. Jag har hittills gått upp 7 kg och är i v. 28. I o m att jag är förstagångare har jag ingen som helst uppfattning om hur mycket man ungefär "normalt" sett brukar gå upp de sista 10-12 veckorna.

Hur var det för er som fött barn förut?

• Kiranna

solstraalen

Jag skulle nog helt sonika börja gå igenom torrvaror -mjöl, gryn, socker och likaså brödpåsar o.dyl och titta efter andra kryp. Sortera ut helt enkelt...och sedan lägga sådana varor i tillslutna plastpåsar eller burkar. Tråkigt värre, jag vet - men man får iallafall reda på hur det ligger till i skafferiet. Avundas dig inte!

• Kiranna

Hej igen alla! Tack för svaren tidigare, nu har jag mer att fråga om..

Har varit hos världens mest stressade läkare idag och fick således inte tid att ställa vissa frågor. Så jag frågar er härinne istället:

Om man har ytliga åderbråck på vaderna nu i samband med graviditeten - och har denna extremvarma sommar framför sig - finns det något sätt att komma undan ett sommarliv iförd svettiga stödstrumpor eller är det bara att bita ihop??

• Kiranna

Halvblod:

Kan du inte mumsa lite på s.k. "Mamma"-sushi så länge? Vet att det inte är riktigt samma sak, men det lindrar abstinensen en smula...

• Kiranna

Hej hej.

Häromdagen insåg jag helt plötsligt att verkligheten snart kommer hoppa på mig och att jag kommer bli mamma..Jag menar, självklart VET jag att jag kommer bli mamma snart, men när sambons kusin, som låg 4-5 veckor framför mig (jag är i v.30) helt plötsligt fick en liten kille i helgen så kom det så nära inpå...

Iiiiik...snart är det verkligen dags...

• Kiranna

Godmorgon!

Hur var det nu igen? Är det 60 dagar innan bf som man kan börja utnyttja havandeskapspenning? Och fram till hur lång tid innan bf kan man få det - var det 11 dagar? Glömmer saker hela tiden..

• Kiranna

Annki72:

Tack! Ska springa och prata med chefen nu så det kan ju vara kul att åtminstonde ha liiite koll på vad man pratar om.

Ha det gott i dag alla!

• Kiranna

annki72

Vilken söt liten varelse du ska få...vill också ha!
    Visserligen heter min vovve också detta - men jag tycker ju att det är så fint på små pälsbebisar: Döp honom till Loke vetja!

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3