BF Juli-07 Nr3

Ni kan läsa min förlossningsberättelse om ni vill. Finns i mitt krypin.
Den här gången vill jag ha mer andningshjälp av bm och uska. Förra gången fick jag ingen, utan jag bara låg där tills jag trodde jag skulle dö av smärta. Till slut bad jag om ryggbedövning, vilket fungerade jättebra. Men jag vill helst inte ta det då det kan uppstå komplikationer. det gör jag bara i nödfall, om jag inte pallar mer. Sen så sprack jag ingenting förra gången vilket var skönt. Vill såklart slippa det igen. Och jag vet ju nu att jag kan föda utan att klippas i alla fall. Så det måste de fråga mig om, ifall de vill klippa. För det vill jag inte!! Förra gången krystade jag 1 timme så det får gärna ta tid denna gången också. Vill inte heller kejsarsnitt, men det kan jag ju inte styra, om något akut uppstår.
fast om ni blir sjukskrivna nu spelar det ingen roll väl. de går ju efter årsinkomsten som man hade förra året.
när man fyller i SGI papprena så fyller man ju i förra årets inkomst, inte månadslönen. Vilket är bra om man har bonus tex som inte är fast i månadslönen. jag får ju min förra SGI då Adam inte han bli 1 år och 9 månader innan denna graviditet började.
Sjukpenninggrundande inkomst, SGI, används för att räkna ut din föräldrapenning. Din aktuella inkomst ligger i regel till grund för beräkningen av SGI. Om du är anställd beräknas årsinkomsten med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel OB-ersättning, vikariatstillägg och provision.
från FK hemsida.
om man inte jobbat på ett tag tror jag inte man får så hög sgi tyvärr. men jag kan inte fk konstiga regler utan och innan.