Inlägg från: Helenander |Visa alla inlägg
  • Helenander

BF Juli-07 Nr3

Hej,

Var år och dagar sedan jag skrev här så nu blir det långt, tappade sugen lite vad gäller allt sådant här skrivande i samband med att jag startade det andra julimammor-forumet (vilket inte var meningen som något negativt från min sida...). Hoppas att jag är välkommen tillbaka ändå...? Har varit in här rätt mycket på slutet och även tassat runt i era krypin för att se vad som händer med er alla, är ju trots allt lite roligt att "prata" med personer som är i samma situation som jag själv. Känns dock inte riktigt snyggt att bara smyga omkring och tjuvläsa utan att skriva något själv så jag gör ett försök...

Har läst att många av er verkar ha en massa krämpor, tycker synd om er, måste vara jättejobbigt att inte må bra, vare sig det är fysiskt eller psykiskt, samtidigt som det skall vara en rolig, lycklig och härlig tid. Kan ibland inte förstå hur jag kan ha sådan tur som klarar mig så bra. Har bara lite foglossning och sammandragningar om jag bär tungt men det går ju oftast att undvika. Kanske inte just nu dock för min 2,5-åriga dotter har brutit benet när hon hoppade studsmatta så hon har varit gipsad nu i 1,5 vecka och har 3,5 vecka kvar innan vi får ta bort gipset. Dessutom har jag fortfarande inte gått upp något i vikt, eller jag har gått upp fyra kilo sedan årsskiftet men dom kilona gick jag ju ner i början av graviditeten så jag ligger på +-0.

Har även läst att det närmar sig en jobbig tid för Mjukis, lider verkligen med dig, måste vara jättejobbigt. Även om ett nytt barn aldrig kan ersätta ett annat måste det dock vara skönt att ha något annat att fokusera på också när sorgen sätter in.

Vagnar har många av er köpt också, jättefina! Vet inte vem det var jag såg hade köpt en grön men den blev jag riktigt avis på Jag har äntligen tagit mig i kragen och sålt min svarta Emmaljunga Edge Duo Combi från -04 och istället köpt en begagnat Babytravel Jogger från -06 i jättefint skick. Det enda dumma är att jag ville ha en svart sådan också men hittade ingen som jag lyckades köpa för ett bra pris så det blev en med beige liggdel och en röd sittdel, kostade bara 1500:- för hela alltet så jag slog till ändå Min vagn fick jag 3500:- för så jag tjänade ju en slant också som jag bla tänkte lägga på ståbräda och babysitter till bebisen. Dessutom har den nya sittvagnen varit ovärdelig nu när Ellen har brutit benet eftersom på våra andra vagnar gick det inte att ta bort bågen som benen skall in under. Är lite svårt (läs omöjligt) att klämma in ett ben med gips från tår till halva låret under en sådan båge.

Är sååå himla avis på er som kan åka till Ullared och handla, bor alldeles för långt bort själv. Måste vara en dröm att gå omkring där och fynda en massa bebisgrejer nu.

Funderade också på något inlägg från Dalarna-borna här tidigare. Jag bor ju i Gävleborg och har inte hört något om att vi skall skicka personer till Falun. Vet att många som bor här omkring brukar åka till Mora för att föda, det gjorde jag med Ellen också, men det ska ju ha stängt i sommar så det är ju inget alternativ för oss den här gången. I normala fall har jag aldrig hört någon som åker till Falun istället för till Gävle eller Hudik men det kanske är något speciellt i sommar då...? Föda i en korridor verkar inget vidare... Själv har jag, efter en del terapi, beslutat mig för att jag vill ha snitt den här gången och då i Gävle, är så himla förlossningsrädd, känns jätteskönt att ha fattat beslutet i alla fall så får vi väl se vad läkaren säger när jag får träffa honom/henne.

Vad läskigt det måste ha varit för Pusselbiten och Zandrisen (tror jag det var...) att få så där mycket värkar, vilken tur att det inte var någon fara dock men ta det lugnt för guds skull!!

