• Karttu

BF Juli-07 Nr3

Precis så är det ibland för mig oxå tbmh! Det är skönt att gråta, och ibland blir det mycket gråt.

Du verkar ju ha en underbar man iaf! Min man har tagit fasta på en sak han läste under vår första graviditet: att kvinann blir "besynnerlig" under graviditeten. Detta uttryck använder han ofta för att beskriva mitt humör...

Hoppas att resten av din dag får bli bra tbmh!

• Karttu

Oj oj mammab, hoppas penicillinet biter på öroninflammationen! För sonen krävdes det två kurer på raken innan den gav med sig, men nu tror jag att den är borta.

Här i Finland har vi sisådär 2-3 plusgrader... Inget varmt valborgsväder trots att solen skiner. Dessutom blåser det otroligt kall blåst, så det är bäst att hållas i lä. Jag har just kokat fyra satser munkar, så om ni vill komma hit och äta munkar är ni välkomna!

• Karttu

Solstraalen: Nä, det är inte roligt att dela köket med objudna gäster. Förra veckan hittade jag mössdynga högst upp i våra köksskåp. Uääk!! Det ledde till en våldsam saneringsåtgärd, men fortfarande har jag obehag att använda kärlen.

Jag skulle inte slänga allt ur skafferiet om det nu inte är så att odjuren finns överallt. Kolla mjölet, ibland kan det finnas småkryp i mjölpåsen och då rekommenderas väl det att man slänger ut allt och städar upp innan man handlar ny mat.

• Karttu

Idag var jag till bm och hon var nöjd med mig.

Lite spår av äggvita i urinen, men blodtryck, hb, vikten och babyns hjärtljud var ok. Jag hade gått ½ kg i veckan nu denhär senaste månaden, så nu är jag på +11 kg. Med sonen gick jag upp totalt 12 kg, så jag tror att det blir nytt rekord denna gång... Fr.o.m. nu så ska jag gå varannan vecka till bm på kontroll. Har ni så oxå?

Här i Finland har vi annars nånting som kallas "moderskapsförpackning" som man får ansöka om från vår motsvarighet till fk. Vill ni se innehållet för 2006 finns det här: www.kela.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/010403100821MP

Det är alltså en stor låda full med kläder och lite blöjor och annat användbart. Värdet är väl nånting över 200 euro, men om man vill får man ta pengar istället, då får man 140 euro. En bra förmån, även om det nu kanske inte följer senaste modet allt som finns i den... Denna års låda har inte kommit än, men jag har sett bilder av kläderna och de gillar jag bättre, så jag hoppas att fjolårets lådor hinner ta slut innan de skickar åt mig, så jag får av de nya. Usch, man borde ju inte vara så kräsen när man får allt gratis, men men.

• Karttu

Ja Syrran... Jag börjar bli nervös jag oxå. Hur ska det gå med två barn???? Men tillika så ser jag ju fram emot det, så jag är lite ambivalent, eller vad det nu så fint heter. Vi måste peppa varandra till att tro på oss själva och att det kommer att gå bra!

• Karttu

Jag tycker oxå att det låter tidigt Beckah. Ring och fråga råd så vet du! Den återbildas ju iofs, men iaf.

• Karttu
    Bättre att ringa en gång för mycket...

Efter att slemproppen går får man väl iaf inte bada i simhall, men det kan ju dröja flera veckor efter att den lossnat tills att förlossningen startar.
  • Karttu

Men glass är väl bra mot halsbränna?! Så om man äter snickersglass borde ju chokladen och glassen ta ut varandra. *hoppas*

Ledsen mjauen, jag harinte sparat listan med saker att packa i bb-väskan. Jag skulle ha klarat mig bra med rådgivningskortet (eller vad det heter), tandborsten och kameran.

Idag har jag testat att baka en äppelkaka med karamellsås på som Martha Stewart bakade en gång i sitt program. Den blev si sådär, halva är kvar ännu, så vi får nog bjuda gäster imorgon som får hjälpa oss att äta upp den.

• Karttu

Beckah: Angående ilningarna så hade jag sådär när jag väntade sonen, typ en månad före bf. Fast då gick ilningarna nästan ända ner till knäna. Min gynekolog sa att det beror på att bebisen ligger på en nerv, att det är helt ofarligt och att det naturligtvis går om efter förlossningen, vilket det oxå gjorde.

Min bm sa att det beror på att livmodertappen och -munnen håller på att mjukas upp och förbereda sig inför förlossningen, så hon höll oxå ilningarna som ngt positivt.

Äntligen har vi fått tillbaka värmen hit till oss oxå. Sonen har stegring pga tandsprickning, men vi var ändå ute på en promenad på förmiddagen hela familjen, såååå skönt!

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3