Inlägg från: Majalaja |Visa alla inlägg
  • Majalaja

-----> västervikstråden 5 <-----

Håller med om att det var trist på BB senaste gången. Jag hade tänkt att stanna minst tre dygn, vill gärna vara där tills amningen kommit igång. Men jag stack efter två dygn, visste liksom inte vad jag skulle ta mig för! Fast första gången, då var jag nära att bosätta mig där. Ville INTE åka hem innan jag fått kläm på allt jag undrade över...stannade...ährmf...sex dygn den gången! Men så hade ju Axel gulsot också och fick vara ifrån mig några dygn för att sola på neo. Så jag kände att jag tappade lite där...

• Majalaja

Så är man närmare 50 än 20 då...hua!! Jag som aldrig hade någon 25- eller 30-årskris börjar faktiskt känna mig riktigt gammal nu...

Men en mysig dag har det varit! Blev "väckt" i morse av mina tre killar. Fast då hade Axel tjoat omkring i vårt sovrum ett bra tag först, och Nils blev mer eller mindre uppsliten från tutten han fastnat i. Så så där väldigt sovande var jag inte. Men det var så gulligt när de kom in med frukost på sängen och Axel stämde i på "ja må hon leva" för full hals!

Sen blev det lite fika med några kompisar jag hade bjudit hem och nu ska vi snart äta middag med min pappa och hans fru som är på besök över helgen. Mysigt! Men gud, vilken hektisk dag det har varit, tycker bara jag har diskat, tvättat och bakat tårta hela dagen

• Majalaja

Frogleg: var det gott om vitsippor? Vi är ett gäng som tänkte åka dit i morgon, nämligen...fast fy, vad hemskt med huggormarna! Får passa oss då!

Vi var också på tivolit i dag och både Axel och Nils var överförtjusta. Axel vägrade gå ur karusellerna och Nils satt helnöjd i vagnen i flera timmar och bara tittade och skrattade!

• Majalaja

Frogleg: fin bild på Linnea bland blommorna och fin bild på ormen också men hu, en sån skulle jag inte vilja träffa på.

Vi kom aldrig iväg i dag så jag får hoppas på fint väder en annan dag i stället.

Har för övrigt också nya bilder i mitt galleri om nån är intresserad!

• Majalaja

Vi är också i valet och kvalet ang dagis nu. Axel går ju på Tallen men nu har vi flyttat så vi tillhör Jurabacken i stället. Det känns ganska självklart att försöka få in Nils där när det blir hans tur. Men hur gör vi med Axel? Flyttar över honom redan nu i höst (då han ändå skulle ha bytt från småbarnsavdelning till syskonavdelning på Tallen) eller låter honom gå kvar ett år så att han inte byter förrän Jurabackens barn ändå flyttar till Kvännarskolan vid fyra...jättesvårt tycker jag. Å ena sidan vill man ju inte låta honom byta mer än nödvändigt och flyttar vi honom blir det ju två byten ganska tätt. Vilket det iofs blir med alternativet att låta honom vara kvar på Tallen också...men där blir nog inte bytet så stor grej för honom eftersom han flyttar över med/till alla sina gamla kompisar från småbarnsavdelningen.

Hur skulle ni ha gjort?

• Majalaja

Vad alla fyller år då! Grattis Jullan och millabobby! Själv fyllde jag ju den 13:e och i morgon fyller Axel 3. Man kan ju undra vad folk har för sig i juli

• Majalaja

Jullan: Jag gillar faktiskt att jobba på somrarna! Lite gladare och trevligare stämning på jobbet då, pigga vikarier och roliga jobb! Tar hellre semester i november eller nåt sånt, när det är GRÅTT och trist ute. Då kan man ju fly iväg till nåt soligt ställe. Eller nåt shoppingparadis

• Majalaja

Stackars stackars min lille treåring! Har ju firat Axel rejält i helgen men det är ju i dag han fyller år på riktigt. Så vi laddade med blommor, muffins och presentbricka och gick upp i ottan för att vi definitivt skulle vakna före honom. Gick in och sjöng på sängen...och...han struntade fullkomligt i tända ljus och massa paket och sa att han ville sova mer. INTE likt honom, kan jag säga.

Lite snopna gick vi ner i köket och åt frukost själva. Ringde till dagis och sa att vi skulle komma lite senare, att han skulle få sova ut (helt slut efter helgens firande, antog vi) och sen när vi tyckte att det började bli dags att väcka honom igen hittade vi honom sovandes på golvet! Precis intill pakethögen. Han hade väl blivit nyfiken ändå, men inte orkat ända fram, stackarn!