Har förmodligen glömt att kommentera en miljon saker nu men det är inte så lätt när man varit borta så länge...

• Helenander

Vickyb - Ingen alls, vi lade ner det, eller det finns fortfarande kvar tekniskt sett men ingen har skrivit på länge.

• Helenander

Fy, vad läskigt att dra och sätta tillbaka tänder... Jag har fruktansvärd tandläkarskräck (vet inte riktigt varför för jag har aldrig ens haft något hål fast jag är 32 år) men jag vet inte vad jag skulle göra om jag var tvungen att göra något sådant med tandsingarna.

Giafia - Hur sätter man fast protesen? Måste de skruva fast den i käken eller fästs den på något vis i de andra tänderna? Vet förresten inte om jag vill veta svaret...

• Helenander

Usch, sex, vad är det...? Har aldrig varit så osugen som jag är just nu, var samma sak förra gången jag var gravid också, måste ha något med hormonerna att göra, i normala fall har jag överskott på testosteron vilket brukar ha motsatt verkan tror jag

• Helenander

Jag har precis satt i mig mer än en liter jordgubbar med mjölk till middag, sååååå himla gott!! Är inne i någon period nu då jag har svårt för varm mat, så var det i början av graviditeten också. Skulle kunna äta jordgubbar både till frukost, lunch och middag. Smet lite tidigare från jobbet idag så jag hann ner till torget för att köpa dem hos grönsakshandlaren som är här torsdagar och fredagar innan jag hämtade Ellen på dagis. Köpte tre liter men måste nog ner i morgon igen så det räcker hela helgen. Ellen åt typ en korvskiva till middag för hon ville också ha jordgubbar när jag åt det, härlig mamma som lär barnet byta ut riktig mat mot annat... Men jag tröstar mig med att det vore värre om jag hade ätit godis

• Helenander

Lindisen - Undrar om det inte brukar vara så, att det är helt normalt, bebisen blir större och får mindre plats att röra sig på och kan inte sparka lika mycket. Har för mig att det var så min förra graviditet också.

• Helenander

Hallonfot - Usch och fy vad tråkigt att ha magkatarr, har haft en släng av det jag med förra sommaren efter att jag stressat och jobbat för mycket. Har dock inga bra råd att ge, att äta lite och ofta, inget fett osv men sådant vet du väl antar jag Jag åt receptfria tabletter då som hjälpte jättebra, Omeprazol tror jag de hette, men de kanske man inte får äta när man är gravid...

• Helenander

Jag har inga bristningar pga graviditeten, fick inga förra gången och har inte fått några ännu den här gången heller. Däremot har jag vita sådana där märken på bröst och höfter från tonåren...

• Helenander

Stranden, solbränna... Fattar ingenting... Här är det typ fem grader varmt, mörka moln och regn... Åh, vad jag önskar mig lite solsken... Idag har varit en riktig pestdag tycker jag, dels vädret och dels så jobbar min sambo så jag har varit ensam med benbrytardrottningen som måste bäras. Jag har så fruktansvärt ont i ryggen och lite i magen men vad ska jag göra? Så länge vi är inne går det rätt bra, då hasar hon sig fram och tillbaka men måste ändå bäras upp i matstol osv. Ute är det vagn som gäller men hon ska ju i och ur den också. Dessutom börjar jag nog bli förkyld uppepå allergin för jag har huvudvärk och känner mig konstig i halsen. Är på riktigt dåligt humör också så jag pallar inte så mycket mer idag nu... Så nu har jag gnällt lite

• Helenander

Jag kan inte förstå hur ni får i er så mycket mat!!! Jag petade i mig en korv med bröd och en halv utan bröd (trevlig lördagsmiddag va )och höll sedan på att spricka av mätthet, efterrätt på det hade aldrig gått... Tre spättafiléer då skulle jag förmodligen dö eller ligga och flämta resten av kvällen. Är det bara jag som känner mig mätt på ingenting nu för tiden? I normala fall äter jag som en häst.

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3