• L2K

BF Juli-07 Nr3

Zelda - några kronor hit eller dit kan väl göra nån hundring i slutändan.
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
  • L2K
    Lindisen81 skrev 2007-04-19 13:19:44 följande:
    min sjukpenningnivå är 429 kr/dag, å lägsta nivån är 180 kr/dag... när tar man ut vad...????!!! hjälp mig, börjar ju få panik, snart kommer ju bebis å jag fattar nog noll! nån som kan maila mig med en bra förklaring på allt detta eller lägga ut i tråden? kanske vi ska ha en till tråd med bara snack om fk??f-n nu måste jag till jobbet oxå!
    Jag minns inte exakt när man får börja men du får iaf inte ta ut några garantidagar från början.
    Tror det är efter typ 180 dagar eller nåt sånt... Sen pusslar du bäst du vill. Första året har du rätt att ta ut hur du vill, bortsett från regeln med garantidagar. Från ettårsdagen måste du ta ut fem dagar i veckan om du är hemma på heltid.
  • L2K
    Hallonfot - skönt och veta att jag har fattat nåt rätt nångång.

Tyvärr hör jag till den skran med skral ekonomi men det är mitt eget fel. Om jag inte hade dragit på mig en massa dumma skulder skulle vi haft en jättebra ekonomi med tanke på våra inkomster. Men som sagt, dum har jag varit och nu får jag stå mitt kast... Fast ju högre inkomst desto snabbare försvinner skulder är mitt motto just nu.
  • L2K
    little baby skrev 2007-04-19 13:33:45 följande:
    ush vad svårt det är med FP och allt sånt. Visst är det så att HP räcker från 60 dagar innan BF MEN  inte dom 11 sista dagarna? Då får man ta semester eller FP !?Har jag fattat det hela rätt?
    Du har fattat rätt!
  • L2K
    Mjukis82 skrev 2007-04-19 13:39:05 följande:
    Det är samma här.... vi hade haft det jättebra om vi (mest jag) inte hade haft en massa dumma och onödiga skulder! Men man lär ju sig av sina misstag iallafall!
    Jo, jag hoppas att jag har lärt mig den här gången.
    Innan har jag liksom inte varit så medveten om om jag tjänar bra eller dåligt eller om sambons lön varit bra eller dålig. Tagit emot det som satts in på kontot, betalat räkningar och gjort av med pengar liksom...
    Men nu har jag börjat fatta att det vi tjänar faktiskt är ganska bra och ändå får vi knappt ihop det. Så jag hoppas att jag ska lära mig nåt av detta.
  • L2K
    Nathalie009 skrev 2007-04-19 13:43:26 följande:
    jag har också undrat d där med Faderskapsgrejjen man skriver på?MInns inte hur de var när evelina föddes men minns inte att hennes pappa skrev på nå sånt men d msåte han väll ha gjort men tro isåfall vi fick de hemskickat :SGår man till familjerätten å skriver under ett papper bara lr hur e d man gör förstår ingenting:Sska jag skriva under nått lr e d bara killen som ska det?-förvirrad-
    Man blir väl kallad till familjerätten för att skriva under. Är väl båda som gör det om jag minns rätt.
  • L2K

Vi har varit där båda gångerna, typ fem minuter och sen klart.

• L2K
    Lindisen - Våra har börjat vid ca 12-13månader. Basse gick iofs inte full tid från början för då deltidsjobbade jag. Men Oskar fick hoppa in och börja på heltid nästan på en gång för då hade jag bytt jobb.

Hur mycket du tar ut är ju upp till er, vad ni klarar er på.
  • L2K
    Beckah82 skrev 2007-04-19 19:02:27 följande:
    Lite bilder från idag på Alvin:  Snoppen Liten handAnsiktsprofil
    Vilka fina bilder!!!!! Fick du med allt på skiva idag?
  • L2K
    Lindisen81 skrev 2007-04-19 19:05:58 följande:
    så då borde man va nöjd med runt 6600 i månaden? då får jag va hemma ett år å sambon ca 6 månader. sedan fanns det kvar 90 dagar med lägsta nivå att ta ut oxå, dom kan man väl sedan baka in på nått sätt i det man tar ut, typ fem dagar med den där höga i veckan sedan en dag i veckan med lägsta...?
    Garantidagarna kan du baka in precis hur du vill. Du kan tex ta ut 5 sjukpenning dagar i veckan två av fyra veckor och 4 dagar två veckor och sen fylla på med två garantidagar. På så vis kan du ju spara lite dagar och va hemma längre.
Svar på tråden BF Juli-07 Nr3