Inlägg från: Helenander |Visa alla inlägg
  • Helenander

BF Juli-07 Nr3

Zandrisen - Jag förstår "gnället", skulle nog bli skogstokig om jag blev sängliggande utan tv (1:an och 2:an räknas inte som tv) eller böcker, hua, måste vara jobbigt nog ändå.

Zelda - Vad skönt att du fick HP beviljat!

Mammab - Ska du verkligen hålla på så mycket när du får ont och tryck neråt!!? Jag tar varje chans att gnälla och bara lägga mig och låta någon annan göra jobbet jag

Vad gäller trötthet så är jag också fruktansvärt trött nu, känner att allt på jobbet tar säkert dubbelt så lång tid nu som det brukar göra, hjärnan hänger inte med liksom. Å andra sidan brukar jag vara VÄLDIGT effektiv så nu kanske jag har normal arbetstakt Min trötthet kan i och för sig kanske förklaras av att de senaste två veckorna har jag inte sovit mer än i genomsnitt fem timmar per natt upphackat på många perioder eftersom min dotter gråter större delen av nätterna, tror jag behöver lite mer sömn än så faktiskt...

Skolan längtar inte jag tillbaka till heller, tog mig igenom tre års högskolestudier också efter gymnasiet trots att jag var fruktansvärt skoltrött och nu vill jag aldrig se en skola mer i hela mitt liv. Är visserligen glad att jag gjorde det då men aldrig mer Att dessutom få lön är sååå mycket bättre än studiemedel

• Helenander

Hallonfot - Det räcker med moderskapsintyget till FK, jag fick sedan en lapp hem som jag skulle lämna till lönekontoret så att de fick fylla i min lön osv så FP blir riktig. Lite onödigt kan jag tycka för jag har ju redan anmält min inkomst när jag fick min senaste lönehöjning. Vet annars inte vad som händer om man inte skickar in moderskapsintyget... Vet att FK får avisering om att du fött barn så att du får barnbidrag men annars har jag ingen koll alls.

• Helenander

Milla med killar skrev 2007-05-16 12:59:48 följande:

Hallonfot.Han kan ta ut 10 pappadagarna när som helst inom några månader sen barnet föds , minns inte exakt om det är 3 månader typ.men är han ledig så kan ni ju spara dom till hösten.Det är bara att ringa eller göra via nätet om ni har e-leg.
    Går faktiskt att göra via SMS nu för tiden också Skicka TIODAGAR Pappans personnummer till 71020. Pappadagarna är ju tillfällig föräldrapenning så jag antar att man måste göra det senast samma dag man skall börja ta ut dem som med vanligt TFP men det är jag inte säker på.

Vanlig TFP kan man förresten också anmäla via SMS nu men då skriver man TFP Ditt personnummer Barnets personnummer och skickar till 71020.
  • Helenander

Milla - Hoppas att du kryar på dig snabbt, inte roligt att vara både sjuk OCH gravid

• Helenander

Vad roligt det låter med all shopping... IKEA är rena rama våta drömmen för mig att knalla runt på, älskar att ändra om hemma och handlar man på IKEA behöver det ju inte bli så dyrt Att bygga ihop eländet är desto värre tycker jag, har haft två byråer till sovrummet hemma sedan i februari nu som min sambo skulle byggt ihop men han gör det ju aldrig Igår tvingade jag honom därför att bära fram paketen till vardagsrummet så satte jag mig och byggde ihop det hela, säger bara det mammab, hur orkar du hålla på med sådant där??? Jag fick halsbränna, magont, ryggont och kunde knappt ta mig upp från golvet när jag var färdig med båda och ändå har jag inte särskilt mycket gravkrämpor i vanliga fall... Bra blev det i alla fall

Nu måste jag bara ta en tur dit igen för att köpa en kontorsstol, två hyllor att ha som sängbord och ben till sängmadrasserna så är jag ganska nöjd med möbleringen i sovrummet sedan. Väggar och golv är en helt annan sak, min sambo har hållit på att renovera där inne sedan januari nu, han skruvar typ en skruv i veckan eller något nu så en vägg är bara gipsplattor och de övriga tre ser hemska ut. Golvet skall också bytas men det är inte sååå hemskt i alla fall. Måste försöka tvinga honom att göra färdigt det rummet innan bebisen kommer men vet inte riktigt hur bara...