Hursomhelst så ville han gå till dagis ändå så jag körde dit honom, vi tog med tårta också. Sen ringde de efter bara en timme och sa att vi fick komma och hämta honom, han satt bara och hängde, åt ingenting och var allmänt apatisk. Trots att de hade kalas för honom på dagis! Fattar inte vad det är med honom, han måste ju vara riktigt sjuk, så här loj är han aldrig annars!

• Majalaja

Marie: Jag tycker absolut att du måste prata med fröken i skolan. Och du behöver ju inte bryta hans förtroende för det. Kan du inte prata med honom på ett fint och pedagogiskt sätt och få honom att förstå varför det är nödvändigt? Lycka till hur du än gör!

• Majalaja

Nu vill jag ha snabb hjälp! Ska stå och sälja lite grejer på torget på lördag och behöver en ställning att hänga kläder på. Någon som vet var de säljer sådana? Eller som rentav har någon att låna ut?

• Majalaja

Kikar in en snabbis. Dags att väcka Nils nu, måste hämta Axel på dagis...typiskt att han just i dag inte somnade när han skulle så han får ett mycket kortare sovpass än vad han behöver

Sitter och fyller i ansökan för barnomsorg för hösten men hur sjutton ska man kunna fylla i placeringsschemat redan NU? Jag har ju ingen aning om hur mitt jobbschema kommer att se ut förrän nån gång i höst....får nog uppdatera lite senare tror jag...

• Majalaja
    ShootingStar skrev 2007-05-11 22:20:06 följande:
    Sen en fråga till alla här, hur funkar det egentligen med dagisplatsen nu när man ska va mammaledig? Som vanligt ligger vi efter i planeringen å har inte sagt upp Alicias ordinarieplats än, och den ska ju va inne två månader innan, och nu är det ju bara en månad kvar. men om vi nu då säger upp hennes plats, får hon då bara gå på dagis fram till bebis kommer och sen va hemma tills det har gått två månader så uppsägningen gäller och hon får gå 3 timmars dag...?Och sen när hon ska börja gå ordinarie tider igen, när jag inte ska va mammaledig mer, måste man söka plats igen då? Och måste man då göra det 4 månader innan som man gjorde första gången? För eventuellt kommer jag ju plugga i höst, och då ska hon ju gå heltid igen, men om jag ska plugga vet jag ju inte förrän jag vet hur allt funkar med nya bebisen... gah... blir galen på allt, är så rörigt... Bara massa konstiga regler....
    Vänta med att säga upp platsen tills du vet om du ska plugga eller inte!! Annars finns risken att du förlorar den. Själv läser jag ju en kurs på distans och fick då rådet att inte säga upp platsen innan jag visste om jag skulle börja kursen eller ej. Tror inte man måste säga upp platsen förrän nån vecka EFTER att det nya barnet är fött och under uppsägningstiden så går barnet ändå tretimmarsdagar. Så egentligen kan du gott vänta åtminstone tills bebisen kommer.

Fånigt det där med låtsasscheman tycker jag. Stor mening att fylla i något som ändå kommer att ändras, menar jag...
  • Majalaja

Hej, lycka till med uppsatsen, sunzhine och cid! Hoppas ni hinner klart i tid. Såg cid tidigare på uteplatsen med flitens lampa lysandes över huvudet

Jullan, här har också första tanden tittat fram. Dagen efter hans tiomånadersdag! Axel var lika sen han, fick första när han var 10 månader och sex dagar. Så de är väldigt lika i utvecklingen. Var också exakt lika långa på tiomånaderskontrollen och det diffade bara 20 gram i vikt! Häftigt! Det är kul att jämföra även om man ju inte ska göra det egentligen. Alla barn är ju olika. Men häftigt att brorsorna ligger så lika på de saker som är svåra att påverka utifrån! Skillnad är det med motoriken i så fall, Axel kunde ju nästan gå vid det här laget medan Nils känns som han har ett tag kvar. Men han reser sig i alla fall upp mot saker precis hela tiden och har också börjat våga sig på att släppa en hand och bara hålla med ena. Så vem vet, han kanske spurtar ikapp storebror!

• Majalaja

Emelle: OJ, det låter avancerat! Fast kul! Fyller Emilia år eller har ni såna masstillställningar lite då och då?

• Majalaja

Shooting: är det parhuset på Forellvägen? Det såg fint ut, vi kikade också på det, fast bara i tidningen. Det är nog inget husköp aktuellt för oss just nu ändå tror jag.

Förresten vet du väl att förkylning ofta kommer strax innan en förlossning? Det har jag hört i alla fall....

Marie: flärpar borde väl finns lite överallt. Leksaksaffärerna samt stormarknader som Kvantum och Coop har säkert. Vet i alla fall att de har lite barnkalasgrejor på Kvantum...

Svar på tråden -----> västervikstråden 5 <-----