• Anonym (fattig)

Avbetalning hos tandläkaren?

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor.

Jag skulle verkligen behöva komma till tandläkare, men har inte råd.

Har minst 2 hål som jag vet av (lagningar som lossnat) men det kan vara fler, en lagning lossnade för flera månader sedan, men måste verkligen fixas snart.

Men jag är student och lever på studielån, och har verkligen inte råd med en feträkning.

Om jag ringer till folktandvården, finns det möjlighet att ordna en avbetalningsplan där man betalar kanske 400:- / månad?

Vill verkligen fixa mina tänder, annars kommer jag inte ha råd förrän om tidigast 2 år till.

• Svar på tråden Avbetalning hos tandläkaren?
  • gulllis

det är bara att ringa och höra dig för...

du får bästa svar då...
    lycka till

• Anonym (fattig)

jo, det är så sant.

Eller om jag går dit personligen, funkar väl det med.

Ska göra det i veckan.

Tänkte bara om någon innan visste, så jag har en aning om vad de kan komma att säga.

• Hannah76

Det brukar inte vara nåt problem, jaghar gjort så hos min tandis (dock inte folktandvården). Ring o hör, jag är nästan säker på att det funkar där med.

• Anonym (M)

Hos folktandvården kan du få ett sk "tandlån" där du får en avbetalningsplan, enda kravet som vanligt är att du inte har några betalningsanmärkningar, jag tog ett sånt lån och betalade ungefär 500/månad, gå in på deras hemsida så står det precis hur det funkar.

• C Elegans

Jag har betalat tandvård på avbetalning många ggr, speciellt när jag var student och var tvungen att göra mycket omfattande ingrepp bla operera ut alla visdomständer, byta 8 st kronor, osv ingrepp för tiotusentals kronor.

Min tandläkare är privat, men det funkar säkert med folktandvården också, folk som inte har någon inkomst brukar ju få avbetalningsplan. Ring och kolla!

• Anonym (fattig)

tack så mycket för era svar.

Ska gå dit nu i veckan (går hellre dit än att ringa faktiskt )

Betalningsanmärkningar har jag inga, så det är inga problem.

500:- / månad kan jag klara av.

Om det går ska jag fixa tid så fort som möjligt.

Ska kika in på deras hemsida nu på en gång. (varför tänkte inte jag på det tidigare. )

Så glad jag blir.

• Anonym

Nej det fungerar inte med avbetalning hos folktandvården. Däremot kan de förmedla lån. Eller så kan du få faktura. SÅ underbar är tandvården i detta land att råkar man ut för ngt och inte har pengarna så är det tough luck!

• Anonym (fattig)

har varit och kikat på sidan nu, de pratar om ett tandvårdskonto. Antar att det är något sådant som menas, alltså att utföra tandvård på kredit...

Räknade även lite på hur mycket det kan kosta. Och kom fram till att det inte nödvändigtvis är så dyrt att gå till tandläkare ändå, men det riktiga priset visar sig väl först när jag kommit dit.

Tack alla.

• Anonym (fattig)

Anonym inlägg 7 - läste om det på deras sida, att de förmedlar lån mellan banken så jag kan ta tandvården på kredit. Men att det blir som ett litet lån hos banken då. Det står då även att de är förmedlare, men att lånet sedan är mellan kund och bank.
    Det borde ju då betyda att man får det på avbetalning ändå (lånet alltså).

Jaja, ska gå dit då jag får tid nu i veckan.

• gulllis

lite taskigt för dom som har fått en betalningsanmärkning och ha tandvärk men inte har råd att gå utan att få dela upp  avgiften eller ta den på faktura.

• Anonym

Det kan visst gå att få avbetalning. Hör med din tandläkare.

• Anonym (fattig)

anonym inlägg 11 - ska gå dit nu i veckan. Lite nervös, men är ändå rätt säker på att jag kan få avbetalning (har inga betalningsanmärkningar heller), de är väl mer intresserad av att få in pengarna än att förlora en patient.

Visar sig nu i veckan vad de säger, vet inte när jag har tid att gå dit, har massor att göra. Men att jag går denna vecka är bestämt, kan inte vänta så länge till.

Svar på tråden Avbetalning hos tandläkaren?