• Helenander

Vallmar skrev 2007-05-19 13:59:24 följande:

Nu har jag spikat upp vårat nya skötbord, hmf eller sambon spika å jag titta på:) här med 
    Lyllo dig som har en sambo som gör något... Min har sedan han klev upp halv tio suttit och läst tidningen och druckit kaffe i en timme, masade sig sedan ner i källaren för att sitta vid datorn ett tag, tog sig upp igen och åt en av muffinsarna som Ellen och jag bakat på morgonen, duschade, bar upp några kassar kläder från källaren åt mig, tog en färdigklädd Ellen i vagnen och gick och kollade på en kompis som snickrar hos en granne, kom hem efter en halvtimme och satte sig framför datorn en sväng igen, kom upp och var förvånad över att jag och Ellen satt och åt utan att säga till honom , åt, plockade in sin OCH MIN tallrik i diskmaskinen och lade sig sedan på soffan för att vila lite, har ju varit en ansträngande dag... Han frågade om vi kunde äta kyckling ikväll, jag sa visst och frågade vad för sorts kyckling och han visste inte, jag tänker i alla fall inte åka och handla till något jag inte ens vet vad det är när han inte gjort typ ett dyft idag så vi får väl se om han blir överraskad när det inte finns någon mat på bordet ikväll Snart ska han åka iväg och köpa cigaretter till sig själv så då måste han nog vila ett tag igen sedan

Själv har jag varit uppe med Ellen, fixat och ätit frukost med henne, vi har bakat muffins, bytt två bajsblöjor, tvättat och klätt på henne, tvättat två maskiner, plockat undan en maskin tvätt, plockat undan allmänt i huset, plockat ur och i diskmaskinen och satt igång den igen, duschat, sorterat alla Ellens gamla bebiskläder efter storlek och lagt dem i olika kartonger, städat förrådet så det går att få in dem där, lekt med Ellen osv osv.

Jag är såååå fruktansvärt trött på den person han är just nu att jag kan kräkas på honom!!! Han började renovera två rum i januari som fortfarande är långt ifrån färdiga, det har legat en stor hög tallgrenar i trädgården som rasade från vår tall när första snön kom i typ november, har en massa trädrötter i trädgården som han skulle grävt upp i höstas men inte orkade då, han har lovat att bygga ett skötbord på en toalett vi inte använder tills bebisen kommer osv osv så det är ju inte så att han inte har en massa saker att göra. Men det är ju otroligt synd om honom nu för han har stressigt på jobbet, får inte sova på nätterna (fast jag drar största lasset där och även jag jobbar 100%) och dessutom har han ju en vilovecka i Norge att planera och packa inför.

Jag låter inte alls arg va...? Nu har jag gnällt av mig en hel del i alla fall
  • Helenander

Vallmar skrev 2007-05-19 14:37:57 följande:

Men Helenander!!Så ska det inte få vara tycker jag, tycker vi alla gravida vackra kvinnor är värda att sitta i soffan o mumsa glass samtidigt som vi får fotmassage!!Sen när karln har masserat vårat fötter ska han städa, tvätta, plocka in i diskmaskinen, byta blöjor om man redan har barn, klippa gräsmattan o man har nån sådan o till sist laga mat. När han har gjort det kanske han kan få spela lite tvspel eller sitta vid datorn en stund. Visa nu detta för din karl:)
    Precis min åsikt Han har åkt iväg för att köpa cigaretter nu och har faktiskt LOVAT att bära ner mina klädförpackningar i källaren sedan, det du!! Inte en tanke dock på att köpa mat på samma gång när han ändå är på affären
  • Helenander

Min var också en dröm - de första två åren, sedan har det gått utför Han kikade upp från källaren en sväng alldeles nyss och kollade det här med maten, när jag sa att jag inte handlat bad han mig göra det så skulle han laga den sedan vilket är skönt i alla fall. Av lådorna med kläder är det dock bara en av sju som lämnat hallen för källaren ännu men har har förklarat att han är sjuk också, blev förkyld för 1,5 vecka sedan så han lär ju vara dödsjuk nu

• Helenander

God morgon! Stora kramar till er som har det jobbigt både kroppsligt och annat!!

Själv känner jag mig på synnerligen gott humör idag, jag och Ellen skall åka till mina föräldrars stuga i skärgården där Ellen älskar att vara och min sambo har deklarerat att han skall slipa väggarna i ett av rummen vi renoverar, klippa gräsmattan OCH ta bort "majkasen" från tomten om han hinner, jag är helt chockad...

