• MVB

Mondeo eller 945?

Eftersom bebisen kommer i juli är det dags att köpa(byta) bil. För tillfälle har jag en galant D4 men den är för små.

Just nur fundera jag mellan en ford mondeo från 1993-1996 eller en volvo 945. Skulle kostar rund 20000 eftersom det är det som jag skulle får ut av min gammal bil. Jag har hörd att ford har större problemer med rost, stötdämparna, länkarmerna, spindelled osv. är det någon som kan bekräfta det? Jag antar att volvon tar lite mer bensin men det skulle jag någ går med på om det är så att den är mer problemfri.
    AC är också ett måste.

Är glad över alla svar och eventuell andra förslåg för större bilar :)

• Svar på tråden Mondeo eller 945?
  • 08 Pappan

Hellre en Volvo än en Mondeo om du skall ha

• Eightball

Ja Volvo är mycket bättre än ford. Det är inte för inte som Fordarna ligger lägre i pris. Har precis själv bytt bil. Från Volvo 745 -90 till Toyota avensis -01. Toyota e också ett mycket bra allternativ.

• NiklasG

Snacka om att jämföra äpplen och päron. Visserligen är båda frukt men hallå

• pandakungen

Köp Volvo!! Både min bror och en kompis har haft Mondeo och de har krånglat väldigt mkt, och har fått lägga ut en massa pengar!

• MVB

blir väl en volvo :) är bara enklare och problemfriare, på min galant går det inte att bara byta spindelled man måste byta hela länkarm ser ut som på dem första mondeos.

• Volvotok

När det gäller Mondeo så kolla noga på framvagnsdelarna. Det är ett standardfel att fjädrarna är trasiga/av.

När det gäller 945.. så är väl rosten den största boven. Vill man kolla felkoder på 945 själv så är är det årsm. 91-95 som gäller. Vill man ha den nya, bättre lådan M90 så är det 94- (enbart turbon), 95 och nyare (övriga) som gäller..

• Tokstollen

Jag säger bara det att jag skulle aldrig köpa en ford. Dom rostar rätt så bra och det är dyra delar till dom men sen finns det säkert fördelar som ford har som inte finns hos volvo men jag skulle ändå föredra en volvo. Lycka till med ditt val av bil köp.

• Martin1980

Kan nog inte påstå att rost är ett så utbrett problem på en 945:a. Finns många bilmodeller som har mycket sämre rostskydd. Om du är orolig för rost kolla efter en Jämtlandskörd bil eftersom det inte saltas på samma sätt i Jämtland som i övriga landet.

Salt på väg=troligtvis större risk för rost.

Svar på tråden Mondeo eller 945?