Inlägg från: Prinsessan Zelda |Visa alla inlägg
  • Prinsessan Zelda

BF Juli-07 Nr3

sockerbelastning är väldigt olika i landet på om man får göra. där jag går gör man det bara om blodvärdena visar på nånting. Min kompis i skåne fick göra det på rutin med båda sina barn. alla fick det där, utan någon orsak. Man ska vara glad att man slipper. det är skitäckligt och jobbigt. Jag fick göra det då jag hade lågt sockervärde en gång på vanligt bm besök. Dricka massa sliskigt som man nästan spydde av och sen inte äta på flera timmar. Hua! (kan säga att det inte visade något)

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • Prinsessan Zelda
    Karttu skrev 2007-03-27 21:12:32 följande:
    Tack Sylt för svaret på min fråga! Jag har en ny fråga idag, är inne i en jobbig "oros-period" nu, då jag verkar oroa mig för allt möjligt och omöjligt...Varför ska man inte ligga på rygg när man är gravid? På vilket sätt är det skadligt? Så har jag hört att det ska vara iaf... Jag var på ansiktsbehandling idag och låg på rygg, iofs med benen böjda i 1½ timme, inga problem med det förutom att höfterna blev sjuka till sist. Men, någonstans i bakhuvudet minns jag att man inte ska ligga på rygg när man är gravid - nån som vet?
    mot slutet av graviditeten ska man vara försiktig med att ligga på rygg då tyngden av magen kan trycka på aortan och syretillförseln till dig själv och bebis kan minskas. tror det är så ungefär, ska se om jag hittar lite fakta om det.
    kände själv förra graviditeten att det blev obehagligt att ligga på rygg mot slutet, andningen kunde bli sämre osv.
  • Prinsessan Zelda

min bm säger att sf måttet inte behöver ha med hur stor bebis är, utan hur stor livmodern är. Det kan vara mycket fostervatten tex.

men jag tycker ofta de med stora sf mått får lite större barn också.

• Prinsessan Zelda
    17. Är det farligt att sova på rygg?
    När man är gravid kan det hända att man får en svimningskänsla om man sover på rygg. Det beror på att livmodern trycker på stora kroppsvenen, vena cava. Återflödet av blod till hjärtat minskar och mängden blod som hjärtat pumpar ut per minut minskar. Det gör att blodtrycket sjunker, hjärtfrekvensen ökar och man får hjärtklappning. Det går över om man lägger sig på sidan, och är inte farligt. Vänster sida är den bästa sidan att sova på när man är gravid, för då cirkulerar blodet bäst, man får mindre besvär av halsbränna och det är skönare för ryggen.

från www.mama.nu/gravidnojor
  • Prinsessan Zelda
    L2K skrev 2007-03-28 19:56:17 följande:
    tbmh - vad jobbigt!!! Usch och bläääää jag har ätit för många djungelvårl!!! Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
    går det

älskar djungelvrål
  • Prinsessan Zelda

sitter själv och äter vindruvor men nu när du nämnde djungelvrål måste jag gå och ta. Tur sambon köpte en extra stor påse på båten sist

• Prinsessan Zelda

vet inte. gör aldrig det då jag föstått det inte är särskilt bra över huvud taget.

• Prinsessan Zelda

man kan ju få pigmentfläckar i ansiktet av solen när man är gravid, man kanske får det av solarium också???

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3