• Helenander

Vill bara gråta Efter att ha varit i skärgården hela dagen och var lagomt trött kom jag hem och upptäckte ett vitt dammlager över allt i hela huset, tydligen hade han inte täckt över någonting innan han slipade spacklet på väggarna idag... Är väl bara att städa... Vardagsrummet är ganska ok nu men var ju tvungen att riva ut allt, damma allt och tvätta alla sofföverdrag och kuddar (det är inte gjort ännu men de är bortrivna i alla fall) samt duscha alla blommor, I HELA HUSET!!!

• Helenander
    zandrisen skrev 2007-05-20 19:58:24 följande:
    Håller med Vallmar Helenander! Har han skitat ner så får han väl städa? Förstår innerligen att du är besviken, här lovar han äntligen att ta itu med grejer, och så får du städa upp efter honom...  Då försvinner ju nästan glädejen för det som blitt gjort ju!
    Jo, man kan ju tycka det men han tyckte att det inte var så farligt, att vi inte behövde städa ikväll, vet inte om det hade känts så mycket bättre att städa efter att ha jobbat en hel dag i morgon heller. Att Ellen satt och ritade figurer i dammet på vardagsrumsgolvet och att jag kunde se på köksbordet vart hans kaffekopp hade stått hela dagen valde han nog att inte se... Kan väl "försvara" honom lite med att han höll Ellen sällskap så hon inte kröp omkring i dammet och hjälpte till med allt jag bad om i alla fall... Nu kan jag dock knappt stå upp pga ryggen så jag skall lägga mig och hoppas på att det är bättre i morgon, annars jobbar jag hemifrån så kan jag i alla fall vila lite då och då och tvätta några maskiner under dagen också, har typ tio maskiner tvätt på kö för tillfället pga detta. Är riktigt bra att ha möjligheten att jobba hemifrån när något inte är helt ok i alla fall.

Sov gott på er så hörs vi i morgon!
  • Helenander

God morgon på er allihopa! Hoppas att ni får en bra dag utan smärtor och andra krämpor. Fy vad läskigt med branden, tur att ingen ni kände verkar ha varit med!

• Helenander

Här är en till som inte dricker kaffe, har så många laster ändå så kaffe känns onödigt att lägga till Kommer nog aldrig att bli vuxen...

• Helenander

Usch, här pratar ni vikt ser jag, mitt hatämne... Jag vet att jag behöver gå ner i vikt, är 162 cm lång och vägde innan jag blev gravid 76,6 kilo, nu när jag är i vecka 30-31 sådär väger jag 78 så inte mycket har satt sig på mig under graviditeten. Däremot har jag gått hos en gynekolog för att bli gravid över huvud taget, har PCO-S och ju mer jag lägger på mig desto sämre blir mina hormonhalter och insulinresistensen och desto lättare lägger jag på mig, blir som en ond cirkel Jag vet att jag är överviktig (min läkare var så bussig att han sa att jag inte bara är överviktig utan på gränsen till fet rakt i ansiktet på mig vilket inte är så roligt att höra...) och att jag måste gå ner till åtminstone under 70 men fy vad svårt det är...

• Helenander
    Beckah82 skrev 2007-05-21 16:17:28 följande:
    Hoppas ingen blir ledsen
    Inte jag i alla fall Gillar inte att prata vikt men jag har kommit upp i den åldern att jag vant mig vid min kropp och inte bryr mig lika mycket längre, det är sådan här den är, överviktig, breda höfter, fyrkantig häck, enorma bröst och sladdriga armar, det enda jag är relativt nöjd med är midjan som är rätt "smal", jämfört med resten då Men då har jag ju bullar ovanför och nedanför den istället... Gillar faktiskt att vara gravid för det är de enda gångerna jag känner att jag kan ha i princip vilka kläder som helst, oftast är det magen som sätter stopp (överflödet på bakdelen ser jag ju inte lika lätt ) men nu är det bara roligt att sätta på sig kläder som visar magen tycker jag.

Jag tror att det är så att alla är olika och få personer är helt nöjd med allt, jag skulle gärna se ut som Beckah, Zelda mfl men jag kanske har något som de skulle vilja ha istället. Mina bröst är dock inget att ta över, orsakar bara besvär med rygg och kläder. Opererade bort 1/2 kilo på varje när jag var 17 år men till skillnad från rullgardinsflikkan är jag inte begåvad med att brösten försvinner när jag går ner i vikt, går jag upp ökar dom, går jag ner minskar de inte. Kanske roligt för de som inte är med om det men jag är inte lika förtjust i den utvecklingen
Svar på tråden BF Juli-07 Nr3