• Ylle

Är IKEAs symaskin nåt att ha..?

Såg att IKEA har börjat sälja symaskiner, en billig modell för typ 6-700.

Är det någon som köpt den? Är den ok om man i stort sett bara vill sicksacka och köra lite raksöm på typ gardiner? Eller klarar den kanske mer?

Jag har redan en billig rackelmaskin som jag köpte på Coop i ett svag ögonblick, den är helt värdelös på basfunktionerna. Resårsöm är den däremot en fena på. Idiotiskt.

Jag syr inte tillräckligt mycket för att vilja spendera flera tusenlappar på en bra maskin... IKEAs vore ju great om den funkar någorlunda.

• Svar på tråden Är IKEAs symaskin nåt att ha..?
  • Smurfas

Tråckla (under sytillbehör)

• mamma till busungar

tack!
    nu hittade jag den...
    såg mycket enkel ut!!!
    Jag blir lite skeptisk

• Smurfas

Vad menas med bruksmaskin?

Jag är ute efter just nåt som man kan fålla gardiner, byxor eller sy nåt kuddfodral. Kanske är nåt för mig då?

• Smurfas

Vad menas med bruksmaskin?

Jag är ute efter just nåt som man kan fålla gardiner, byxor eller sy nåt kuddfodral. Kanske är nåt för mig då?

• 13 år emellan

Tja, ska du bara fålla gardinerna, lägga upp byxorna etc så kan det väl vara värt att försöka. Men att sy ett par byxor från början tar lite tiden och maskinen hinner bli varm.
    Själv är jag en periodare så jag syr just nu allt jag kan för den kommande i magen. Härom dagen blev det ett spjälsängsskydd. DET klarar den maskinen inte av!
    Fast jag rekommenderar dig fortfarande att köpa en bra beg. Man vill väl ändå att de ska hålla några år?

• iconic

13 år emellan: Var kan man hitta en bra begagnad maskin???

• Disis

hej! jag har gått i symaskinstankar ett bra tag nu men inte blivit av. efter att ha läst denna tråd åkte jag genast till ikea för att titta på fyndet och måste säga att den verkar rätt stabil så jag köpte en :) den kostade ju bara 500 spänn! jag lovar att uppdatera er om hur den funkar, dock har jag tyvärr ej tid till det just nu. jag har tidigare pluggat textildesign, det ska bli jättekul att börja sy lite igen :)

• karma5

Jag har köpt en men den ska bara användas för enklare projekt typ fålla upp lucianattlinnen, gardiner osv. Allt sånt som måste gå fort och som jag inte orkar sitta och sy för hand. Har inga planer på att börja sy mycket eller ge mig på mer avancerade saker. Än så länge fungerar den bra! Har visserligen bara använt den två gr...

• mammatillvictor

Jag tycker att 6-7000 kr är mycket pengar och då kräver i alla fall jag att den ska klara av mer än lägga upp byxor och sy upp gardiner. Jag köpte en begagnad maskin för 2000 kr och den klarar allt! (Husqvarna)

• Baronessan
    Vacker Silvana skrev 2007-03-11 14:52:13 följande:
    Jag tycker att 6-7000 kr är mycket pengar och då kräver i alla fall jag att den ska klara av mer än lägga upp byxor och sy upp gardiner. Jag köpte en begagnad maskin för 2000 kr och den klarar allt! (Husqvarna)
    Inte 6000 utan 600.

Jag var på IKEA idag och inhandlade en. Mamma ska ge sig på att sy lite med den så får vi se.

Jag tycker 600 kr är superlite pengar så är den crap (eller jag känenr behov av fler funktioner än raksöm, sicksack och knapphål) så köper jag en dyrare maskin sen.
    All the coffee in Colombia won't make me a morning person.
  • Disis

min kostade bara 500 kr!! har vi köpt samma maskin? den heter "tråckla"

• mammatillvictor
    Baronessan skrev 2007-03-11 16:46:32 följande:
    Vacker Silvana skrev 2007-03-11 14:52:13 följande: Jag tycker att 6-7000 kr är mycket pengar och då kräver i alla fall jag att den ska klara av mer än lägga upp byxor och sy upp gardiner. Jag köpte en begagnad maskin för 2000 kr och den klarar allt! (Husqvarna) Inte 6000 utan 600.Jag var på IKEA idag och inhandlade en. Mamma ska ge sig på att sy lite med den så får vi se.Jag tycker 600 kr är superlite pengar så är den crap (eller jag känenr behov av fler funktioner än raksöm, sicksack och knapphål) så köper jag en dyrare maskin sen. All the coffee in Colombia won't make me a morning person.
    hahahaha, jasså men dååå förstår jag Lite skillnad!
  • Baronessan

Mamma har testat maskinen nu och ger den klart godkänt (med tanke på priset). Funkar hur bra som helst, sa hon, till det lilla som vi syr (sy gardiner/kuddfodral, lägga upp byxor, laga nåt litet...).

All the coffee in Colombia won't make me a morning person.
  • 13 år emellan

iconic:

Jag köpte min på en mindre symaskin- och tillbehörsaffär i Malmö. Har sett att många har det, även specialbutikerna som bara säljer huskvarna eller tex pfaff. Själv äger jag en Bernina som jag är mycket nöjd med. Hade en ännu äldre maskin som jag lämnade i inbyte så det funkar också...
    Lycka till allihopa!!!

• Filifjonkan1

jag HATAR att sy men har kommit på att det inte är någon dum ide att inhandla en....jag tänker köra på IKEAS..

• Mrs Kaffelatte

Kolla i anonser, på Blocket och på ta till vara/återbruket butikerna.

Där kan man hitta bättre maskiner som är begagnade men kvalitet på..
    Skulle aldrig slänga ut penagr på nån plastig grej från Ikea.

Själv betalade jag 300 kronor för en i princip oanvänd Husqvarna maskin. Iofs gammal men pålitlig som sjutton!!!

Svar på tråden Är IKEAs symaskin nåt att ha..?